Θα ξεκινησω με μια ιστορια που συνεβη 10-11 χρονια πριν στα σχολικα μου χρονια. Τρίτη λυκειου λοιπον και ως μερος του εκπαιδευτιου συστηματος κ γω, παρακολουθω φροντιστηριακα μαθηματα για την εισαγωγη στη τριτοβαθμια εκπαιδευση. Ο ιδιοκτητης λοιπον του φροντιστηριου (μαθηματικος) ειναι ενας πολυ ιδιαιτερος ανθρωπος. Πολλες φορες αφηνε στην ακρη το μαθημα και πιαναμε συζητησεις για διαφορα κοινωνικα κ μη θεματα, ασχετα αν τις περισσοτερες φορες ελεγε μπουρδες, οπως καταλαβα αργοτερα. Σε μια λοιπον απο αυτες τις συζητησεις (μαλλον μονολογους του) θυμαμαι χαρακτηριστικα να λεει οτι : “Αρνουμαι να συνομιλησω με ανθρωπο της ηλικιας μου που δεν εχει διαβασει πανω απο 1000 βιβλια”. Προφανως απαραδεκτη σκεψη, προφανως ελιτιστικη του κερατα αλλα πιστευω οτι στον πυρηνα της κρυβεται μια αλλη αληθεια, οχι ορθα εκφρασμενη. Ας το αφησουμε λιγο στην ακρη αυτο.
Παμε σε κατι αλλο. Απο τα λιγα που έχω διαβασει, στην αρχαια Αθηναικη δημοκρατια, παρολες τις αντιφασεις της, θεωρουταν υποχρέωση του πολίτη (έστω αν αυτος ηταν ο Αθηναιος ανδρας) να συμμετεχει στα κοινα της κοιωνιας. Ηταν υποχρεωτικη η συμμετοχη του στην εκκλησια του Δημου, ήταν υποχρεωτική η συμμετοχη του στο λαικο δικαστηριο της Ηλιαιας κ.ο.κ. Ας το αφησουμε κ αυτο λιγο στην ακρη κ παμε στο σημερα.
Προβληματιζομαι οταν βλεπω νεους ανθρωπους, ενος μεσου κ πανω μορφωτικου επιπεδου, χωρις καποιο ιδιαιτερο προβλημα επιβιωσης, με μια τουλαχιστον φυσιολογικη ζωη, προβληματιζομαι λοιπον οταν τους βλεπω να αναλωνονται σε πραγματα που έχουν να κανουν μονο με την προσωπικη τους ευτυχια. Οπως κ αν νοειται αυτη. Για αλλους ειναι ο ερχομος του Σισσε, για αλλους η αγορα μιας Porsche κλπ.
Προφανως ο συγκεκριμενος τροπος σκεψης δεν ειναι αυθυπαρκτος , αλλα αποτελεσμα συγκεκριμενων κοινωνικων ζυμωσεων ή μαλλον μη ζυμωσεων. ΑΛΛΑ… αλλα ρε γαμωτο κ μιλωντας προσωπικα ΑΠΑΙΤΩ απο το καθε ατομο που θελει να ειναι πολιτης αυτου του κοσμου να δικαιολογησει το χαρακτηρισμο του πολιτη. Πολιτης δε σημαινει απλα ριχνω την (στημενη) ψηφο μια φορα στα 4 χρονια και γυρναω στο κλουβι μου. Πολιτης σημαινει οτι παλευω για το καλο της γειτονιας, για το καλο της πολης, της χωρας και τελικα ολου του κοσμου. Δεν απαιτω απο καποιον να γινει ο υπερεπαναστατης, αλλα ΑΠΑΙΤΩ μια ελαχιστη ουσιστικη συμετοχη στα κοινα.
Χωρις να θέλω να βάλω τον ευατο μου πανω απο τους αλλους, θεωρω οτι σε γενικες γραμμες ειμαι ενας ενεργος πολιτης αυτης της κοινωνιας. Υπαρχουν ομως κ ανθρωποι της ηλικιας μου, με ομοιες περιπου “βιολογικες” (με την εννοια του Βιου) διαδρομες που απλα ζουν για την παρτυ τους. Σιγουρα δεν ειμαστε ολοι οι ανθρωποι ιδιοι και συνηθως τα εξωτερικα ερεθισματα τα μεταφραζουμε διαφορετικα αλλα ρε γαμωτο ΑΠΑΙΤΩ , ξαναλεω, μια ελαχιστη ευαισθητοποιηση.
Οκ, να εχεις προβλημα επιβιωσης, ενα προβλημα υγειας κλπ, να το καταλαβω οτι δεν μπορεις να ασχοληθεις με τα εκτος του οικου σου. Αλλα ρε διαολε, ζεις μια σχετικα καλη ζωη. Εχεις δηλαδη την δυνατοτητα να ασχοληθεις και με τα της κοινωνιας. Καντο λοιπον. Ειναι υποχρεωση σου. Κ ας κανεις λαθος στις επιλογες σου, τουλαχιστον δειξε μια ενεργοτητα.
Κ γυρνωντας λιγο στα οσα ειπαστην αρχη, πιστευω οτι η συγκεκριμενη φραση του φροντιστη μου, στον πυρηνα της, εκρυβε ακριβως αυτο το παραπονο, παρολο τον ελιτισμο της. Οχι αλλη απαθεια πια. Οχι αλλη ιδιωτευση.
Κ αντιγραφω απο ενα μπλογκ :
Ιδιώτη στην αρχαία Ελλάδα αποκαλούσαν αυτόν τον οποίο δεν συμμετείχε στα κοινά της πόλης, δεν έπαιρνε μέρος στις Συνελεύσεις ούτε αναλάμβανε αξιώματα όπως όφειλε κάθε Έλληνας πολίτης. Για τον Αρχαίο Έλληνα το να μην παρεβρεθείς ήταν οκνηρία. Πρώτα ήσουν μελος του κοινωνικού συνόλου και μετά άτομο. Κύριο μέλημά σου ήταν να ενδιαφέρεσαι για την κοινωνία. Μάλιστα όποιον δεν συμμετείχε του αφαιρούσαν τα πολιτικά δικαιώματα [κοινωνικός θάνατος δηλαδή],ακολουθούσε κατάσχεση της περιουσίας και τέλος εξορία ή θάνατος [!].
Έτσι και η λέξη “ιδιώτης” απέκτησε την έννοια του ηλιθίου [idiot], γιατί φανέρωνε απαξίωση και ανευθυνότητα με ρίζα την τεμπελιά.
Κοίτα να δεις… Και σήμερα Ο νεοΈλληνας πατά στο άλλο άκρο. Στο σανίδι του σταρχιδισμού και του “ωχ αδερφέ!”. Στην συντριπτική μας πλειοψηφία [για να μην τους βάζω όλους μέσα στο ίδιο σακί] είμαστε ιδιώτες [ή αλλιώς idiots]. Εκείνους τους καιρούς θα είμασταν οι μισοί εξόριστοι και οι άλλοι μισοί νεκροί.
ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ, ΩΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΊΑΣ, ΝΑ ΓΝΩΡΊΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΑΣΧΟΛΟΎΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟ ΤΙ ΣΥΜΒΑΊΝΕΙ ΓΎΡΩ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΔΡΟΥΜΕ ΑΝΑΛΟΓΑ!
εντιτ : ζητω συγνωμη για πιθανη ελλειψη συνοχης στο κειμενο. Το μυαλο μου ειναι αλλου.
Listening to: Funkadelic - Into You
via FoxyTunes