(Λυρα, 1975)
[I][B]A
[/B][/I]Έτσι πρέπει να γίνει-έτσι θα γίνει
Κομαντάντε Τσε Γκεβάρα
Μπαλάντα για τους ασφαλίτες
Η μπαλάντα του οπερατέρ
Ο σύντροφος Χουλιάν Γκριμάου
Αυτούς τους έχω βαρεθεί
[I][B]B[/B][/I]
Μικρόκοσμος
Αν η μισή μου καρδιά
Το έπος του σεϊχη Μπεντρεντίν
Tο έπος του σεϊχη Μπεντρεντίν ΙΙ
Χιονίζει μες στη νύχτα
Η πιο όμορφη θάλασσα
Αυτό είναι
O πρώτος δίσκος του Μικρούτσικου, δίσκος ευαγγέλιο για μια ολόκληρη γενιά και εποχή, και εδώ ο όρος μελοποιημένη ποίηση ξεφεύγει από τα στεγανά, και παίρνει υπόσταση σε ζωντανότατους και διαχρονικούς ύμνους που ακούγονται 35 χρόνια μετά και συγκλονίζουν, συγκινούν και προβληματίζουν. Η επιλογή των ποιητών πανέξυπνη. Τα ποίηματα του Βολφ Μπίρμαν στην πρώτη πλευρά διαθέτουν οξύτατη κριτική στα προβλήματα του σοσιαλισμού της DDR αλλά και στο βάναυσα δυτικά καθεστώτα, ενώ του Χικμέτ που αποδίδονται στη Β, μια απαράμιλλη διεθνιστική αλληλεγγύη και έναν μοναδικό ανθρωπισμό. Δείτε τα αντίστοιχα παραδείγματα
(“αυτούς τους έχω βαρεθεί” του μπίρμαν)
Κι ο παροιμιώδης μέσος ανθρωπάκος,
κέρδος ποτέ μα από παθήματα χορτάτος,
που συνηθίζει στην κάθε βρωμιά,
αρκεί να έχει γεμάτο τον ντορβά
κι επαναστάσεις στ όνειρά του αναζητεί,
τον έχω βαρεθεί.
(απόσπασμα από τη “στηθάγχη” του Χικμέτ)
Αν η μισή μου καρδιά βρίσκεται, γιατρέ, εδώ πέρα
η άλλη μισή στην Κίνα βρίσκεται
με τη στρατιά που κατεβαίνει προς το κίτρινο ποτάμι
Η άλλη μισή στην Κίνα βρίσκεται.
Κι ύστερα, γιατρέ, την κάθε αυγή
την κάθε αυγή, γιατρέ, με τα χαράματα
πάντα η καρδιά μου στην Ελλάδα τουφεκίζεται.
Πέραν από την πολιτική υφή του δίσκου η οποία λογοκρίθηκε από το καθεστώς και τα τραγούδια απαγορεύτηκαν στο γεμάτο από χουντικά κατάλοιπα κρατικό ραδιόφωνο , γεγονός είναι πως η μουσική του αξία ήταν πρωτόγνωρη για την εποχή της και τεράστια. Οι φόρμες και οι ενορχηστρώσεις είναι απλά εκπληκτικές και πολύ συμπυκνωμένες, και είναι χαρακτηριστικό πως τα πιο δυνατά κομμάτια είναι τα μικρότερα σε διάρκεια. Τώρα για τη φωνή της Μαρίας Δημητριάδη τα πολλά λόγια περιττεύουν. Με το επικο-λυρικό μέταλλο της φωνής της και τις συγκλονιστικές της ερμηνείες, μετατρέπει κάθε τραγούδι σε ορόσημο, τραγουδώντας σα να μην υπάρχει αύριο. Αν είναι μια φορά δύσκολο να ξεχωρίσεις πλευρά, τόσο είναι να διαλέξεις τραγούδι, αλλά αν ήταν να διαλέξω ένα παρόλα αυτά θα διάλεγα το προτελευταίο στην δεύτερη πλευρά.
Αντί επιλόγου, οι στίχοι του ποιητή, που από μόνοι τους λένε τα πάντα.
Για μένα, το λοιπόν, το πιο εκπληκτικό,
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας άνθρωπος που τον μποδίζουν να βαδίζει.
είναι ένας άνθρωπος που τον αλυσοδένουνε