Aherusia - Nostos, An Answer (?)

TRACK LIST:
Αράπη Σούστα (Βολισσός Χίου)
Τσάμπασιν (Πόντος)
Αγρίμια (Ριζίτικο Κρήτης)
Έρι Πάλι (Ψαρά)
Ικαριώτικος Παλαιός (Ικαρία)
Ανάθεμα τον Αίτιο (Λέσβος)
Αντ’ Άμαν Παλικάρι (Θράκη)
Παιδιά της Σαμαρίνας (Γρεβενά Μακεδονία)
Έχε Γεια (Σούλι Ήπειρος)
Μια Λυγερή Τραγούδαγε (Κωνσταντινούπολη)

RELEASE LIVE @ TEMPLE, EVENT LINK:

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

Οι AHERUSIA, επιστρέφουν με τον 4ο τους δίσκο, NOSTOS~An Answer (?).
Το album είναι concept βασισμένο σε έντεκα παραδοσιακά τραγούδια με παραλογικό χαρακτήρα, παρμένα από όλη σχεδόν την Ελληνική επικράτεια, αλλά τοποθετημένα με τέτοια σειρά, ώστε να δημιουργούν μια νέα παραλογή, αφηγούμενα μια νέα ιστορία.
Σε αυτή την δουλειά τους οι AHERUSIA, προσπαθούν να ιχνηλατήσουν την έννοια της επιστροφής, την έννοια του ξενιτεμού, το τι αποτελεί για τον καθένα μας πατρίδα, το τι αγαπά η καρδιά μας και στερείται.
Άνθρωποι αφήνουν την γη και την οικογένειά τους, ξεριζώνονται από τον πόλεμο, την οικονομική κρίση ή την κοινωνικοπολιτική καταπίεση. Κάποιοι δεν κρατούν τίποτα μέσα τους και δεν ρίχνουν ποτέ πίσω μια ματιά. Άλλοι πάλι κουβαλούν βλέμματα και αγκαλιές αγάπης, αναμνήσεις, κουλτούρα, πιστεύω, εικόνες, γεύσεις, αρώματα και ήχους οικείους, σαν πυξίδα στο άγνωστο κι αφιλόξενο που απλώνεται μπροστά τους, αλλά και σαν ένα βάρος που τους γεμίζει με τον πόνο της επιστροφής (νοσταλγία).

Ποιος επιστρέφει; Ποιος καρτερά; Πόσο δυνατή μπορεί να είναι η αγάπη;

Ο δίσκος ηχογραφήθηκε ζωντανά, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί πλήκτρα ή samples, δεν έχει γίνει editing στις λήψεις, τα χορωδιακά μέρη είναι τραγουδισμένα από τους ηθοποιούς της καλλιτεχνικής κολεκτίβας των AHERUSIA, σε μια απόλυτα συνειδητή προσπάθεια αυτός ο δίσκος να βγει όσο το δυνατόν πιο άμεσος και «αφτιασίδωτος».

Τα τραγούδια με την σειρά που αποδίδονται, σκιαγραφούν το ταξίδι ηρώων, που αφήνουν την ρημαγμένη γη τους για να προσφέρουν από την ξενιτιά, στην οικογένειά τους, με κίνδυνο της ζωής τους. Στο τέλος, κάποιος θα πεθάνει από τον καημό της κατάρας της γυναίκας του -που νόμισε πως την ξέχασε, ενώ κάποιος άλλος θα επιστρέψει, δίχως να τον κρατά ακόμα και η θάλασσα που έχει μαρμαρώσει.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Αράπη Σούστα (Βολισσός Χίου)
Αποτελεί ένα ιδιαίτερο, οργανικό χορό που θυμίζει βαρύ απτάλικο και αιγαιοπελαγίτικο ζεϊμπέκικο. Η βαριά, σχεδόν πολεμική μελωδία του και τα βήματά του, αφηγούνται ένα περιστατικό που συνέβη στην Βολισσό της Χίου, κάποια χρόνια μετά την απελευθέρωση της Κρήτης από τους Σαρακινούς, επί Νικηφόρου Φωκά.
Ένας ευγενικής καταγωγής Σαρακινός καπετάνιος, ανεβαίνει με το τσούρμο του στο κάστρο της Βολισσού όπου έχει πανηγύρι. Επάνω στον χορό, αυτός μεθυσμένος, προσπαθεί να ερωτοτροπήσει με την γυναίκα του πρωτοπαλίκαρου του χωριού, ο κύκλος των ανδρών γύρω τους κλείνει ενώ εκείνοι μονομαχούν μέχρι θανάτου καθώς χορεύουν.
Στον δίσκο, ακολουθείται η παραδοσιακή ενορχήστρωση του χορού.

