? Μετατροπία vs Transporto

Σας παρουσιάζω ΕΔΩ:

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3948
το 20σέλιδο άρθρο με τίτλο :
?? Μετατροπία ? Τονική Μεταφορά και Όργανα Μεταφοράς??

Προτείνω να το μελετήσουν καλά, ειδικά όσοι ασχολούνται με πνευστά (χάλκινα).

Το άρθρο αφορά:

? Τη μετάβαση από ένα τόνο σε έναν άλλο η οποία μετάβαση μπορεί να είναι είτε προσωρινή (Μετατροπία - Πέρασμα ?επαφή ξένου τόνου- Modulation) και
? Τη μετάβαση από τον ένα τόνο σε έναν άλλο που να είναι οριστική (Τονική Μεταφορά ? Μεταφορά ? Τρανσπόρτο ? Transposition -Transportation ? Transporto)
Η καλή γνώση των ανωτέρω θα βοηθήσει να κατανοήσουμε τα Όργανα Μεταφοράς: Είναι τα όργανα για τα οποία οι νότες στην παρτιτούρα τους γράφονται υψηλότερα ή χαμηλότερα από το πώς ακούγονται πχ η τρομπέτα.

Εδώ δίνω μόνο δύο πρακτικά παραδείγματα με φωτογραφίες ? κι αυτό , νομίζω, ότι ενδιαφέρει τους περισσότερους- καθώς και το παρακάτω video μου όπου δείχνω πως γίνεται τρανσπόρτο, σε πολλές τονικότητες .

Σήμερα δε που έχω βελτιωθεί ,σ? όλα μου τα παιξίματα με φυσαρμόνικα, κάνω συχνά ??χρωματισμούς?? με την τεχνική bending που δεν είναι τίποτε άλλο παρά δικές μου ??διασκευές κλίμακας?? - αλλαγές χρωματισμού σε μεγάλο μέρος των μελωδιών που πιθανόν να μπορείς να τις πεις και ??μικρές μετατροπίες?? ?οι ξένοι το λένε Playing Outside.{η φυσαρμόνικα ? το πάω το φέρνω στην αγάπη μου τη φυσαρμόνικα καταλήγω και φυσικά την ξανά διαφημίζω - έχει ένα πλεονέκτημα έναντι των άλλων οργάνων ότι η εκφραστικότητα κάθε νότας ? κυρίως ρουφήγματος-μπορεί να αλλοιωθεί δραματικά από τον παίχτη- από λίγα cents μέχρι 1,5 ημιτόνιο - με την τεχνική bending ? και η κιθάρα το κάνει , αλλά εδώ βάζεις την αναπνοή σου , το διάφραγμα , το λάρυγγα , τη στοματική κοιλότητα , τη γλώσσα και δίνεις αυτόν τον bluesy sound που τον παράγει ??μόνο?? η διατονική φυσαρμόνικα}


Εδώ το τρανσπόρτο , του ίδιου κομματιού ??Ο κυρ ? Αντώνης?? σε ΟΛΕΣ τις τονικότητες:

http://www.youtube.com/watch?v=-dm7j65kfuw&list=PLBC511A0D213E43D5&index=1

Αν μου πεις να κάνω τρανσπόρτο σ? ένα κομμάτι στο πεντάγραμμο παραδέχομαι ότι πιθανόν να μη τα καταφέρω , απλά ξέρω τι είναι και πως γίνεται για να μπορώ να χρησιμοποιώ τα software που κάνουν το τρανσπόρτο άμεσα (καθημερινά κάνω τρανσπόρτο σε midi files με το software midiNotate- το καλύτερο ,για μένα , πρόγραμμα για την εκμάθηση όλων των οργάνων) ή να χρησιμοποιώ τις 20 φυσαρμόνικες μου (δεν διαθέτω μόνο τις Eb και C# keys), το capo της κιθάρας μου και το midiNotate για να εκτελέσω το τρανσπόρτο στην τονικότητα που θέλω να μάθω σωστά. Κι αυτό είναι που θέλω να μεταλαμπαδεύσω μαζί βέβαια με λίγη θεωρία , όπως του παρόντος άρθρου http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3948, για όποιον θα ήθελε περαιτέρω ανάλυση.

Εδώ να πω ότι η θεωρητική προσέγγιση σ? ένα αντικείμενο είναι δύσκολο πράγμα και πρέπει να είσαι σίγουρος ότι κατέχεις το αντικείμενο καλά καθώς είσαι υποχρεωμένος , αν ασχοληθείς, να απαντάς ή τουλάχιστον να προσπαθείς να βρεις απαντήσεις στα ερωτήματα και τις διαφορετικές γνώμες των σχολιαστών. Προτού λοιπόν εκθέσω δημόσια τον εαυτό μου με τα γραφόμενά μου διαβάζω , μελετώ , ακούω , ψάχνω , ρωτώ.

