Οδηγός για: Πένες ? Χορδές ? truss rod - intonation ? Ενίσχυση Κιθάρας

Εισαγωγή:
Τα μουσικά καταστήματα διαθέτουν τέτοια πληθώρα πενών , χορδών , ενισχυτών με τόσες ετικέτες και κωδικούς αριθμούς και από τόσους διαφορετικούς κατασκευαστές ώστε κάνει ειδικά τον αρχάριο να βρίσκεται σε σύγχυση. Το άρθρο αυτό πράγματι μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι βαρετό (αφού περιέχει πολλούς κωδικούς, ορισμούς με ξενόγλωσση ορολογία και κατασκευαστικά στοιχεία) και εκτός από την ενότητα ??Δικές μου συμβουλές??? , ??Ρύθμιση Truss Rod?? , ??ρύθμιση intonation?? και ??ενίσχυση?? οι υπόλοιπες πληροφορίες και εικόνες είναι με ελεύθερη μετάφραση από αξιόπιστες πηγές (κυρίως εταιρείες κατασκευής).
[SIZE=4]A. Πένες :[/SIZE]
http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Guitar%20General/plectrums_zpse4b4e174.jpg

Οι πένες (pick ή και plectrum στα αγγλικά ) για το παίξιμο εγχόρδων μουσικών οργάνων, συνήθως ακουστικής, ηλεκτρικής ή κλασσικής κιθάρας, μπουζουκιού, λαούτου, μαντολίνου? για λόγους οικονομικούς σήμερα φτιάχνονται από πλαστικό ή σπανιότερα από καουτσούκ ,δέρμα, μέταλλο , χαρτόνι, ξύλο , κόκκαλο αλλά και φτιαγμένες από ειδικούς τεχνίτες κατόπιν παραγγελίας :
κέλυφος χελώνας http://www.art-ecaille.com/turtle-shell-EN/plectrum.htm
πέτρινες http://stonepicks.com/
ειδικό άνθρακα http://www.obbligatoinc.com/std_picks.aspx

Οι πένες κιθάρας έρχονται συνήθως σε τρεις διαβαθμίσεις:
Σκληρή (Hard), Μεσαία (Medium) και Λεπτή (Light).
Προσωπικά (υποκειμενικά )θεωρώ ότι:
· Οι λεπτές προορίζονται για γρήγορο ή απαλό strumming.
· Οι πιο σκληρές πάντως παράγουν πιο λαμπερό ήχο και ελέγχουν περισσότερο κυρίως το τρέμολο αλλά και φθείρονται λιγότερο απ? ότι οι λεπτές.
Το ποια θα επιλέξουμε είναι προσωπική επιλογή και καθαρά θέμα της αίσθησης που σου δίνει η κάθε πένα αλλά το σπουδαιότερο κατά πόσο κάνει το παίξιμό σου ευκολότερο.
Πάντως το ποια πένα θα διαλέξουμε δεν είναι μόνο θέμα το πόσο μας διευκολύνει στο παίξιμο αλλά να έχουμε υπ? όψη ότι είναι και κύριο συστατικό του ήχου που θα παράγουμε.
Επομένως , μιας και είναι φτηνές , αγοράστε πολλές όλων των ειδών και επιλέξτε αυτή που εσείς νομίζετε καλύτερη και ότι παράγει τον καλύτερο ήχο και σας διευκολύνει στο παίξιμο.

Διπλή ή δίδυμη πένα :
Με Googling σαν ??διπλή ή δίδυμη πένα?? δεν βρίσκω κανένα ελληνικό μουσικό κατάστημα να τη διαθέτει.
Πληροφορίες για αγορά ΕΔΩ:http://www.twinpicks.com/
Σύγκριση μιας κοινής πένας και μιας ??δίδυμης?? (twin pick) στο καλό video ΕΔΩ:http://www.youtube.com/watch?v=zhYpsDIDN10
Πώς να φτιάξεις μόνος σου πένες και από τι υλικά : ΕΔΩ : https://www.youtube.com/watch?v=E6wvyhEf02Q

Β. Διατομές Χορδών Ηλεκτρικής ? Ακουστικής - Κλασσικής Κιθάρας

Χορδές οιασδήποτε διατομής στην κιθάρα μας??
Αν το truss rod δεν είναι σωστά ρυθμισμένο για τη διατομή των χορδών που χρησιμοποιείτε, αργά αλλά σταθερά θα καμπυλώνεται το μπράτσο της ταστιέρας της κιθάρας σας. (βλέπε ρύθμιση του παρακάτω :slight_smile:

Οι μοντέρνες Κιθάρες μπορεί να έχουν:

Fixed Bridge (γέφυρα με Σταθερό καβαλάρη) ή Floating Bridge (Κρεμαστή γέφυρα) συνήθως για διάφορες διατομές χορδών (gauge).

Η Ηλεκτροακουστική και Ακουστική κιθάρα ?συμπεριφέρεται? το ίδιο? όσον αφορά τη διατομή των χορδών.

