Δεν έχει ιδιαίτερο λόγο ύπαρξης το συγκεκριμένο πολλ και είναι αποτελεσμα βαρεμάρας (κυρίως), η οποία μετετράπη σταδιακά σε περιέργεια για την εκλογή του αγαπημένου καλτ σκηνικού των 90’ς. Αυτά που παραθέτω στο πολλ είναι τα εξής τρια.
1) Η τελευταία εκπομπή του καναλιού 67
Η τηλεοπτική εκπομπή από τις 15 Μαρτίου 1993 με τον Βασίλη Λεβέντη να καταφέρεται με βαρείς χαρακτηρισμούς κατά πολιτικών. Την ίδια ημέρα είχε διαταχτεί η ρίψη των κεραιών του Καναλιού 67 από τον Υμηττό.
Ιστορικές ατάκες όπως “καρκίνο στον Μητσοτάκη και στον Παπανδρέου και σε όλα τους τα σόγια”, “αρκουδέηδες”…
2) Λέντης
ο πρώτος διδάξας στον τομέα των τηλεφωνικών φαρσών, και κατά την γνώμη μου, ο καλύτερος όλων. Οι φάρσες του κυκλοφορούσαν σε κασσέτα από χέρι σε χέρι. Έλαβαν χώρα κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 90. Εγώ τις πρωτάκουσα κάποθ το 93-94.
Λέντης : Ο άνθρωπος πίσω από τη συσκευή (αφιέρωμα)
[SPOILER]
Πρόλογος - γνωριμία με τον Λέντη
Ποιος είναι αυτός ο Λέντης ; Ο Λέντης είναι ένα άτομο το οποίο γνωρίσαμε μέσα από τις τηλεφωνικές του φάρσες, οι οποίες προσφέρουν στιγμές γέλιου και ευφορίας στον ακροατή τους. Λέγεται πως οι φάρσες αυτές έγιναν στις αρχές της δεκαετίας του '90. Σε αυτή την έρευνα που διαβάζετε, θα αναλυθούν πολλές πτυχές του έργου του Λέντη, με σκοπό τον σχηματισμό μιας αντικειμενικής κρίσης για τον ίδιο, αλλά και για την πραγματική αξία του έργου του.
Διευκρινήσεις
Πριν όμως να προχωρήσουμε, πρέπει να ξεκαθαριστούν ορισμένα πράγματα. Καταρχήν “Λέντης” είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του άγνωστου φαρσέρ ( το χρησιμοποιεί για να κάνει ομοιοκαταληξία με το “ο πούτσος μου ο λεβέντης” ).
Επιπλέον, στις φάρσες φαίνεται πως συμμετέχει και κάποιος φίλος του “Λέντη”, που είναι και αυτός εξίσου ταλαντούχος με αυτόν. Μάλιστα στην φάρσα που ζητάει την Μπία, ο φίλος αυτοαποκαλείται Πατσόπουλος Νίκος (άραγε το πραγματικό του όνομα;). Πώς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αυτοί δύο αυτοί φαρσέρ γνωρίζονται μεταξύ τους; Σε μια φάρσα ο Πατσόπουλος βρίζει μια γυναίκα και αυτή σε κάποια φάση του δίνει τον άντρα της. Τότε εκείνος τα βρίσκει σκούρα και δίνει το τηλέφωνο στον “καλό”! Για ευκολία, όταν θα λέμε “καλός” θα αναφερόμαστε στο κύριο ενσαρκωτή της φυσιογνωμίας του Λέντη (αυτόν με την βαριά φωνή και τα ασταμάτητα μπινελίκια), και Πατσόπουλος στον φίλο του ο οποίος χρησιμοποιεί έξοχα ένα προσωπικό είδος ομιλίας. Σε αντίθεση με τον “καλό” που προτιμά να τα χώνει σε άντρες, ο Πατσόπουλος συνήθως μιλάει με γυναίκες προσποιούμενος κάποιον φίλο ή γκόμενο και όταν αποκαλύπτεται αρχίζει και αυτός τα μπινελίκια.
