Robert greenaway: βαθυσ λατρησ του σινεμα

Συνεντευξη στο περιοδικο ΒΗΜagazino εδωσε ο σκηνοθετης Peter Greenaway, ενας πολυπραγμων καλλιτεχνης, γνωστος για τα εργα του, εκτος χολιγουντιανων κυκλωματων, που αγαπαει το παλιο αλλα δε δισταζει να πειραματιστει με το καινουργιο.
Ο σκηνοθετης δηλωνει οτι το καλλιτεχνικο ενδιαφερον του το βρισκει κυριως στη ζωγραφικη, τεχνη την οποια θεωρει πολυ ανωτερη απο τον κινηματογραφο.Ο ιδιος μαλιστα στηριζει τη δηλωση του με επιχειρηματα.“Ορισμενοι λενε ο κινηματογραφος ξεκινησε το 1895 με τους αδελφους Λυμιερ.Θα μπορουσα να αντιτεινω οτι ο κινηματογραφος ξεκινησε στις αρχες του 17ου αιωνα οταν ζωγραφοι αρχισαν να ζωγραφιζουν τεχνητο φως.Τεσσερις πολυ σημαντικοι ζωγραφοι δραστηριοποιουνται αυτη την περιοδο : Ο Καραβατζιο στην Ιταλια, ο οποιος ζωγραφιζει το τεχνητο φως ευφυεστατα, ο Βαλασκεθ στην Ισπανια, ο οποιος δεν ζωγραφιζει μονο το φως αλλα και την κινηση για πρωτη φορα, ο Ρουμπενς, ο φλαμανδος ζωγραφος με τα μεγαλειωδη μελοδραματικα κινηματογραφικα εφε, ηδη απο το 1600.Και ο Ρεμπραντ, ο οποιος ειναι ο κορυφαιος της κατανοησης της δραματικης χρησης του τεχνητου φωτος”.
Αναμφιβολα ο σκηνοθετης ειναι μεγαλος λατρης της ζωγραφικης, την οποια εκθειαζει και σε αλλο σημειο της συνεντευξης, λεγωντας οτι ειναι “ο,τι καλυτερο εχει να προσφερει ο πολιτισμος”, και πως “οι υψηλοτερες σταθμες του πολιτισμου εχουν κατακτηθει απο τους καλυτερους των ζωγραφων”.Οταν η δημοσιογραφος αναφερει οτι η ζωγραφικη θεωρειται απο πολλους παρωχημενο μεσο εκφρασης, ο ιδιος εκφραζει τη διαφωνια του, και λεει πως ενω ο ιδιος χρησιμοποιει τα νεα τεχνολογικα μεσα για να δημιουργησει, τονιζει οτι ολα αυτα ειναι προσωρινα φαινομενα που εχουν να κανουν με ενεργειακες δυναμεις και οτι η ζωγραφικη εχει διαχρονικη αξια και δεν πεθαινει ποτε.
Για το σινεμα, ωστοσο, εχει την ακριβως αντιθετη αποψη, αφου λεει οτι "το σινεμα εχει πεθανει¨.Και εξηγει την αμφιλεγομενη δηλωση του : “Εχει τελειωσει, δεν υπαρχουν καλοι δημιουργοι ταινιων πια.Ολοι κανουν απλως ενα ποτπουρι α λα Χολιγουντ και ολοι βλεπουν φιλμ απο την Καλιφορνια.Ειναι εντελως διαφορετικα απ’ οταν ξεκινησα εγω να κανω ταινιες τη δεκαετια του '60.Οταν ειχες το καταπληκτικο γαλλικο σινεμα της νουβελ βαγκ και το καταπληκτικο ιταλικο σινεμα με τα αριστουργηματα του.Αλλα αυτες οι μερες πανε, περασαν.Ζουμε στην εποχη της τηλεορασης, οχι του κινηματογραφου”.
Μαλιστα δε δισταζει να πει οτι η ταινια “Avatar”, η πιο πολυσυζητημενη ταινια των τελευταιων ετων, και απο τις πιο πολυδαπανες χολιγουντιανες παραγωγες, δεν ειναι τιποτα αλλο παρα “σκουπιδια”.Θεωρει οτι το κοινωνικο και πολιτικο μηνυμα που περναει η ταινια ειναι αφελες και ανοητα πατριωτικο και η αφηγηση πολυ παλαιομοδιτικη.Ωστοσο, παραδεχεται οτι οι τεχνολογιες που χρησιμοποιηθηκαν ειναι εκπληκτικες, αν και ο ιδιος θεωρει οτι θα τις χειριζοταν καλυτερα…
Στην ερωτηση για την κριτικη οτι στις ταινιες του υπαρχει “συναισθηματικη αποσταση”, απαντα οτι σαν Αγγλος που ειναι αποστασιοποιειται απο τα συναισθηματα του και αφηνει αιχμες οτι τα ατομα που το λενε αυτο ειναι αυτα που βλεπουν τις ευπεπτες και ρηχες αμερικανικες ταινιες…
Ειναι αντιθετος με τη νοοτροπια της ανεξαρτητης κινηματογραφιας ορισμενων χωρων που βλεπουν το σινεμα ως τμημα της τουριστικης βιομηχανιας, και για να κανουν προπαγανδα.Ως βαθυς λατρης του σινεμα, το αντιμετωπιζει ως τεχνη και μονο.
Θεωρει οτι η οικονομικη κριση των καιρων, μπορει να λειτουργησει θετικα ως προς τη διερευνηση εναλλακτικων οπτικων γωνιων, “απ’ οπου η εκφραση της ατομικοτητας, ειτε μεσω του σινεμα, ειτε μεσω της ζωγραφικης, θα ειναι ενα μεσο για να επενεξετασουμε τον εαυτο μας και να δραπετευσουμε απο τον βραχνα του χρηματος”.

Εχετε δει εργα του Greenaway; Πως σας φαινονται αυτα που λεει στη συνεντευξη του; Με τι συμφωνειτε και με τι διαφωνειτε;

http://mag-gr.blogspot.com/2010/09/robert-greenaway.html