Που λέτε, είχα πολυυύ καιρό στο μυαλό μου να φτιάξω αυτό το soundtrack-ικό θρεντ, αλλά δίσταζα.
Πρόκειται για δύο κολοσσιαίους καλλιτέχνες, η παρουσίασή τους δεν είναι εύκολη υπόθεση και ο μόνος τρόπος να γίνει είναι με ταπεινότητα και δέος.
Να ξεκαθαρίσω πως δε μου αρέσει η λογική των vs τοπικ αλλά εδώ έκανα μια εξαίρεση καθώς όντας και οι δύο Ιταλοί πάντοτε τούς είχα μαζί στο μυαλό μου και θεώρησα πως θα κόλλαγαν ωραία σε ένα κοινό τόπικ.
Άλλωστε δεν τίθεται καν ζήτημα επιλογής ενός εκ των δύο, είναι αστεία πράματα αυτά.
Από το να μην το ανοίξω καθόλου όμως, αποφάσισα να γράψω μερικά πραματάκια από τα ελάχιστα που μπορώ να μοιραστώ μαζί σας, έτσι ώστε να ανάψω το φυτίλι για μια ενδεχόμενη κουβέντα.
Forza Italia λοιπόν :!:
(Με κεραμιδί χρώμα είναι τα λινκς για τα αντίστοιχα soundtracks των ταινιών)
[CENTER][SIZE=“6”]Nino Rota[/SIZE]
[/CENTER]
Μεγάλος σταθμός στην ιστορία των soundtracks όσον αφορά στην Ιταλία.
Ο Nino Rota γεννήθηκε το 1911 στο Μιλάνο από οικογένεια μουσικών. Σπούδασε σύνθεση σε ωδεία του Μιλάνου και της Ρώμης. Σε ηλικία 19 ετών, έπειτα από προτροπή του μεγάλου μαέστρου Arturo Toscanini, ταξίδεψε για τις ΗΠΑ όπου έζησε μόλις 2 χρόνια συνεχίζοντας τις μουσικές σπουδές του, για να ξαναγυρίσει στην πατρίδα του όπου έλαβε πτυχίο λογοτεχνίας από το πανεπιστήμιο του Μιλάνου. Θεωρήθηκε παιδί-θαύμα αφού έγραψε το πρώτο του ορατόριο σε ηλικία 13 ετών. Εκτός από τις πολυάριθμες μουσικές που συνέθεσε για όπερες, μπαλέτα και θεατρικά έργα, η μουσική κληρονομιά του στον κόσμο του κινηματογράφου αριθμεί περισσότερα από 150 soundtracks για ταινίες. Αριθμός διόλου ευκαταφρόνητος εάν αναλογιστούμε πως έφυγε από τη ζωή το '79 από καρδιά.
Η καριέρα του στο χώρο του κινηματογράφου, ξεκινά γύρω στα 1940, όμως θα περάσει μια δεκαετία περίπου και δεκάδες λιγότερο γνωστά φιλμ, για να συναντήσει ο Φίλιππος το Ναθαναήλ. Πλέον όταν κάποιος ακούει το όνομα Nino Rota, ένα από τα ονόματα που έρχονται πρώτα στο μυαλό είναι αυτό του μεγάλου Ιταλού σκηνοθέτη [SIZE=“4”]Federico Fellini[/SIZE]. Και πως να μη συμβεί αυτό, όταν ο Nino Rota ήταν αυτός που έγραψε τη μουσική για μια ντουζίνα από τις καλύτερες και πιο κλασικές ταινίες του Fellini. Ένα πραγματικά αχτύπητο δίδυμο. Ταινίες που έχουν μείνει στην ιστορία και μοναδική μουσική επένδυση.
[CENTER][SIZE=“4”]La Dolce Vita[/SIZE] (1960)
[B][COLOR=“DarkRed”]“La Dolce Vita”[/COLOR][/B][/CENTER]
Marcello Mastroianni, Anouk Aime και φυσικά η πληθωρική Σουηδέζα Anita Ekberg.
Ένα γλυκό, ρομαντικό δράμα με στοιχεία κωμωδίας, με πολλές μαεστρικά συνδυασμένες σεκάνς που αφήνουν την εντύπωση πως δεν υπάρχουν αυστηρά καθορισμένα όρια, αρχή και τέλος, απλά μια ατελείωτη περιπέτεια, όπως η ίδια η ζωή άλλωστε. Η Οδύσσεια ενός δημοσιογράφου για την αναζήτηση της ευτυχίας και του έρωτα/αγάπης.
[SPOILER]
Ένα από τα πιο κλασικά στιγμιότυπα στην ιστορία της 7ης τέχνης.[/SPOILER]
[CENTER][SIZE=“4”]8½[/SIZE] (1963)
[B][COLOR=“DarkRed”]“La Passerella d’Addio”[/COLOR][/B][/CENTER]
Και πάλι δίδυμο Marcello Mastroianni και Anouk Aime, ενώ στη θέση της καλλονής που κλέβει την παράσταση με την ομορφιά της, η Claudia Cardinale. Ακόμη ένα αριστούργημα, μόλις 3 χρόνια μετά τη “Γλυκειά Ζωή”, το “Otto e Μezzo” μοιράζεται μερικά κοινά στοιχεία και ως προς την υπόθεση, λίγο πιο σκοτεινό και avant-garde, φαντάζει ίσως πιο ώριμο, πιο ολοκληρωμένο. Η πολύχρωμη, εύθυμη μουσική ντύνει άψογα ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα, πανηγυρικά κλεισίματα ταινιών.