· Οι μεγαλύτερης διατομής χορδές δίνουν δυνατότερο καμπανιστό τόνο με ήχο με ευχάριστες αρμονικές και sustain (το πόσο κρατάει μια νότα της χορδής που χτυπάς) αλλά πατιούνται δυσκολότερα και άρα ??πονούν?? περισσότερο τα δάκτυλα κατά το πάτημα στα τάστα ,αποδίδουν καλύτερα σε συνθήκες ξεκουρδίσματος για διαφορετικό κούρδισμα (πχ “drop D tuning”) ενώ
· οι μικρότερης διατομής πατιούνται ευκολότερα στα τάστα, κάνουν ευκολότερο το bending είναι όμως πιο επιρρεπείς στο να οξύνουν τον τόνο (overbending) καθώς και πιο επιρρεπείς στο buzzing (ταστάρισμα).
· Ένα άλλο γεγονός που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η διατομή είναι και συνάρτηση του scale length (μήκος κλίμακας) της κιθάρας. Όσο μεγαλύτερο το scale length τόσο πιο τεντωμένες πρέπει να είναι οι χορδές και τότε ίσως θα ήταν καλύτερη η τοποθέτηση μικρότερης διατομής.

Ο τόνος μιας χορδής είναι και συνάρτηση της διατομής (gauge). Όσο μεγαλύτερη η διατομή τόσο βαρύτερη η χορδή, τόσο μεγαλύτερη απαίτηση για τέντωμα της (tension = τάση , ένταση, πίεση που ασκεί ) για να δώσει τον ίδιο τόνο, τόσο πιο δύσκολο να την πιέσουμε στα τάστα.
Χρήση διαφορετικών gauge χορδών πιθανόν να απαιτεί ανύψωση των χορδών για να αποφύγουμε το buzzing με τα τάστα.

Γενικά μιλώντας οι εργοστασιακές κιθάρες έχουν χορδές διατομής :
Για τις ακουστικές συνήθως 12 -54 και για τις Ηλεκτρικές συνήθως 9 ? 42. Αλλαγή διατομής πιθανόν να απαιτεί ρύθμιση του truss rod (ατσάλινη ράβδος στο εσωτερικό του μπράτσου της ταστιέρας).

Παράταση ζωής χορδής:

Δεν μπορείς να αποφύγεις το σπάσιμο της αλλά συχνά μπορείς να το περιορίσεις λιπαίνοντας μερικά σημεία , όπως είναι οι σχισμές του ζυγού και ο καβαλάρης (ταυτόχρονα καλόν είναι να λιπάνετε και τα γρανάζια των κλειδιών - ξύνοντας ένα μολύβι ή καλύτερα ζητώντας να σας δώσουν λίγο τέτοιο υλικό γραφίτη από ένα συνεργείο αυτοκινήτων). Με τον τρόπο αυτό υποβιβάζεται η τριβή και η ζωή της χορδής παρατείνεται. Αν όμως οι χορδές σπάνε συχνά η αιτία μπορεί να είναι κάποια αιχμηρή σχισμή του ζυγού (nut).

Κούρδισμα χορδών:

Όταν κουρδίζεις τις χορδές άρπισε τις με μέτρια δύναμη και πάντα με τον αντίχειρα . Αν αρπίσεις πολύ δυνατά ο τόνος βαίνει προς δίεση αρκετά cents (1 ημιτόνιο = 100 cents). Επίσης μη χρησιμοποιείτε πένα για το κούρδισμα γιατί παράγονται αρμονικές και δυσκολεύεται το κούρδισμα.

Αλλαγή χορδών:

Απαιτείται αλλαγή αν έχουν χάσει τη φωτεινότητα τους ή ο ήχος είναι ‘‘ήπιος’’ , αν είναι οξειδωμένες , αν ξεκουρδίζονται συχνά . Δεν συνιστάται όμως αλλαγή μια σπασμένης με καινούρια σ? ένα τοποθετημένο σετ που είναι ήδη πολύ χρόνο εν χρήσει ? η καινούργια πιθανόν να ηχεί πιο λαμπερά απ? τις άλλες. Η αλλαγή όλων να γίνεται μία-μία ξεκινώντας από την Ε μπάσο. Αυτό διατηρεί την ένταση (tension) στην κιθάρα.

Προσομοίωση μεγαλύτερης διατομής χορδών:

Αν θελήσεις να χρησιμοποιήσεις μεγαλύτερης διατομής χορδές για να έχεις λαμπερότερο ήχο , η τάση (tension) των χορδών θα είναι μεγαλύτερη και θα το αισθανθείς στα δάχτυλα σου ότι θα είναι πιο σκληρές. Πριν λοιπόν αλλάξεις σε μεγαλύτερης διατομής, μπορείς να ακούσεις το πως θα είναι αν με το κουρδιστήρι σου τις κουρδίσεις όλες κατά 1 ημιτόνιο πάνω?δηλαδή από : E A D G B E σε : F Bb Eb Ab C F. Το κατά 1 ημιτόνιο πάνω είναι μια λογική προσέγγιση της μεγαλύτερης τάσης (tension) που θα πρέπει να αναμένεις από χορδές μεγαλύτερης διατομής. Αν το αντέχεις (τα δάκτυλα σου αλλά και η κιθάρα σου) άλλαξε τις.

