Σχόλιο για το: 'Black Sabbath: Πορεία μέσα στο χρόνο'

Απάντηση στο σχόλιο του iza70 για το άρθρο ‘Black Sabbath: Πορεία μέσα στο χρόνο’.

http://www.rocking.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=2268

“Το 1987 στην Αθήνα το Paranoid δυστυχώς δεν το είχαν παίξει”.

Η πληροφορία ότι παίχτηκε το Paranoid την έχω διασταυρώσει από σχετικό άρθρο περιοδικού της εποχής αλλά και μαρτυρία ανθρώπου που ήταν εκεί όπως και εσείς εκτός των άλλων. (Όπως διαβάσατε και στο άρθρο δεν ήμουν στην συναυλία). Επιφυλάσσομαι όμως γιατί έχουν περάσει πολλά χρόνια και ίσως να μου έχει μεταφερθεί λάθος πληροφορία και μπορεί και το ρεπορτάζ του περιοδικού να μην έχει 100% σωστά στοιχεία.

Για αυτό και αναφέρω ότι “Οι πληροφορίες που έχω καταφέρει να συλλέξω για αυτή τη συναυλία είναι πολύ λίγες και δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε κάποια ηχογράφηση μεταξύ των φανατικών συλλεκτών του group που να βοηθάει.”

Ευχαριστώ πάντως για την παρατήρηση αλλά και την αυστηρότητα στην βαθμολόγηση του άρθρου. Άποψή μου είναι ότι την ευθύνη για την ορθότητα των στοιχείων που παρουσιάζονται σε ένα τέτοιου είδους κείμενο-χρονικό έχει αυτός που το υπογράφει και πρέπει να φροντίζει να είναι εξακριβωμένα όσο γίνεται περισσότερο.

Αντώνης Μουστάκας
moustakas@rocking.gr

Συνάδελφε Αντώνη, να σε ειδοποιήσω πως το (βαθμολογία:1) που ακολουθειί το σχόλιο του αναγνώστη, δεν είναι σε καμία περίπτωση η βαθμολογία του για το άρθρο σου. Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι, πάντως η βαθμολογία δεν είναι. Για περισσότερα ρώτα τον Ηλία.

With the utmost respect,

Λουκιανός

Λουκιανέ έχεις δίκιο. Αν δεν βάλεις βαθμολογία παίρνει την πρώτη επιλογή που είναι το 1.

Πάντως και 1 να είχε βάλει ο άνθρωπος δεν θα ήταν αδικαιολόγητο αφού η εγκυρότητα των στοιχείων είναι το Νο1 σε τέτοια άρθρα. Οι απόψεις μπορεί να είναι διαφορετικές αλλά τα γεγονότα δεν πρέπει να διαστρεβλώνονται.

Πάντως όσο το ψάχνω βρίσκω και άλλες μαρτυρίες που αναφέρουν το Paranoid μέσα στο setlist. (π.χ. στο black-sabbath.com)
iza70 αν θυμάσαι το setlist (ή μέρος του) στείλε μου το σε ένα mail στο moustakas@rocking.gr για να το συγκρίνω με του περιοδικού.

Όπως ανέφερες και εσύ φίλε Αντώνη, έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια από τότε.

Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για εποχές, που δυστυχώς η μόνη δυνατότητα καταγραφής, αλλά και απόδειξης γεγονότων, ήταν ένα και μόνο περιοδικό, το οποίο την εποχή εκείνη διάνυε περίοδο αλλαγών και κυρίως μιλάμε γιά εποχή που όλοι σκέπτονταν παραλίες και μπάνια ( είχαμε και κάυσωνα ).Οπότε εκ των πραγμάτων τα πάντα είναι υπό αμφισβήτηση ,και βασίζονται σε αναμνήσεις, υπό το πρίσμα της αμφιβολίας οι περισσότερες, όποιες έχουν απομείνει.
Για τις οποίες όμως αναμνήσεις που μου έφερες διαβάζοντας το άρθρο σου, σε ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου. Πάντα πίστευα ότι η συναυλία των SABBS το 1987 ( όπως και αυτή των SAXON τo 1986, μακράν η κορυφαία για μένα ! Αλήθεια, υπάρχει κάποιο σχετικό άρθρο; ) έχει περάσει στα ΄΄ψιλά΄΄, οπότε φαντάζεσαι το χαμόγελο μου που επιτέλους κάποιος , κάπου, την επανέφερε στην επιφάνεια, στη κυριολεξία την ξέθαψε ! Και ήταν τόσες λίγες τότε ?