Μερικά ακόμη σημαντικά soundtracks σε ταινίες του Fellini :
The White Sheik (1952) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Lo Sceicco Bianco”[/COLOR][/B]
Nights of Cabiria (1957) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Le Notti di Cabiria”[/COLOR][/B]
Juliet of the Spirits (1965) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Giulietta degli Spiriti Theme”[/COLOR][/B]
Satyricon (1969) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Satyricon”[/COLOR][/B]
Amarcord (1973) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Amarcord”[/COLOR][/B]
Μια ακόμη σημαντική συνεργασία του Nino Rota ήταν με τον επίσης σπουδαίο [SIZE=“4”]Luchino Visconti[/SIZE] με αποτέλεσμα τη μουσική επένδυση 5 ταινιών.
[CENTER][SIZE=“4”]Rocco and his Brothers[/SIZE] (1960)
[B][COLOR=“DarkRed”]“Terra Lontana”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“Milano and Nadia”[/COLOR][/B][/CENTER]
Μια κλασική ταινία, το δράμα μιας οικογένειας με 5 παιδιά που με απόφαση της χήρας μητέρας (Κατίνα Παξινού σε μεγάλη ερμηνεία) μετακομίζει από την Καλαβρία στο Μιλάνο αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Από τα επεισόδια της ταινίας, κυρίαρχη είναι η μοιραία κόντρα μεταξύ δύο αδερφών (Alain Delon και Renato Salvatori) οι οποίοι ερωτεύονται την ίδια γυναίκα. Το καστ συμπληρώνουν ο επίσης δικός μας Σπύρος Φωκάς η Annie Girardot και η Claudia Cardinale.
[CENTER][SIZE=“4”]The Leopard[/SIZE] (1963)
[B][COLOR=“DarkRed”]“Il Gattopardo Suite”[/COLOR][/B][/CENTER]
“Ο Γατόπαρδος”. Μια επική ταινία μεγάλης διάρκειας, βασισμένη σε ιστορικά στοιχεία, που τοποθετείται στη Σικελία του 19ου αιώνα επί εποχής του μεγάλου εθνικού ήρωα και επαναστάτη Γκαριμπάλντι. Στο προσκήνιο η αριστοκρατική οικογένεια του ευγενούς πρίγκιπα της Salina (Burt Lancaster) και του ανιψιού του (Alain Delon) ο οποίος αποφασίζει να πολεμήσει στον εμφύλιο που έχει ξεσπάσει, με το πλευρό των επαναστατών. Γεμάτη συμβολισμούς, η ταινία αποτυπώνει την αλλαγή του κοινωνικο-πολιτικού χάρτη της Ιταλίας, την παρακμή της αριστοκρατίας και την άνοδο της μεσαίας τάξης.
Άλλα δύο soundtracks που αξίζει να ακούσετε είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Nino Rota με τον [SIZE=“4”]Franco Zeffirelli[/SIZE] (τον οποίο γνωρίζουμε οι περισσότεροι λόγω του “Τζήζας οφ Νάζαρεθ” που μας προβάλλουν κάθε Πάσχα για πλύση εγκεφάλου…) και τις δύο ταινίες που βασίζονται σε έργα του Shakespeare.
The Taming of the Shrew (1967) : [B][COLOR=“DarkRed”]“The Taming Of The Shrew Overture”[/COLOR][/B]
Romeo and Juliet (1968 ) : [B][COLOR=“DarkRed”]“Romeo and Juliet Theme”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“The Feast at the House of Capulet”[/COLOR][/B]
…και βέβαια για κλείσιμο άφησα το πιο διάσημο και αγαπημένο. Το soundtrack που έμελλε να φέρει το Όσκαρ στον Nino Rota λίγο πριν πεθάνει. Πώς να ξεχάσει κανείς τη μουσική για τις δύο πρώτες (και καλύτερες) ταινίες του “Νονού” ? Το απόλυτο γκανγκστερικό έπος του Μάριο Πούζο σε σκηνοθεσία [SIZE=“4”]Francis Ford Coppola[/SIZE]. Επικές ταινίες, επικό soundtrack. Δε νομίζω ότι χρειάζεται να πω λεπτομέρειες.
[CENTER][SIZE=“4”]The Godfather[/SIZE] (Part Ι 1972, Part II 1974)
[COLOR=“DarkRed”][B]“The Godfather Waltz”[/B][/COLOR]
[B][COLOR=“DarkRed”]“Love Theme”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“The Pickup”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“Connie’s Wedding”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“A New Carpet”[/COLOR][/B]
[B][COLOR=“DarkRed”]“Kay”[/COLOR][/B][/CENTER]
Ο Nino Rota στην έβδομη δεκαετία της ζωής του, γεμάτος πείρα, καταθέτει το απαύγασμα της καριέρας του. Από το Βαλς του Νονού στο “Love Theme”, συνθέτει θέματα που αν και φαινομενικά απλά, επαναλαμβάνονται συχνά με τόσες ιδιοφυώς παραλλαγμένες εκδοχές κατά τη διάρκεια των έργων, που είναι αναπόφευκτο να μην εντυπωθούν στο μυαλό του θεατή/ακροατή. Αγαπημένες στιγμές όπως το “The Pickup” με το cool jazz ύφος που δίνει το πιάνο, το σαξόφωνο και τα σκουπάκια των drums, η παραδοσιακή ταραντέλα που ακούγεται στο γάμο της Connie (πόσο αχώνευτη ηθοποιός!), το παιχνιδιάρικο θέμα από τη σκηνή με το κλέψιμο του χαλιού, την Diane Keaton και το μελαγχολικό “Kay”…
Η μουσική του Rota είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένη με την ταινία που είναι αδύνατο να μην ακούσεις κάποιο κομμάτι και να μη ζωντανέψει μια σκηνή από το έργο ή και αντίστροφα. Αυτός είναι άλλωστε ο τελικός στόχος ενός πετυχημένου soundtrack.