Ρύθμιση του Truss Rod :

Για μεγαλύτερης διατομής χορδές πιθανόν να απαιτηθεί ρύθμιση του truss rod ,σφίγγοντας το, περίπου 1/8 της στροφής και ποτέ περισσότερο από το 1/ 4 της στροφής γιατί μπορεί να προξενήσεις μόνιμη ζημιά στην κιθάρα. Αν δεν ξέρεις δώσε να στο ρυθμίσει κάποιος ειδικός.

Η δική μου συμβουλή για διατομή χορδών Ακουστικής Κιθάρας:
http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Guitar%20General/photo1elixir-Martin_zpsc2afb1ba.jpg


Εάν η κιθάρα δεν είναι καλή, τότε μεγαλύτερη διατομή χορδών θα την σκληρύνει . Αν η κιθάρα είναι καλή ,θα πρότεινα να ξεκινήσετε από 10άρες και μόλις μάθετε να πάτε σε 11άρες, και μετά παραπάνω. Αν βέβαια αντέχουν τα δάχτυλα σας ξεκινήστε από τις συνήθως προτεινόμενες 12αρες.
Ο τύπος των χορδών που θα διαλέξετε για την κιθάρα σας θα επηρεάσει αλλά όχι δραματικά το ηχόχρωμα όμως θα επηρεάσει κατά πολύ το παίξιμο της.
Έτσι η σωστή επιλογή (αλλά και οι δοκιμές που θα κάνετε για να το διαπιστώσετε υποκειμενικά) θα ισοσταθμίσει το ηχόχρωμα με το παίξιμο της ? αυτά τα δύο εξαρτώνται από τη διατομή και το υλικό κατασκευής .
· Αν ο σκοπός σας είναι η μεγάλη ταχύτητα επιλέξτε 9 άρες
· Φυσικά μπορείτε να επιλέξετε τη διατομή ακόμα και της κάθε χορδής ξεχωριστά, ανάλογα με τον ήχο που θέλετε να βγάλετε και την δύναμη που αντέχουν τα δάχτυλά σας να την πιέζουν.
· Αν έχετε ενδοιασμούς για το τι διατομή ή φοβάστε 12άρες και 13άρες , δοκιμάστε αρχικά 10άρες μετά 11άρες και μετά πιο πάνω.
· Πάντως είναι θέμα γούστου το τι ταιριάζει σε κάθε κιθάρα. Εσύ θα το αποφασίσεις.
· Πάντως ΜΗΝ βάλεις μεγαλύτερες από 12άρες κατευθείαν γιατί και θα πονάνε τα δάκτυλα και πιθανόν να προξενήσεις ζημιά στην ταστιέρα.
· Εγώ για την ακουστική μου κιθάρα Takamine θεωρώ ιδανικές τις 12άρες που πιστεύω ότι δίνουν παχιά μπάσα , δυνατότερο καμπανιστό τόνο με ευχάριστες αρμονικές και sustain sustain (το πόσο κρατάει μια νότα της χορδής που χτυπάς) αλλά στην αρχή ??πονούν?? περισσότερο τα δάκτυλα και απαιτούν εξοικείωση , μετά όμως θα νοιώθετε ευέλικτος/η.
· Μερικές χορδές , όπως οι ELIXIR (εδώ λέω για τις nanoweb για ηλεκτρική κιθάρα), έχουν μια ειδική επίστρωση για να αντέχουν γι αυτό και ‘‘φαίνονται’’ καινούριες ακόμα και μετά από αρκετό διάστημα. Συνήθως αγοράζονται από αυτούς που ιδρώνουν εύκολα τα χέρια τους ,όμως κοστίζουν περισσότερο.
· Όταν μάθετε καλά κιθάρα τότε κάθε μικρή λεπτομέρεια (μετάβαση από μια διατομή σε μια άλλη) θα νομίζετε ότι κάνει μεγάλη διαφορά και θα αρχίσετε να κάνετε πολλές δοκιμές μέχρι να βρείτε αυτό που θέλετε.
· Βέβαια , αν υπάρχουν στοιχεία, να χρησιμοποιήσετε τη διατομή που προτείνεται από τον κατασκευαστή. Πχ αν η κιθάρα είναι φτιαγμένη για μαλακές χορδές(9άρες) και τοποθετήσεις σκληρές (13άρες), τότε εκτός του ότι θα σκληρύνει κάποια στιγμή και θα σκευρώσει - αφού οι χορδές μεγαλύτερης διατομής ασκούν μεγαλύτερη πίεση (tension) στην ταστιέρα.
http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Guitar%20General/photo2Deltaiotaalphatauomicronmu3AD0sigmafChiomicronrhodelta3CE0nu_zps8734e442.jpg

Υλικό Χορδών Ακουστικής κιθάρας

Bronze (Copper/tin) :Μπρούτζινες
Για πάρα πολλά χρόνια η πλειονότητα των μπάσων χορδών κατασκευαζόταν με περιέλιξη μπρούτζινης ??τρίχας?? πέριξ ενός χαλύβδινου πυρήνα. Τις λέγανε και ??80/20?? (80% χαλκός / 20 % λευκοσίδηρος) ή και άλλες αναλογίες πχ ??85/15??.
Δίνουν τον πλέον λαμπερό ήχο στις ακουστικές κιθάρες χάνουν όμως γρήγορα την τονική εκφραστικότητα τους.