Μόνο και μόνο για αυτό το λόγο, δεν θα υπήρχε περίπτωση να βαθμολογήσω το άρθρο με (1). Είμαι νέος στο site,μέχρι που σκέφτηκα ότι ο βαθμός αυτός, αντιστοιχεί στο γεγονός ότι είναι η πρώτη χρονικά (1) παρατήρηση επί του κειμένου. Οπότε έχει απόλυτο δίκιο ο φίλος montecristo.

Όχι ότι και η οποιαδήποτε βαθμολογία μου θα είχε βαρύνουσα σημασία βέβαια. Αλλά απλά, δεν γνώριζα ότι μπορούσα, ή έπρεπε, αλλά ούτε και τον τρόπο πώς να βάλω βαθμολογία. Εγραψα την παρατήρηση ( όχι φυσικά για να φανώ έξυπνος, ξερόλας, άλλωστε για πολλά από αυτά που θυμάμαι δεν θα έβαζα και το χέρι μου στη φωτιά),και μετά στο review είδα έκπληκτος τη βαθμολογία.

Οπότε δεν τίθεται θέμα αυστηρότητας ούτε είχα σκοπό να βαθμολογήσω. Σε καμία περίπτωση δεν με αντιπροσωπεύει η βαθμολογία που αναγράφεται, η οποία καταχωρήθηκε αυτόματα για λόγους που δεν ξέρω .

Πάμε παρακάτω τώρα, στα περί της συναυλίας όπως την έζησα εγώ, από τα λίγα που θυμάμαι και τα λιγότερα για τα οποία είμαι σίγουρος.

Καταρχήν, η συναυλία είχε ανακοινωθεί να γίνει την Τρίτη 21 Ιουλίου.