Σας παρουσιάζω παραδείγματα , από το YouTube, ελληνικού αλλά και ξένου ρεπερτορίου σύγχρονης μουσικής για να εμπεδώσουμε τις όποιες γνώσεις αποκτήσαμε από το άρθρο αλλά το σπουδαιότερο να είμαστε σε θέση να αναγνωρίζουμε σ? ένα κομμάτι σύγχρονης μουσικής (και μάλιστα ελληνικής) αν υπάρχει μετατροπία και πως το κομμάτι αυτό να το τρανσπορτάρουμε συμπαρασέρνοντας και τις μετατροπίες του (άσχετα αν λέγονται διατονικές , χρωματικές ή εναρμόνιες ? απλά θα τις λέμε μετατροπίες) και φυσικά δεν μπλέκω πλέον σ? αυτά τα παραδείγματα τον Καλομοίρη που ανέφερα στην αρχή του άρθρου και που πιθανόν να μην αναφέρεται καν σ? αυτή τη μουσική αλλά να αναφέρεται μόνο σε μετατροπίες κλασικής (οργανικής) μουσικής. ([COLOR=“RoyalBlue”]όποιος μπορεί να μας δώσει παραδείγματα με μετατροπίες κλασσικής μουσικής θα ήταν διευκόλυνση[/COLOR])

Αλλαγή τρόπου μέσα στο κομμάτι που είναι μέρος τις σύνθεσης και όπου σε κάθε κουπλέ ανεβαίνει η τονικότητα κατά ένα ημιτόνιο .

??Ένα Μαχαίρι?? . Τα 3 πρώτα στιχάκια σε Am το 4ο σε Bbm το 5ο σε Bm το 6ο σε Cm και το 7ο σε C#m .

Ομοίως το: ?? Όταν πηγαίναμε μαζί σχολείο??

Στο παρακάτω όμως κομμάτι : ??Γυριζω τις πλατες μου στο μελλον ?? Αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί μετατροπία καθώς δεν αλλάζει ο οπλισμός (ξεκινά με Am γίνεται μετατροπία σε C και επιστροφή Am) :

Στο κομμάτι αυτό η πασίγνωστη μελωδία-Ισπανική Υποχώρηση, Espana Cani - που στο χρόνο 0:52 [B][COLOR=“Red”]δεν είναι [/COLOR][/B]μετατροπία ενώ έχει μια [B][COLOR=“Red”]ξεκάθαρη [/COLOR][/B]μετατροπία στο 1:30.

[B][U]Βρείτε μόνοι σας τις μετατροπίες στα παρακάτω:[/U][/B]

TICO TICO saxophone

[B][B][COLOR=“Red”]Alla molto turka[/COLOR][/B][/B] : ένα [B][COLOR=“red”]ωραίο μουσικό παιχνίδι [/COLOR][/B]που σύμφωνα με πολλούς μουσικούς που επικοινώνησα δεν είναι μετατροπία ? κανόνες πέραν της μουσικής θεωρίας. Πχ γνώμη ενός μουσικοσυνθέτη: << Έχω να πω ότι δεν είναι ούτε μετατροπία, ούτε μεταφορά. Απλά, είναι αλλαγή τρόπου, αλλαγή χρωματισμού των 4χ ή ενός ή περισσοτέρων φθόγγων της κλίμακας. Η καλύτερη φράση πιστεύω θα ήταν "Διασκευή σε κλίμακα τάδε?? >>

ΟΝΕΙΡΟ ΔΕΜΕΝΟ:

ΚΟΙΜΗΣΟΥΑΓΓΕΛΟΥΔΙ ΜΟΥ:

ΠΡΩΙ ΠΡΩΙ ΜΕΤΗ ΔΡΟΣΟΥΛΑ :

AMORE MIO:

ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ ΛΟΧΙΑ:

ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑΚΛΕΙΔΙΑ :
https://www.youtube.com/watch?v=MKcLZBkdB1w

Τα παραδείγματα με τα ματζορομίνορα (εκτος της αλλαγής τόνου ανά κουπλέ - πχ ‘‘Ένα μαχαίρι’’ ) μπορούν να θεωρηθούν υποσύνολα μετατροπίας.
Η λέξεις ‘‘Ματζορομίνορο’’ ή ‘’ Μινορομάτζορο’’ δεν υπάρχουν στην επίσημη μουσική ορολογία . Είναι αργκό που χρησιμοποιήθηκε αλλά και χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.