Phosphor Bronze
Εδώ το περιεχόμενο του χαλκού είναι πάνω από 90% αλλά με 1% φώσφορο. Μ? αυτές ο ήχος είναι ‘‘ζεστότερος’’.

Pure Nickel (καθαρό νικέλιο) :
Παράγουν ζεστό ήχο όμως το μαγνητικό πεδίο είναι τόσο δυνατό άρα όχι καλές για ηλεκτρακουστικές.

Nickel & Steel (θα τις βρείτε και με άλλα ονόματα όπως:Nickel Plated ή Nickel Wound):
Φτωχά αποτελέσματα στις ηλεκτρακουστικές με κάψα (piezo) αλλά με εξαιρετικά αποτελέσματα στις ηλεκτρακουστικές που ο μαγνήτης βρίσκεται στη οπή της κιθάρας και στις archtop jazz guitars (κιθάρες που το μπροστινό και συχνά το πίσω μέρος τους είναι καμπυλωτό αντί επίπεδο- όπως το βιολί, άρα μεγαλύτερος χώρος αντηχείου).

Χορδές χαβάγιας & Slide κιθάρας
Οι χορδές για τις ακουστικές κιθάρες (αν μετατρέψετε κάποια ακουστική σε χαβάγια καλόν είναι να είναι μεγαλύτερης διατομής (πχ από 12αρες και άνω ) για πιο γεμάτο ήχο. Οι κιθαρίστες του είδους προτιμούν περισσότερο silk & steel (χορδές με επαργύρωση ή επινικέλωση οι οποίες έχουν εσωτερικά ίνες μεταξιού) κυρίως λόγω μειωμένου θορύβου τριβής που γίνεται από το tone bar της χαβάγιας. Επίσης πολλοί προτείνουν την χρήση των flatwound χορδών για την ηλεκτρική slide κιθάρα - Δείτε ΕΔΩ : http://www.karatzios.gr/shoppingcart/idetails.aspx?iid=15278

http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Guitar%20General/photo3flatvsround_zpsb1254687.jpg

Προτεινόμενα sets για Dropping κουρδίσματα:
ΕΔΩ :http://www.daddario.com/daddroptuning.page?sid=a7f61d7e-789d-4272-8807-be4b74afbddc

Μερικοί χρήσιμοι όροι για τις χορδές:

Phosphor Bronze : 92% Copper (χαλκός) and 8% Tin (λευκοσίδηρος).
Ο λευκοσίδηρος ( tin) βελτιώνει το sustain διατηρώντας τον τόνο περισσότερο χρόνο και οι χορδές αυτές έχουν κατά πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής απ? τις απλές 80/20 bronze (80% χαλκός / 20 % λευκοσίδηρος).

Περιέλιξη Nickel (νικέλιο) :Στην πραγματικότητα η περιέλιξη είναι από χάλυβα με 8% Nickel με επινικέλωση. Το νικέλιο προσδίδει άριστες μαγνητικές ιδιότητες , κάτι που απαιτείται από τους μαγνήτες της κιθάρας (magnet pickups) αλλά και εξασφαλίζει ανθεκτικότητα στην οξείδωση και σκουριά και προσδίδει στη χορδή μια μαλακή επιφάνεια γεγονός που μειώνει στο ελάχιστο την φθορά των τάστων της κιθάρας.

Stainless Steel (ανοξείδωτο ατσάλι): Ένα κράμα, με υψηλές μαγνητικές ιδιότητες , που περιέχει Chromium και Nickel που εξασφαλίζει ανθεκτικότητα στην οξείδωση. Ο ήχος είναι λαμπερός όμως προσοχή επειδή είναι σκληρό μίγμα μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά των τάστων.

Round Wound (στρογγυλού περιτυλίγματος): Απλά σημαίνει ότι η τομή του πυρήνα της χορδής είναι στρογγυλή. Το σύρμα του πυρήνα είναι μίγμα άνθρακος-χάλυβα. Οι περισσότερες μάρκες χορδών σήμερα είναι round wound. Σε σχέση με τις άλλες περιελίξεις κάνουν θόρυβο κατά την αλλαγή νότας ή ακόρντου.

Half-Rounds Είναι όπως οι ανωτέρω αλλά βερνικωμένες και επομένως κάνουν λιγότερο θόρυβο κατά την αλλαγή νότας ή ακόρντου. Δίνουν λιγότερο treble αλλά πιο γλυκό ήχο.

Flat Wound (επίπεδου περιτυλίγματος):Ευρέως χρησιμοποιείται σε άταστες bass guitars. Το flat wound αναφέρεται στο ότι η χορδή έχει περιέλιξη με σύρμα με επίπεδη τομή αντί στρογγυλή. Η επιφάνεια τους είναι μαλακή και άρα μειώνει στο ελάχιστο την φθορά των τάστων της κιθάρας. Δεν δίνουν θόρυβο κατά την αλλαγή νότας ή ακόρντου.

Round Core (στρογγυλού πυρήνα): Είναι ευκολότερες για bending και παράγουν μαλακό ήχο.