Ξεκίνησε μέσα στο σκοτάδι, πυκνούς καπνούς, όταν άρχισαν να ακούγονται από τα ηχεία κάποιοι ΄΄παράξενοι΄΄ ήχοι, που όπως διάβασα εκ των υστέρων στο τύπο της εποχής, αντιστοιχούσαν στο Ε5150. Στη συνέχεια NEON KNIGHTS .
Σίγουρα έπαιξαν και τα CHILDREN OF THE SEA, WAR PIGS, IRON MAN, DIE YOUNG (το οποίο ο Martin προλόγισε συμβουλεύοντας μας να μην το κάνουμε ποτέ και να εύχεται να μη μας συμβεί ποτέ, να πεθάνουμε νέοι δηλαδή ), ένα guitar solo του IOMMI ( ο οποίος καθ? όλη τη διάρκεια του live set πρέπει να μας ΄΄ξεμάτιασε΄΄ εκατοντάδες φορές κάνοντας με τα δάχτυλά του το evil sign).
Παρεπιπτόντως, το σήμα αυτό, ναι μεν το μάθαμε από τον Θεό Ronnie,αλλά δεν ήταν ο πρώτος που φωτογραφήθηκε κατ? αυτό τον τρόπο. H πρωτιά πρέπει να ανήκει στον Bill Ward ο οποίος απεικονίζεται να το σχηματίζει με το αριστερό του χέρι, στο εσωτερικό του gatefold αντιτύπου του SABBATH BLOODY SABBATH,τουλάχιστον στην έκδοση ( φυσικά !) βινυλίου WWA 005 του 1973 που έχω στη συλλογή μου .
Πίσω στο live τώρα?σίγουρα ένα καινούργιο τότε κομμάτι ( έχω την εντύπωση το SHINING) όπως και μάλλον ένα ακόμα ( για αυτά δεν είμαι καθόλου σίγουρος, όμως, απλά θυμάμαι ένα-δύο τραγούδια ότι δεν καταλάβαινα ποια ήταν), το οποίο περιλάμβανε τη λέξη LOVE (ή κάπως έτσι).Tώρα, είτε ήταν το ΗΑRD LIFE TO LOVE ή ο Martin προέτρεπε το κοινό να κάνει love από το να καταστρέφει το χώρο, δεν μπορώ να πω με σιγουριά, όσο και αν φαίνεται παράξενο ή και αστείο. Και αυτό γιατί στη κυριολεξία ήταν πολύ δύσκολο να αφοσιωθεί κανείς σε αυτό που άκουγε, λόγω των καταστάσεων που πολύ εύστοχα περιέγραψες στο κείμενό σου ? Οποιος ήθελε ανέβαινε στη σκηνή, στα ηχεία, στις παράπλευρες κολώνες ,ενώ το group έπαιζε μουσική, μάζευαν καλώδια?
Αλλά και η κατάσταση από κάτω είχε γίνει επικίνδυνη. Επεισόδια, πολλά επεισόδια. Ένα μέρος του κοινού είχε παρεκτραπεί. Στα αριστερά της σκηνής όπως τη βλέπαμε, έπεφτε πολύ ξύλο με μια μερίδα skinheads και όχι μόνο με αυτούς και η κατάσταση μεταφέρονταν και στο κέντρο, από όπου εγώ παρακολουθούσα τη συναυλία, ή μάλλον τα τεκταινόμενα. Αποτέλεσμα ήταν οι περισσότεροι από εμάς να πάμε στα δεξιά της σκηνής, μη φάμε και καμία ξώφαλτση. Από εκείνο το σημείο είδα και το group να κατεβαίνει από τη σκηνή και να φεύγει στη κυριολεξία τρέχοντας. Οι SABBS μάλιστα στο ενδιάμεσο είχαν σταματήσει πολλές φορές και έφευγαν πίσω από τη σκηνή, αφήνοντας μόνο του τον Martin να εκλιπαρεί τον κόσμο να ηρεμήσει.

Ο Μartin επίσης μου είχε αφήσει την εντύπωση ( η οποία δεν έφυγε ούτε κατά την ακρόαση των studio δίσκων του group,που ακολούθησαν ) ότι πρέπει να λατρεύει τον DIO και να έχει βαθιά επηρεαστεί από εκείνον. Από τη κίνηση μέχρι τον τρόπο που τραγουδάει.

Ο ήχος επίσης δεν ήταν και τόσο καλός ( ακόμα και πριν αρχίσουν τα επεισόδια ).
Αυτά τα λίγα θυμάμαι.
Το PARANOID ήταν από τα πλέον γνωστά τραγούδια, όλοι το ξέραμε, το ζητούσαμε και το περιμέναμε ,καθώς όμως δεν το ακούγαμε , πιστέψαμε ότι θα το έπαιζαν στο τέλος. Ποιό τέλος όμως; Η συναυλία, στην ουσία, ποτέ δεν τελείωσε κανονικά ! Θυμάμαι ότι με έκπληξη διάβασα στο τύπο της εποχής, μετά τη συναυλία, ότι αποτελούσε μέρος του play list.Τι να κάνεις όμως; Να στείλεις γράμμα διαμαρτυρίας;
Απλά μου ενδυνάμωσε τη πεποίθηση ότι σίγουρα δεν το παρουσίασαν .

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες και τα καλά σου λόγια.
Τα περιοδικά της εποχής πρέπει να έκαναν ρεπορτάζ από το σπίτι τους μάλλον…
Για τους Saxon δεν έχουμε κάποιο σχετικό άρθρο στο site και προσωπικά δεν έχω συλλέξει πληροφορίες αλλά σε λίγες μέρες θα “ξεθάψω” και τα 3 live του Dio στο Ρόδον το 1993 οπότε ελπίζω να καλυφθούν κάπως οι παλιοσειρές!

Αντώνης Μουστάκας