Στη συνέχεια, πρέπει να διευκρινίσουμε πως όσο θα αναφερθούν αποτελούν προσωπική άποψη των συντακτών και είναι ανοικτά σε οποιαδήποτε αμφισβήτηση ή συμπλήρωση.
Αυτό το κείμενο βασίζεται στις 24 φάρσες που έγιναν αρχικά γνωστές μέσω του Internet και είχαν κυκλοφορήσει σε ένα CD από χέρι σε χέρι. Υπάρχουν φήμες για μια ακόμη κασέτα του Λέντη με αρκετές άγνωστες φάρσες (σε εμάς τουλάχιστον) στις οποίες ο Λέντη προσποιείται τον Γύφτο και απειλεί Θεούς και δαίμονες πως θα κατέβει με τα DATSUN… Αυτή η απόψη φαίνεται να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στους κύκλους των μελετητών του, για τον απλούστατο λόγο ότι ένα καλλιτέχνης του βεληνεκούς του δεν θα μπορούσε να είχε αφήσει ένα τόσο μικρό (ποσοτικά) έργο, βάση των ατέρμονων δυνατοτήτων του. Αν κάποιος λοιπόν από εσάς έχει αυτά τα σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα ας επικοινωνήσει μαζί μας στο pavger@hol.gr για ανανέωση του site. Είναι γεγονός ότι μια τέτοια ανακάλυψη θα άλλαζε ριζικά την ιστορία των ελληνικών φαρσών, όμως εμείς δηλώνουμε υπεύθυνα ότι θα πάρουμε το ρίσκο να τις δημοσιοποιήσουμε, όποιες και να είναι οι συνέπειες. Μην διστάσετε λοιπόν να αποστείλετε οποιοδήποτε υλικό έχετε και αφορά τον Λέντη, πέραν των 24 φαρσών που δίδονται για download στο site μας.
Τέλος θα ήθελα να τονίσω ότι αυτό το κείμενο δεν περιέχει καμία απολύτως υπερβολή σχετικά με την προσωπικότητα και το έργο του Λέντη.
Η προσωπικότητα του Λέντη
Ο χαρακτήρας του
Ο χαρακτήρας του Λέντη είναι πραγματικά πολύπλευρος και πολύπλοκος. Αν και επιφανειακά μοιάζει να είναι ένα άτομο χαμηλού πνευματικού επιπέδου, το οποίο ενοχλεί τους ανθρώπους κάνοντας τους τηλεφωνικές φάρσες, η αλήθεια βρίσκεται στο άλλο άκρο. Οι φάρσες του, αποδεικνύουν πως κάθε άλλο παρά χαμηλού πνευματικού επιπέδου είναι. Αντίθετα, πρόκειται για άτομο με υψηλό δείκτη νοημοσύνης και μεγάλη αίσθηση του χιούμορ. Ο έντεχνος τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιεί την Ελληνική, την Αγγλική αλλά και την Τσιγγάνικη γλώσσα, μαρτυρούν την ευφυΐα του. Πρόκειται λοιπόν για ένα, τουλάχιστον, έξυπνο άτομο.
Πάνω απ’ όλα όμως, η άνεση με την οποία ειρωνεύεται τα “θύματά” του, δείχνουν πως ξέρει να κάνει τους άλλους (τους μετέπειτα ακροατές των φαρσών του) να γελάνε. Αυτός ήτανε και ο κύριος σκοπός αυτής της σειράς τηλεφωνικών φαρσών : να κάνει τους άλλους να γελάνε. Η άποψη ότι έκανε αυτό που έκανε απλά για να ενοχλεί, δεν ευσταθεί. Ανατρέπεται από το γεγονός ότι ηχογράφησε το έργο του.