Hex Core (εξαγωνικού πυρήνα): Αποκρίνονται γρηγορότερα, θεωρούνται ποιότητος και σήμερα πολλές χορδές υιοθετούν αυτή την τεχνική

cryogenic Strings (Κρυογονικές) : Διαφημίζονται ότι έχουν εκτεθεί σε εξαιρετικά πολύ χαμηλές θερμοκρασίες φέροντας τους δεσμούς των μορίων πλησιέστερα και αυτό τις κάνει δυνατότερες και με λαμπερό τόνο.

Ballend : Οι περισσότερες μάρκες είναι Ballend που απλά σημαίνει ότι έχουν ένα μικρό δακτυλίδι στην άκρη τους για διευκόλυνση της τοποθέτησης τους.

Πάντως το πρακτικό που πρέπει να μείνει στους επισκέπτες είναι:
Ο σκέτος χαλκός δεν έλκεται από μαγνήτη ( Εγώ πχ όλες μου τις φυσαρμόνικες ?τα γλωσσίδια τους είναι χάλκινα- τις τοποθετώ σε magnetic holder για να παίξω ταυτόχρονα και κιθάρα : http://www.youtube.com/watch?v=y2Rtx1f3H8k )
Στις χορδές Phosphor Bronze : 92% Copper (χαλκός) and 8% Tin (λευκοσίδηρος) ή στις σκέτες bronze (80% χαλκός / 20 % λευκοσίδηρος) ή πολλές άλλες αναλογίες όσο περισσότερη αναλογία έχει ο tin τόσο περισσότερη μαγνητική δύναμη (ελκτική/ απωθητική) δημιουργείται από τους magnet pickups της κιθάρας. Άρα λογικά προκύπτει ότι στις Phosphor Bronze δημιουργείται μικρότερη μαγνητική δύναμη άρα το sustain παρατείνεται?.

10 ΤΙΡs για το τι διατομή χορδών να διαλέξετε: ΕΔΩ :http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Do-the-Right-String.aspx

Με το software αυτό ΕΔΩ : http://www.mcdonaldstrings.com/stringxxiii.html
επιλέγεις το όργανο που θέλεις (Κιθάρα-μπουζούκι-μαντολίνο?.) , το Scale Length , βάζεις με κεφαλαία την κάθε χορδής (αν δεν υπάρχει ήδη) , τη διατομή της (αν δεν υπάρχει ήδη) και σου υπολογίζει την τάση (tension) των χορδών του οργάνου.
Χρήσιμο για αυτούς που τα ‘‘ψιρίζουν’’ και που θέλουν να είναι σίγουροι εκ των προτέρων πριν κάνουν πειράματα και στραβώσουν (σκευρώσει) το μπράτσο .

Χορδές Κλασσικής Κιθάρας

http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Guitar%20General/photo4nylonstrings_zps626270a3.jpg


Στην κλασσική μην τοποθετήσετε ΠΟΤΕ χορδές ακουστικής, θα πάθει ζημιά το μπράτσο (που συνήθως στην κλασσική δεν υπάρχει truss rod).

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι μαγνήτες λειτουργούν ΜΟΝΟ σε όργανα με μεταλλικές χορδές.
Οι ναϋλον χορδές επειδή δεν περιέχουν μέταλλο δεν μεταβάλλουν το μαγνητικό πεδίο άρα σε μια κλασσική κιθάρα δεν μπορεί να λειτουργήσει ο μαγνήτης. Ακόμα και χορδές με ναϋλον πυρήνα και περιτύλιγμα συρμάτινο δεν λειτουργούν. Αν όμως ο πυρήνας τους είναι συρμάτινος με ναϋλον όμως περιτύλιγμα τότε λειτουργούν.
Οι 3 μπάσες χορδές (bass) φτιάχνονται από έναν πυρήνα από λεπτά πλαστικά νήματα με περιέλιξη σύρματος μπρούντζινου ή επαργυρωμένου χαλκού και αυτές είναι που πρώτα αποσυγχρονίζονται και σπάνε ευκολότερα σε σχέση με τις 3 χορδές (treble) που φτιάχνονται από καθαρό ή ρεκτιφιέ ναϋλον νήμα ή από carbon fiber αλλά και από άλλα σύνθετα υλικά. Οι με carbon fiber είναι ελαφρώς μικρότερες σε διάμετρο από τις ναϋλον.

Ποιες είναι οι καλύτερες χορδές για την κλασσική κιθάρα μας ;
Θα πρέπει να έχουμε υπόψη τα εξής:
· Υπάρχουν χορδές ως προς την τάση (tension): Χαμηλής (normal ή regular tension) , Μεσαίας (medium tension) και Υψηλής (high ή hard ή strong tension) τάσης
· Ως προς το υλικό που αναφέραμε παραπάνω
· Και φυσικά ως προς την τεχνική της εταιρείας που τις παράγει
Ο καλύτερος τρόπος για να δούμε ποιες μας ταιριάζουν είναι να αγοράσουμε και τα 3 ανωτέρω σετς. Είναι φτηνές . Δείτε ΕΔΩ http://www.skroutz.gr/c/550/xordes.html?keyphra και των 3 tension αλλά της ίδιας εταιρείας (θα έλεγα όχι άγνωστης μάρκας αλλά μιας των κορυφαίων πχ: L? Adario ? Salvarez ? Martin - La bella ? Augustine ? Hannabach ?Dunlop ?Fender 130 silver ball end- Fire & stone ? Thomastic CR127N )και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα αλλάξτε διαδοχικά με το επόμενο σετ και βρείτε αυτό που σας ταιριάζει.