Τσάμπασιν (Πόντος)
Είναι ένα τραγούδι όπου αποτελεί το σύμβολο της η γενοκτονίας των Ποντίων, αν και αναφέρεται στην πυρκαγιά που κατέστρεψε την αμιγώς ελληνική πλούσια πόλη Τσάμπασιν, που προηγήθηκε των γεγονότων της γενοκτονίας, αλλά μάλλον προκλήθηκε από δολιοφθορά των Κεμαλικών.
Στον δίσκο, ακολουθείται η παραδοσιακή ενορχήστρωση του τραγουδιού.

Αγρίμια (Ριζίτικο Κρήτης)
Ριζίτικο πολυφωνικό τραγούδι της Κρήτης. «Αγρίμια» είναι στην ουσία οι επαναστατημένοι, οι αντάρτες, οι «Χαΐνηδες». Οι ρίζες του εστιάζονται στους Κρητικούς που αντιστάθηκαν στην Ενετική κατοχή στα δύσβατα κρητικά βουνά.
Στον δίσκο, η μουσική που επένδυσε το τραγούδι και η ενορχήστρωση ανήκουν στους AHERUSIA.

Έρι Πάλι (Ψαρά)
Ψαριανό ναυτικό τραγούδι (συρτός/καλαματιανός) που μιλά για την πειρατική δραστηριότητα των ναυτικών του πάμφτωχου αυτού μικρού νησιού στα νερά της Αττάλειας.
Στον δίσκο, η ενορχήστρωση μαζί με τις, επιπλέον της παραδοσιακής, μελωδίες, ανήκουν στους AHERUSIA.

Ικαριώτικος Παλαιός (Ικαρία)
Ο παλαιός Ικαριώτικος, σε όλες τις απειροστές παραλλαγές του, αποτελεί έναν αρχέγονο χορό με βακχικές ρίζες όπου αποκαλύπτει το εκστατικό του μυστήριο, μόνο σε εκείνους που θα τον χορέψουν, δοσμένοι στις επιταγές του.
Στον δίσκο, ακολουθείται η παραδοσιακή ενορχήστρωση του τραγουδιού.

Ανάθεμα τον Αίτιο (Λέσβος)
Καρσιλαμάς με υπέροχους στίχους, που φανερώνουν μια αρχαία λυρική ρίζα, και καλούν το αγαπημένο πρόσωπο να εμπιστευτεί την αγάπη του ζεύγους, μην δίνοντας σημασία σε διαβολές.
Στον δίσκο, η ενορχήστρωση μαζί με τις, επιπλέον της παραδοσιακής, μελωδίες, ανήκουν στους AHERUSIA.

Αντ’ Άμαν Παλικάρι (Θράκη)
Τραγούδι όπου αναφέρεται σε κάποιον Έλληνα τις τουρκοκρατίας, ο οποίος εγκαταλείπει την γη του για να μάθει και να ζήσει την μισθοφορική ζωή των stratioti (ελαφρύ ιππικό) σε κάποιον χριστιανικό στρατό της Δύσης. Τελικά το μόνο που παραδέχεται ότι έμαθε τελικά, ήταν οι πόνοι της μακρινής του αγάπης που άφησε πίσω.
Στον δίσκο, η μουσική που επένδυσε το τραγούδι και η ενορχήστρωση ανήκουν στους AHERUSIA.