Κατά πάσα πιθανότητα, είχε καταλάβει πως ζούσε σε μία εποχή που η κοινωνία ήταν ακόμα πολύ συντηρητική και θέλησε να αντιδράσει. Ήταν άτομο απελευθερωμένο και με προχωρημένες για την εποχή του ιδέες. Ο Λέντης ήθελε να δημιουργήσει όλο και περισσότερους ομοϊδεάτες του και επιχειρώντας να διαδώσει την ιδεολογία του ( την ελεύθερη έκφραση, την ελευθερία λόγου, την κατάργηση της λογοκρισίας, το άνοιγμα των κοινωνικών σχέσεων ) έκανε αυτές τις φάρσες. Προσπάθησε να δείξει στους συνομήλικους του εκείνης της εποχής πως πρέπει να ξεφύγουν από τον σκοταδισμό που επικρατούσε. Οι ακατάλληλες εκφράσεις και το μπλακ χιούμορ, θεωρούνταν εκείνη την εποχή ακραία φαινόμενα.
Ο Λέντης πρέπει να αναγνωριστεί ως κήρυκας της Δημοκρατίας και ταυτόχρονα να του αποδοθεί μεγάλο μερίδιο για την δημιουργία της απελευθερωμένης, από ταμπού και προκαταλήψεις, σημερινής κοινωνίας. Το συμπέρασμα είναι πως ο Λέντης ήταν ένα είδος πνευματικού ηγέτη που όμως επέλεξε να αντιδράσει με έναν τρόπο πιο άμεσο από οποιαδήποτε πολιτική δραστηριότητα. Προσπάθησε - και τα κατάφερε - να επικοινωνήσει με την κοινωνία μέσα από την διασκέδαση και το χιούμορ.
Τα ενδιαφέροντά του
Όπως προαναφέραμε, ο Λέντης ήταν μια πολύπλευρη προσωπικότητα. Συνεπώς τα ενδιαφέροντα του ήταν πολλά. Εδώ θα αναλυθούν οι συνήθειές του, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις φάρσες του.
Το πρώτο πράγμα που καταλαβαίνει κανείς ακούγοντας τις φάρσες του, είναι το πόσο “περπατημένο” άτομο είναι ο Λέντης. Πηγαίνει σε καφετέριες, σε γήπεδα, συμμετέχει σε συμπλοκές ανάμεσα σε συμμορίες. Εκφράσεις όπως “Έλα στο Κάραβελ”, “το σέντερ μπακ που δένει τα κορδόνια του στη σέντρα”, “φέρε και το μαχαίρι σου”, “έχεις ξεφτιλίσει την τσόχα” και άλλες πολλές αποδεικνύουν την μεγάλη εμπειρία του Λέντη πάνω στην ζωή.
Ο Λέντης, ηχογράφησε τις φάρσες του. Ακόμα και σήμερα, στο 2000 είναι δύσκολο για ένα απλό άτομο να καταφέρει να ηχογραφήσει μια τηλεφωνική συνδιάλεξη [χωρίς την χρήση Υπολογιστή (ακόμα και έτσι δεν είναι εύκολο)]. Αδιαμφισβήτητα, λοιπόν, ο Λέντης ήταν γνώστης της τεχνολογίας αλλά και πολυμήχανος. Κατάφερε με τα μέσα που του πρόσφερε η εποχή του το 1990, να ηχογραφήσει τις τηλεφωνικές του φάρσες. Κάτι τέτοιο απαιτεί σύνδεση του τηλεφώνου με κάποιο κασετόφωνο. Οι γνώσεις που χρειάζονται είναι αρκετές.
Οι γνώσεις του στον τομέα των γραμμάτων δεν είναι αμελητέες. Κατά πάσα πιθανότητα, ενδιαφερόταν για τις ξένες γλώσσες, σε μία εποχή που κάτι τέτοιο εθεωρείτο άχρηστο.