Δείτε ΕΔΩ: http://www.youtube.com/watch?v=frLP_Sajd38Video τοποθέτησης χορδών κλασσικής κιθάρας:
Δείτε ΕΔΩ : http://www.daddario.com/DADProductsClassic D? Addario site για χορδές κλασσικής κιθάρας.
Δείτε ΕΔΩ :http://www.savarez.fr/anglais/savarez-guit τις Savarez που είναι πολύ πιο ακριβές.
Συνεχιζεται….

[B][U][COLOR="#FF0000"]C. Ενίσχυση Ακουστικής Κιθάρας[/COLOR][/U][/B]
Όταν στην ακουστική θέλουμε να ενισχύσουμε τον ήχο της τότε χρειαζόμαστε έναν ενισχυτή που να δίνει καθαρό τον ήχο της χωρίς παραμόρφωση και εφφέ. Τέτοιοι ενισχυτές λέγονται Acoustic Amps και έχουν μόνο τα απαραίτητα ?ρυθμιστικά κουμπιά΄ (volume-bass-tone-treble). Έχουν δε επίπεδη Απόκριση Συχνότητας και οι καλοί παράγουν σχετικά ??καθαρό ήχο??. Ο καλύτερος τρόπος συλλογής (pick up)του ήχου απ? αυτά τα όργανα είναι το μικρόφωνο (δυναμικό ή πυκνωτικό ? το καθένα με τις δικές του ιδιότητες).

Ένα δυναμικό μικρόφωνο, προσεκτικά τοποθετημένο, μπορεί να δώσει τον πιο αντιπροσωπευτικό - πιστό ήχο μιας κιθάρας. Τα πυκνωτικά μικρόφωνα συνήθως αποκλείονται για Live λόγω της μεγάλης τους ευαισθησίας.
Αν όμως σε ένα ??Ακουστικό Όργανο?? συγκεκριμένα σε μια Ακουστική Κιθάρα (όχι κλασσική) αντί για pick up piezo, συνδέσουμε magnetic pick up τότε αυτή δεν έχει ΚΑΜΙΑ διαφορά - στην αρχή λειτουργίας -με την ηλεκτρική όσον αφορά τη συλλογή των δονήσεων των χορδών. (Το μειονέκτημα των μαγνητών είναι ότι δεν συλλαμβάνουν τις δονήσεις του ηχείου της κιθάρας ? γι αυτό τότε τοποθετούμε κάψα-piezo).
Βέβαια ανάλογα της ποιότητας του magnetic pick up θα είναι και η ποιότητα του ήχου ( καλύτερα είναι ο συνδυασμός magnetic pick up και μικροφώνου όπως το Fishman που είναι βέβαια πανάκριβο. Δείτε το ΕΔΩ: http://www.fishman.com/product/rare-earth-blend ).
Μερικές φορές τα piezoelectric pick ups χρησιμοποιούνται μαζί με τα magnetic pick ups για να δώσουν μια ευρύτερη ηχητική περιοχή.
Μια τέτοια κιθάρα είναι η Parker Fly καθώς και η Godins Montreal

Οι 2 outputs του επιλογέα σετάρονται έτσι ώστε να βγαίνουν με ένα απλό καλώδιο ¼ unbalanced ή χρησιμοποιώντας και τις 2 outputs είτε σε κονσόλα είτε και επιλογέα από piezo σε magnetic

[B][U][COLOR="#FF0000"]D. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ[/COLOR][/U][/B]
Μόνο λίγα περιληπτικά λόγια για την ενίσχυση?
Η διαφορά Ενισχυτή Κιθάρας και Ενισχυτή ΡΑ είναι ότι ο Ενισχυτής Κιθάρας διαθέτει στάδιο προενίσχυσης ενώ ο PA όχι (!) .
Έγχορδα Όργανα που δεν ακούγονται χωρίς ενίσχυση (ηλεκτρική κιθάρα …) χρησιμοποιούν magnetic pick up ? ο κοινά λεγόμενος μαγνήτης (που στηρίζεται στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή) - που συλλέγει τις δονήσεις των χορδών και τότε απαιτείται ενισχυτής πχ Hard rock style που έχει άφθονα ρυθμιστικά εκτός από τα (volume-bass-tone-treble). Δηλαδή και ρυθμιστικά προενίσχυσης : tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά distortion effects? .
Ο PREAMP του ενισχυτή κιθάρας στην Hiz Input του οποίου συνδέεται το καλώδιο από την κιθάρα και ανάλογα με τον ενισχυτή αυτό το στάδιο μπορεί να έχει Gain από 10 έως και 100 φορές. Το σήμα κατόπιν διέρχεται από ένα ή περισσότερα κυκλώματα (Effects Processor) με ρυθμιστικά όπως: tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά distortion effects.
Οι περισσότεροι κιθαρίστες επιθυμούν τον ήχο τους στην περιοχή clipping (κλιπαρίσματος) από λαμπάτους ενισχυτές που είναι πανάκριβοι αν και σήμερα οι τρανζιστοράτοι έχουν τη δυνατότητα να μιμούνται αυτό το κλιπάρισμα. Δείτε ένα ενδιαφέρον άρθρο για το clipping ΕΔΩ : http://stefanos604.blogspot.gr/2013/05/clipping.html
Η πλειονότητα των χρηστών και μάλιστα επαγγελματιών όλων των στυλ μουσικής (pop ,jazz ,blues, metal, punk…) πιστεύει ότι οι λαμπάτοι ??παραμορφώνουν πιο γλυκά ??σε σχέση με τους τρανζιστοράτους???..