Παιδιά της Σαμαρίνας (Γρεβενά Μακεδονία)
Το τσαμικό αυτό μιλά για τους Σαμαρινιώτες πολεμιστές που πήγαν να συνδράμουν στην άμυνα της πόλης του Μεσολογγίου κατά την δεύτερή της πολιορκία από τον Ιμπραήμ. Στους στίχους, ο ήρωας -ετοιμοθάνατος- παρακαλεί να πούνε στην μάνα και την αδερφή του, όταν επιστρέψουν, ότι δεν είναι νεκρός, αλλά ότι παντρεύτηκε στα ξένα.
Στον δίσκο, η ενορχήστρωση μαζί με τις, επιπλέον της παραδοσιακής, μελωδίες, ανήκουν στους AHERUSIA.

Έχε Γεια (Σούλι Ήπειρος)
Μιλά για το τραγικό περιστατικό του χορού του Ζαλόγγου.
Στον δίσκο, η ενορχήστρωση μαζί με τις, επιπλέον της παραδοσιακής, μελωδίες, ανήκουν στους AHERUSIA.

Μια Λυγερή Τραγούδαγε (Κωνσταντινούπολη)
Συναντάται και υπό τον τίτλο «Κοράσιν ετραγούδαγε» και αποτελεί αρχετυπικό μοιρολόι-παραλογή που έχει επηρεάσει συνολικά την ελληνική παραδοσιακή μουσική. Μια «λυγερή», μοιρολογά με τέτοιον καημό, όπου η θάλασσα μαρμαρώνει και ο αέρας πέφτει, αφήνοντας τα πλοία ακίνητα. Μόνο ένα καράβι πασχίζει να πάει κοντά της, ο επιβάτης του πρέπει να επιστρέψει στον τόπο και στην οικογένειά του και δεν υπολογίζει τίποτα. Την προστάζει να σταματήσει το μοιρολόι-ξόρκι.
Η Λυγερή απολογούμενη, λέει ότι ο ξενιτεμένος άνδρας της την ξέχασε βρίσκοντας άλλη αγάπη και αποκαλύπτεται ότι στην ουσία, δεν μοιρολογά αλλά τον καταριέται φρικτά…
Στον δίσκο, η μουσική που επένδυσε το τραγούδι και η ενορχήστρωση ανήκουν στους AHERUSIA.

LINE UP
Voreas Faethon ~ guitars, vocals
Drakhon ~ guitars, vocals
Demetrios ~ guitars, vocals
Tho ~ basses, vocals
Druidēs ~ battery
Chaeronios ~ battery
Aidhor ~ battery, vocals

CHORAL PARTS
Fotis Varthis, Drakhon, Voreas Faethon, Vicky Driva, Tzortzina Spanogianni, Melina Mastrantoni and Joanne David

Lead guitars, solos and vocals performed by Voreas Faethon.
Rhythm guitars performed by Drakhon.
All basses performed by Tho.
Battery performed by Chaeronios.

LIVE RECORDING AND OVERDUBS AT
«Manos Georgakopoulos’ Coven» Studios (Zihnis & Aigiou 11527 00302155207971, 00306973279947)
in June-July 2018, by Manos Georgakopoulos

MIXED AND MASTERED BY
Dimitris Douvras, Lunatech Sounds Studio.
https://www.facebook.com/Lunatech-Sounds-Studio-120358861365145/?fref=ts Orchestrated by Voreas Faethon
Produced by Voreas Faethon
Cover “Nostalgos” (wooden engraving), artist Fotis Varthis https://www.facebook.com/morgothf?fref=ts
Lay out by Ioanna Spanogianni

4 Likes