Ο Λέντης, σαν ένας καθώς πρέπει επαναστάτης, άκουγε, πάντα σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, κάποιο είδος μουσική που εκείνη την εποχή η κοινωνία το απέρριπτε ως περιθωριακό. Ήτανε λοιπόν ένας οπαδός της Ροκ ή της Χέβι Μέταλ μουσικής. Αν και στις μέρες μας αυτά τα είδη μουσικής είναι κοινότοπα, εκείνη την εποχή οι οπαδοί τους ήταν λίγοι αλλά φανατικοί. Αυτός ο φανατισμός και η πώρωση, που ταιριάζουν στον Λέντη, βρίσκονται εκείνη την χρονολογική περίοδο μόνο σε αυτά τα είδη μουσικής.
Κάθε μάγκας δεν τα πάει καλά με το σχολείο. Σωστά ; Λάθος ! Οι αληθινοί μάγκες όπως ο Λέντης, δεν γουστάρουν το σχολείο, δεν διαβάζουν αρκετά, αλλά η ευφυΐα που τους διακρίνει τους επιτρέπει να τα καταφέρνουν πολύ καλά. Όταν λοιπόν ο Λέντης πήγαινε σχολείο, θα ήταν πιθανότατα ένας μαθητής με φοβερές δυνατότητες, τις οποίες χρησιμοποιούσε μόνο όταν ήθελε. Ο βαθμός που τον χαρακτήριζε είναι το 16, το οποίο όμως είναι πλασματικό. Ο Λέντης, αν ήθελε να παίρνει 18 ή 19 θα τα κατάφερνε αν αύξανε τον χρόνο της μελέτης του από 30-45 λεπτά σε 2-3 ώρες.
Η γνώμη της κοινωνίας
Εύκολα γίνεται κατανοητό πως η κοινωνία θεωρούσε τον Λέντη χαζό, ενοχλητικό, περιθωριακό, τρελό, ακόμα και ανώμαλο. Αν κάποιο από τα “θύματά” είχε την ευκαιρία να τον σκοτώσει, κατά πάσα πιθανότητα θα το έκανε, σκεφτόμενο : “τι θα χάσει η κοινωνία αν πεθάνει ένας τρελός” ;
Όταν κάποιος γνώριζε, όμως, τον Λέντη θα διαπίστωνε πως αυτές οι απόψεις είναι λανθασμένες. Οι άνθρωποι του περιβάλλοντός του, που γνώριζαν την προσωπικότητά του, τον εκτιμούσαν και τον σέβονταν. Οι φίλοι του τον θεωρούσαν αρχηγό και οι εχθροί του τον φοβόντουσαν. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, όντας πιο συντηρητικοί, του επισήμαιναν τις μεγάλες του δυνατότητες και απορούσαν γιατί δεν τις αξιοποιεί για να γίνει καλύτερος μαθητής. Ήταν για τους γνωστούς του ένα ιδιαίτερο άτομο.[/SPOILER]
3) Βρωμύλος
Aν ο Λέντης έβριζε τηλεφωνικά, τότε ο Δημήτρης Μεντζέλος (Βρωμύλος) έβριζε κάνοντας ρίμες. Η κασσέτα πρέπει να ηχογραφήθηκε κάπου 92-93. Νομίζω ότι δύσκολα υπάρχει συνομήλικός μου που να μην την είχε γράψει. Και να μην είχε μάθει απέξω όλους τους στίχους. χαχα! Σημειωτέον, ότι η συγκεκριμένη κασσέτα ήταν μία από τις πρώτες προσπάθειες μέσω της οποίας έγινε γνωστό το χιπ χοπ στην Ελλάδα. Περιττό να πω ότι ο Βρωμύλος ήταν ο Δημήτρης Μεντζέλος (των μετέπειτα Ημισκουμπρια). Η ηχογράφηση αυτή οφείλεται εξ ολοκλήρου σε αυτόν (εκτός σε μερικά κομμάτια που νομίζω ότι συμμετέχει στα φωνητικά και ο Μιθριδάτης που ήταν φίλοι από τότε).
Αυτά θυμήθηκα εγώ, αμα το θεωρείτε τελείως τρισάθλιο το θρεντ, τότε έχει πετύχει τον σκοπό του.