[B][U][COLOR="#FF0000"]E. Ενίσχυση Κλασσικής Κιθάρας[/COLOR][/U][/B]
Ένα δυναμικό μικρόφωνο, προσεκτικά τοποθετημένο, μπορεί να δώσει τον πιο αντιπροσωπευτικό - πιστό ήχο της κιθάρας. Τα πυκνωτικά μικρόφωνα συνήθως αποκλείονται για Live λόγω της μεγάλης τους ευαισθησίας.
Σε μια κλασσική δεν λειτουργεί το magnetic pick up (Το μειονέκτημα των μαγνητών είναι ότι δεν συλλαμβάνουν τις δονήσεις του ηχείου της κιθάρας αλλά και επειδή οι χορδές δεν έχουν συρμάτινο πυρήνα δεν δημιουργείται μαγνητική ροή) έτσι τοποθετούμε piezo, είτε ενσωματωμένο κάτω από τον καβαλάρη (εργοστασιακή ηλεκτροκλασσική κιθάρα) ή τοποθετώντας τον μετέπειτα από κάποιον που γνωρίζει πώς να τοποθετηθεί ή με κάψα αυτοκόλλητη (τότε υποχρεωτικά πρέπει η κλασσική κιθάρα να διαθέτει προενισχυτή).


[B][U][COLOR="#FF0000"]F. Truss Rod[/COLOR][/U][/B]


Καλόν είναι η κιθάρα που θα αγοράσετε να έχει truss rod (Ηλεκτρική, ηλεκτρακουστική, ακουστική- γιατί συνήθως οι κλασσικές δεν έχουν) που είναι μια ατσάλινη ράβδος στο εσωτερικό του μπράτσου της ταστιέρας που χρησιμεύει να σταθεροποιεί την τάση των χορδών αλλά και να ρυθμίζει (με βίδα allen που έχει στο εσωτερικό της κιθάρας) την καμπυλότητα της ταστιέρας (αν κάποτε σκευρώσει να έχετε δυνατότητα ρύθμισης).
Δείτε εδώ http://www.youtube.com/watch?v=IdCZEKGVZfA ένα σχετικό καλό Video).

Αν το truss rod δεν είναι σωστά ρυθμισμένο για τη διατομή των χορδών που χρησιμοποιείτε , αργά αλλά σταθερά θα καμπυλώνεται το μπράτσο της ταστιέρας.
Θέτοντας την κιθάρα σε μια επίπεδη επιφάνεια- χωρίς τις χορδές-παρατηρήστε το μπράτσο της και θέστε ένα χάρακα στα τάστα κι αν κάπου ??μπαλαντζάρει?? σημαίνει ότι απαιτείται επιπεδοποίηση με ειδική πλάνη από εξειδικευμένο τεχνικό. (εκτός αν προμηθευτείτε τέτοια πλάνη και εργαλεία όπως εδώ:http://www.ebay.com/sch/sis.html?_kw=Guitar+Parts+FRET+LEVELING+DRESSING+KIT+Luthier+Tools).
Φυσικά μετά από κάθε επιπεδοποίηση των τάστων το ύψος τους μειώνεται και αν αυτό συνεχιστεί 2-3 φορές μετά η ταστιέρα είναι άχρηστη ή απαιτείται refreting (να τοποθετηθούν καινούρια τάστα).

Αν παρατηρήσετε καμπυλότητα απαιτείται ρύθμιση με το κλειδί Allen. Μια καλή εταιρεία που φτιάχνει Trust rods εδώ:http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/Adjustable_truss_rods.html
Συνήθως οι κλασσικές κιθάρες , όπου λόγω των νάϋλον χορδών η τάση που ασκούν οι χορδές είναι μικρότερη (2-3 φορές) απ? ότι στις συρμάτινες ,δεν έχουν truss rods. Όμως μερικές εταιρείες όπως η Takamine κατασκευάζουν κλασσικές κιθάρες και με truss rods .

Τα Truss rods επίσης επιτρέπουν την κατασκευή του μπράτσου της κιθάρας από λιγότερο ανθεκτικό υλικό ( rosewood -παλλίσανδρος και Ebony για τις ακριβές και φτηνή ξυλεία ή συνθετική ξυλεία για τις φτηνές) που αν δεν είχαν Truss rods δεν θα αντέχανε την τάση των χορδών.
Επίσης λόγω του Truss rod το μπράτσο φτιάχνεται λεπτότερο γεγονός που διευκολύνει το παίξιμο (ειδικά των ακόρντων).

