Οι «OPA» (Oppressive People Attack) μεσουράνησαν τη δεκαετία του ’90 με το πρωτοποριακό μουσικό τους ύφος αλλά και την ιδιαίτερη εμφάνισή τους.
Είχαν έναν ήχο εντελώς πρωτοποριακό για τα δεδομένα της εποχής τους, μια μίξη πρώιμου Hip Hop με Βυζαντινές μελωδίες καθώς και επιρροές από άλλα είδη, με κοφτερούς στίχους, τόσο στα Αγγλικά όσο και στα Ελληνικά.
Το γκρούπ προέκυψε όταν ο Γιώργος Γκικοδήμας μαζί με τον Γιάννη Ευσταθίου αποφάσισαν να συνεχίσουν την μουσική τους πορεία από κοινού μετά το τέλος των electro-pop Dreamer And The Full Moon, (γκρούπ στο οποίο πρωτοστατούσε ο μεγάλος και αείμνηστος Μάνος Ξύδους (αργότερα στους Πυξ-Λαξ)). Από το 1990 έως το 1996 ηχογράφησαν 4 δίσκους για λογαριασμό της Μίνος/ΕΜΙ και ξεχώρισαν μέσα από την συνεργασία τους με την Χαρούλα Αλεξίου στο τραγούδι «Μες στα δυο της μάτια». Ο Γιάννης Ευσταθίου δεν συνέχισε επαγγελματικά τη μουσική του καριέρα. Ο Γιώργος Γκικοδήμας συνέχισε να κάνει σόλο εμφανίσεις, ενώ το 2003 κυκλοφόρησε μια ακόμα δισκογραφική δουλειά.
Όπως είχαν δηλώσει σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις τους, γνώριζαν από την αρχή ότι τα τραγούδια τους ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους. Η αγάπη του συγκροτήματός για την κουλτούρα της χώρας τους και τη σημερινή πνευματική και πολιτιστική ένδεια, ωθούσαν τους στίχους των τραγουδιών να είναι πάντα τόσο «ανατρεπτικοί» και "ρηξικέλευθοι" και να φαντάζουν συνάμα τόσο επίκαιροι στις μέρες μας.
Το 1990 κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο άλμπουμ τους “Εν+Τάξει”, που περιείχε αρκετά ιδιαίτερα τραγούδια, πολλά απο τα οποία δεν έχουν πάψει να ακούγονται ακόμη και στις μέρες μας, όπως το εντελώς "προχώ" για την εποχή του “Εντάξει”
, το ξεσηκωτικά χορευτικό "OPA Power",
το μελωδικό και έντονα πειραματικό "΄Αϊντέ"
καθώς και την κορυφαία ίσως στιγμή του συγκροτήματος, το καταπληκτικό ντουέτο τους με τη Χαρούλα Αλεξίου στη δεύτερη αλλά και πλέον κλασσική εκτέλεση του "Μες Τα Δύο Της Μάτια".
Δυο χρόνια αργότερα επέστρεψαν με το δίσκο “Μητέρα γη”, ο οποίος καθιέρωσε τους OPA με τραγούδια όπως το θεσπέσιο ομώνυμο του δίσκου,
το αιχμηρό, αλλά και μπιτάτο "Κομπολόι"
, αλλά και το ιδιαίτερο και αισθαντικό “Η καρδιά μου”
, που χρόνια αργότερα επανεκτέλεσαν και άλλοι Έλληνες τραγουδιστές με τον Γιώργο Μαζωνάκη να το εντάσσει επίσημα στην δισκογραφία του με μια διασκευή το 2010. Τα επόμενα 4 χρόνια κυκλοφόρησαν δύο ακόμη δίσκους, το “Τράγων χορός” το 1994 στο οποίο υπήρχε υφέρπουσα μια πιο σκοτεινή, σχεδόν γοτθική αισθητική σε κομμάτια όπως το "Βασανίσου"
αλλα και μια σαρδόνια σχεδόν παιχνιδιάρικη ατμόσφαιρά στο ιντριγκαδόρικο ομώνυμο.
Απο την Καλή :
Αλλά και απο την ανάποδα, ανάποδή.
Το 1996 το “Κάνουμε τ’ αστεία σοβαρά” σήμανε το τέλος μιας εποχή καθώς το συγκρότημα διαλύθηκε, όχι όμως πρίν παρουσιάσει μια ακόμα διαφορετική εκδοχή του ήχου που τους έκανε διάσημους, σε μια πιο έντεχνη και κοντινή στην παράδοση δουλειά από την οποία ξεχωρίζουν το δυναμικό "Φώναξε"
, το ερωτικό "Φίλησε Με"
καθώς και το φολκλορικό ορχηστρικό "Ο Χορός του Λεωνίδα.