[B][U]Dual action truss rod[/U][/B]
Μπράτσο με διπλό truss rod θεωρείται πιο σταθερό και ότι επηρεάζεται ελάχιστα από κλιματικές αλλαγές. Πάντως (υποκειμενικές απόψεις) μερικοί πιστεύουν ότι επηρεάζει την τονική εκφραστικότητα του οργάνου λόγω του βάρους της δεύτερης ράβδου και της επιπλέον αφαίρεσης ξύλου απ? το μπράτσο για την τοποθέτηση του.
Επομένως με κάθε αλλαγή διατομής χορδών, θα πρέπει να περνάτε την κιθάρα κι από ένα σετάρισμα.

[B][U][COLOR="#FF0000"]G. Intonation (εναρμόνιση)[/COLOR][/U][/B]



Αν λοιπόν η ρύθμιση της Truss rod είναι η σωστή τότε ακολουθεί η ρύθμιση του intonation ,που σημαίνει ότι η κιθάρα πρέπει να παίζει τις ίδιες νότες με την οκτάβα της στο δωδέκατο τάστο. Δηλαδή ο τελικός έλεγχος κουρδίσματος είναι το τσεκάρισμα της νότας κάθε ανοιχτής χορδής με τη νότα που παίρνουμε πατώντας την ίδια χορδή στο δωδέκατο τάστο.
Απαιτείται ένα καλό ηλεκτρονικό κουρδιστήρι το οποίο θα δείξει αν υπάρχει διαφορά. Αν υπάρχει διαφορά τότε:
· Στην ηλεκτρική η γέφυρα της κάθε χορδής μπορεί να μετακινηθεί μπρος - πίσω και το πρόβλημα να διορθωθεί.
· Στην ακουστική κιθάρα αν οι νότες δεν είναι ίδιες τότε απαιτείται από καλό γνώστη η ανάλογη μετακίνηση του saddle (της κοκάλινης ράβδου του καβαλάρη) ή προς το μέρος της ταστιέρας ή αντίθετα.

[B][U]Ρύθμιση intonation στην ηλεκτρική κιθάρα[/U][/B]


Κιθάρα με μη σωστό intonation πιθανόν να κουρδίζεται τέλεια και παίζοντας ακόρντα στα πρώτα τάστα να ακούγεται καλά.
Αν όμως παίζεις ακόρντα σε απομακρυσμένο τάστο πχ στο 10ο τότε πιθανόν να μη ακούγεται σωστά. Άρα με το σωστό intonation πετυχαίνεις να ακούγεται στον σωστά σε όλη την ταστιέρα. Αυτό είναι σπουδαίο για τους παίχτες ηλεκτρικής κιθάρας που συνήθως παίζουν ακόρντα σε όλο το μήκος της ταστιέρας.
Το intonation στην ηλεκτρική κιθάρα ρυθμίζεται στον καβαλάρη (γέφυρα-bridge) όπου για κάθε χορδή αντιστοιχεί ένα “βαγονάκι - saddle” που μετακινείται εμπρός-πίσω και που στην ουσία αλλάζει το μήκος της κάθε χορδής. Όπως και στην ακουστική έτσι και στην ηλεκτρική , συγκρίνουμε το intonation στη νότα στο 12ο τάστο με την αντίστοιχη θεμελιώδη ανοιχτή χορδή και πρέπει οι νότες να είναι όμοιες.
Στην περίπτωση που η χορδή είναι σωστά κουρδισμένη αλλά όταν πατάμε στο 12ο βαίνει προς ύφεση (η βελόνα στο κουρδιστήρι είναι μερικά cents αριστερά) τότε χρειάζεται να μετακινήσουμε το saddle λίγο προς την μεριά του μπράτσου. Στη περίπτωση που η βελόνα δείχνει προς τα δεξιά, μετακινούμε το saddle προς τα δεξιά
H μετακίνηση των saddles διαφέρει από όργανο σε όργανο. Κουρδίζουμε και επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία αυτή όσες φορές χρειαστεί.
Ακολουθώντας την ίδια διαδικασία ρυθμίζουμε το intonation σε όλες τις χορδές. Η διαδικασία αυτή απαιτεί ακρίβεια για να γίνει σωστά η ρύθμιση.
Δείτε το video ΕΔΩ : http://www.youtube.com/watch?v=cA0BQeD15uw για σετάρισμα (Set Electric Guitar Intonation). Ή ΕΔΩ : http://www.youtube.com/watch?v=LNh-_5XCl1E

[B][U]Σημείωση: [/U][/B]Οι αγγλικές λέξεις δίδονται για διευκόλυνση στο Googling.

[B]Πηγές [/B]από διαδίκτυο:


http://www.thomann.de/gr/onlineexpert_123_2.html

Δείτε τη σημασία της λέξεως ‘’[B]λαμπερός ήχος[/B]’’ και τη διαφορά στον ήχο σε ίδιες νότες ([I][SIZE=2]σε διαφορετικά τάστα[/SIZE][/I]) ανάλογα με το είδος της πένας…ΕΔΩ:
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/10/blog-post_25.html[B][/B]