Το 2003, ο Γκικοδήμας, παρουσίασε μια πιο καίρια και αιρετική εκδοχή, πάνω στον ήχο του συγκροτήματος που τον ανέδειξε στο μοναδικό μέχρι σήμερα προσωπικό του δίσκο "Μανιτάρια Στον Τοίχο"
; και μια σύνθεσή φιλανθρωπικού χαρακτήρα με τίτλο “Κάτι Πρέπει Να Γίνει”; ακολούθησε το 2007, στην οποία συμμετείχαν και οι Κώστας Χατζής, Γιάννης Ζουγανέλης, Δέσποινα Ολυμπίου, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Χρήστος Δάντης, Κώστας Κάραλης, Σοφία Βόσσου, Κίτρινα Ποδήλατα, Ελένη Δήμου, Κώστας Μολτσίδης (Lava), Locomondo και Δήμητρα Δουμένη.
Ακολούθησαν επιλεγμένες εμφανίσεις τα επόμενα χρόνια στο πλάι, γνωστών Ελλήνων ερμηνευτών, σε διάφορες μουσικές σκηνές.
Το 2008 βρήκε τον Γκικοδήμα να κυκλοφορεί ψηφιακά, μια διαφορετική εκδοχή του “Εντάξει” με τίτλο “All Right Sucker (Κορόϊδο Εντάξει)”
και αγγλικό στίχο, το βιντεοκλίπ του οποίου περιέχει σκηνές από την ομώνυμη ταινία του Γιάννη Παρασκευόπουλου, στην οποία συμμετείχαν γνωστοί ηθοποιοί, όπως ο Ρένος Χαραλαμπίδης, η Μπεάτα Ασημακοπούλου, η Βίκυ Κουλιανού, ο Βασίλης Κουκουράς και η οποία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ δυο χρόνια αργότερα πειραματίστηκε με καθαρά χορευτικούς ήχους στο single “Embrace Me”.
Η απόφαση να κάνει ένα διάλειμμα για κάποιο καιρό, τελικά κράτησε πάνω από μια πενταετία, αλλά στις αρχές του 2017 το σαράκι που τρώει τον κάθε καλλιτέχνη οδήγησε τον Γκικοδήμα στη δημιουργία και κυκλοφορία ενός ακόμα τραγουδιού, του άκρως πολιτικοποιημένου “High Tech Φυλακή/ High Tech Prison”
και αποτέλεσε εφαλτήριο για να αποφασίσει να επιστρέψει με τους OPA. Με τον Ευσταθίου να έχει αποσυρθεί απο τα μουσικά δρώμενα και μη θέλοντας να επαναληφθεί, ο Γκικοδήμας, ξαναδημιούργησε στα τέλη του 2018 τους OPA σαν πλήρες συγκρότημα και επέστρεψε στην ενεργό δράση ηχογραφώντας νέο υλικό που απαρτίζει το νέο ep του συγκροτήματος με τίτλο "Zero",
το οποίο έχει σαφείς επιρροές από την Αγγλική και Γαλλική κλασσική λογοτεχνία και ποίηση και κυκλοφόρησε σε φυσική μορφή το καλοκαίρι του 2019, όσο και με επανεκτελέσεις κλασσικών τραγουδιών με νέες περιπετειώδεις ενορχηστρώσεις και ένα αρκετά βαρύτερο, ηλεκτρό-γοτθικό στύλ, που συμβαδίζει με τον τωρινό ήχο του συγκροτήματος, χωρίς όμως να ξενίζει τους ακροατές.
Τολμηρός, αιρετικός και πολλάκις ερωτικός, ο Γκικοδήμας υπήρξε πρωτοπόρος στην Ελληνική μουσική σκηνή, με μοναδικό γνώμονα, την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση.
Δεν έχετε παρά να ξαναανακαλύψετε, το πως χτυπάει η καρδία μες το σκοτάδι…
"OPA" (Oppressive People Attack) mesmerized audiences in the 1990s both with their pioneering musical style but also their particular appearance that was unlike anything people had seen up to that point.
Their sound and overall style was way ahead of their time, a mix of early Hip Hop (a style that they helped pioneer in Greece) along with Byzantine melodies and psalms, combinging influences from a myriad other genres as well, with sharp bilingual and highly symbolical code-mixing lyrics, both in English and Greek.
The band emerged when George Gkodimas, along with Yiannis Efstathiou, decided to continue their musical as a duet after the end of Dreamer And The Full Moon the electro-pop band they were both members in, along with the late and great Manos Xydous (later in Pyx-Lax). From 1990 to 1996 they recorded and released 4 albums for Minos/EMI, with an absolute highlight being their collaboration with famous Greek singer Haroula Alexiou in the song "In Her Eyes". Yiannis Efstathiou did not pursue his music career professionally further, while Giorgos Gikodimas continued to make solo appearances, and in 2003 released a solo album “Mushrooms On the Wall”
As they had stated in one of their rare interviews, they knew right from the start that their songs were well ahead of their time. The band’s love for the Greek culture as a whole, clashed with the current spiritual and cultural collapse and kept pushing the lyrics into a subversive and almost profane, revolutionary direction making them feel both edgy but also so timely, nowadays.
In 1990, they released their debut album “En + Taksi” / (It’s O-K), which featured quite a few songs, which remain popular to this day, such as the eponymous title track, the uplifting dance oriented "OPA Power" that did briefly gain traction in foreign music TV stations (MCM etc), the melodic and intensely experimental “Ainte / Haide” as well as what still remain as the band’s crowining achivement their amazing duet with Haroula Alexiou in the second but now widely regarded as the definitive performance of " Mes Ta dyo tis Matia / Inside Her Eyes".
Two years later they returned with the album “Mitera Gi / Mother Earth”, which kepts the momentum OPA had generated intact, with songs such as the album’s eponymous title track, the lyrically sharp and biting “Komboloi” (Worrybeads), but also the very sensual and darkly erotic “I Kardia Mou / My Heart”, which was covered by a plethora of Greek singers, including George Mazonakis who even included it on an album in 2010. Two further albums ensued in the next four years, “Tragon Horos / The Satyrs Dance” in 1994, which had a more brooding and darker feel in tracks like " Vasanisou // Suffer" but also a sardonic and almost playful atmosphere in its intriguing namesake. 1996’s “Kanoume T’Asteia, Ssobara / We are taking Fun…Seriously” marked the end of an era for the band as their partnership was dissolved, but not before presenting yet another version of the sound that made them famous, one that bore more artistic merits and featured some more traditional instrumentation. Highlights included the lead single “Fonaxe / Shout”, the erotic longing of “Fila Me / Kiss Me” as well as the folk inspired orchestral piece " O Horos Tou Leonida / Leonida’s Dance".
In 2003, Gikodimas presented a darker, more lyrical almost heretic version of his former band’s sound in his sole solo album to date, the exquisite “Manitaria Ston Toixo / Mushrooms On The Wall” and a charity composition entitled “Kati Prepei Na Ginei / Something Must Be Done” followed in 2007 to raise awareness about fires in the Amazon forest (it’s ironic how this decade old song could have been written today and still be relevant). It featured Costas Hatzis, Yiannis Zouganelis, Despina Olympiou, Lavrentis Mahairitsas, Christos Dantis, Costas Karalis, Sofia Vossou, Yellow Bikes, Eleni Dimou (Kostis Molavidis), Costas Molitsis alongside Gikodimas. Selected appearances followed in the ensuing years alongside well known Greek performers, in various music scenes.
In 2008 Gkikodimas released digitally an alternative version of “En+taksei” entitled “All Right Sucker” with lyrics in english as a soundtrack to the eponymous film by John Paraskevopoulos , which starred Renos Charalambidis, Beata Asimakopoulou, Vicky Koulianou, Vassilis Koukouras and other well known actors, which received an award at the Thessaloniki Film Festival. A couple of years later, Gikodimas was experimenting with purely dance sounds, which resulted in yet another singe entitled “Embrace Me”.
The decision to take a short break from the music scene for maybe a year or two, lasted more than five years, due to unforseen circumstances, but in early 2017 the sleuth that seems to eat away at every true artists psyche, led Gikodimas to create and release another song, the highly politicized “High Tech Prison”, which served as a springboard to his decision to return with OPA full time. With Efstathiou retired from the music scene and not wanting to repeat himself, Gkikodimas decided to ressurect OPA as a full band and towards the end of 2018 returned to live action and started recording new material that was compiled and released as a new ep, entitled "Zero" with clear influences from English and French classical literature and poetry, which was released in the summer of 2019, in physical format. The older “classic” songs were also given a makeover with new and adventurous orchestrations which made them sound quite heavier and far more impactful, in an electro-Gothic/Rock style. However despite the stylistic departures, enough of the songs DNA remains unscathed, so as not to put off or estranged the old time fans.
Bold, iconic, but also an iconoclast at the same time, Gikodimas was always viewed as a pioneer in the Greek music scene, only bound by his muse, wherever it might take him…
It’s not too late to rediscover how fondly the heart beats in the dark …
.:: Links ::.
FACEBOOK :
BLOG :
https://georgegikodimas.blogspot.com
YOUTUBE :
AMAZON :
** …::: NEO EP / NEW EP :::…**