Aμφιλεγομενος σαν ανθρωπος,σπουδαιος σκηνοθετης,ιδιαιτερη προσωπικοτα εν τελη…
Τα νομικα του θεματα,δεν τα ξερω απο πρωτο χερι και τελοσπαντων νομιζω οτι δεν αφορουν το εν λογω θρεντ,μιας και λεω να μιλαμε εδω καλυτερα για την αξια του κινηματογραφικου εργου του…
Τον Πολανσκι τον γνωρισα αρχικα με ‘‘Το μωρο της ροζμαρι’’,ομως στη συνεχεια,βλεποντας μονο τις 4 τελευταιες του ταινιες μαζι με 1-2 παλιες που δεν ηταν και οτι το πιο αντιπροσωπευτικο(Pirates),τον αγνοησα και δεν εκατσα να ασχοληθω μαζι του,θεωροντας τον υπερτιμημενο και αδιαφορο…Μεγα λαθος,καθως τα τελευταια χρονια ειδα σχεδον οτι μπορουσα να βρω,μετα απο προτροπες φιλων και ανακαλυψα εναν κορυφαιο δημιουργο τελικα,με τολμη,δικο του υφος και εξαιρετικη θεματολογια…
Eχει μεγαλη φιλμογραφια,την οποια δυστυχως δεν εχω δει ολοκληρη,οπωτε περιοριζομαι σε αυτες που εχω δει και για τις υπολοιπες,τα λεμε εδω…
1.Μαχαιρι στο νερο
H πρωτη του μεγαλου μηκους ταινια,ειναι μια εξοχη μπεργκμανικη ψυχογραφια χαρακτηρων με αναφορες σε χιτσκοκ και εξαιρετικους διαλογους…μια τεταμμενη ατμοσφαιρα 3 ατομων(ενος ζευγαριου και ενος νεαρου που μαζεψαν απο οτοστοπ) πανω σε ενα πλοιο…η ταπεινωση του ενος απο τον αλλο και η συνεχομενη ψυχολογικη πιεση που ασκειτε για τα ματια(λολ) της γυναικας…το κλειστοφοβικο περιβαλλον του πλοιου μεσα στη μεση του πελαγους…ταινια-γροθια πανω σε κοινωνικα και πολιτικα προτυπα της εποχης,σιγουρα ενα διαμαντι και ενα πρωτο hint της σπουδαιας ικανοτητας του Πολανσκι να εισχωρει στο ανθρωπινο νου και ιδιαιτερα στα πιο σκοτεινα του σημεια…
2.Αποστροφη
Κλασσικη ταινια πλεον,με μια πορσελανινη(credit σε Wretch:P) Καθριν Ντενεβ,να βυθιζεται στην παρανοια και σχιζοφρενεια,αποτελεσμα μιας καταπιεσμενης σεξουαλικοτητας, σε συνδιασμο με ενα σωρο παραμετρους(που ειναι κριμα να τις αναφερω τωρα,και να χασει οποιος το δει το σταδιακο ξεφλουδισμα της λογικης )…
Περιεργες γωνιες ληψης,παραμορφωτικοι φακοι,απουσια ηχου,παιχνιδια με σκιες…ο Πολανσκι δημιουργει εναν εφιαλτη που σε κανει να βαριανασαινεις οσο περναει η ωρα,και να νιωθεις σταδιακα μερος του σκηνικου…αριστουργημα…
3.Νυχτα Βρυκολακων(αγγλιστη,’'Τhe Fearless Vampire Killers or: Pardon Me, Madam, but Your Teeth Are in My Neck,χαχα)
Παρωδια των ταινιων με βρυκολακες της Χαμερ,αστειο,σε σημεια ξεκαρδιστικο,αναλαφρη ταινια,σιγουρα αξιζει,ο Πολανσκι παιζει το βοηθο του επιστημονα που τον σερνει σε ενα χωριο τιγκα στα βαμπιρια για να τα εξοντωσουν-ως κυνηγοι κ καλα-…το εχω δει 2-3 φορες και δεν το βαριεμαι καθολου,πολυ καλο και αναλαφρο…σιγουρα διαφορετικο σε σχεση με οτι ειχε κανει ως τοτε…
4.To μωρο της Ροζμαρι
Ισως η πιο γνωστη του ταινια στο ευρυ κοινο,μαζι με το Chinatown,μια ταινια-ταφοπλακα στο summer of love του '69,καθως το τελος του κοσμου εχει ηδη φτασει,απο τα πιο ανυποψιαστα ατομα και η γεννηση ενος μωρου,απο γεγονος αγαπης μετατρεπεται σε γεγονος τρομου…σπουδαια ταινια τρομου,καταπληκτικες ερμηνειες απο ολο το καστ και παλι ο Πολανσκι ‘‘παιζει’’ με το φακο και τρομοκρατει τους παντες,διχως ουτε μια σταγονα αιμα…
5.Chinatown
H πρωτη του ταινια σε αμερικανικο εδαφος-και μοναδικη-,κερδισε με τη μια το κοινο και εκει…ειναι ενα νεο-φιλμ νουαρ γεματο διαφθορες και παρασκηνια απεναντι απο εναν ιδιωτικο ντετεκτιβ,τη δεκαετια του '30,απο εκεινα που μενουν κλασσικα επιτοπου,με ενα καταπληκτικο σεναριο,το Τζακ Νικολσον που δινει μεγαλη ερμηνεια οπως και ολο το τημ των ηθοποιων αλλα και με ενα τρομερο αμφιλεγομενο φιναλε…
6.Ο Ενοικος
Η ταινια που κλεινει την ατυπη τριλογια της αποστροφης και του μωρου της ροζμαρι,ο Ενοικος ειναι προσωπικα και η αγαπημενη μου…η μετακομιση ενος μεταναστη,σε ενα διαμερισμα στο κεντρο του Παρισιου,που μολις εμεινε ελευθερο λογω αυτοκτονιας της προηγουμενης ενοικου,θα καταληξει σε μια απο τις εφιαλτικοτερες,mindfuck και καθηλωτικες ταινιες εβερ.Εδω πλεον ο Πολανσκι,μαζευει οσα εκανε-εμαθε στις δυο προηγουμενες ταινιες της τριλογιας του και του Τσαιναταουν,και τα μπολιαζει ολα μαζι με αποτελεσμα την απολυτη σχιζοφρενεια…και παλι αυτο πηγαζει απο διαφορες καταστασεις,που θα πρεπει να το δει κανεις,για να μπορεσει να βγαλει τα δικα του συμπερασματα…αστικη αλλοτριωση(?),μια μοναχικη και συνεσταλμενη προσωπικοτητα και ολα αυτα οδηγουν στο χαος…επισης,τελειος εδω ο ιδιος ο Πολανσκι,στον πρωταγωνιστικο ρολο του Τρελκοφσκυ…
7.Πειρατες
lol,η πιο ακυρη ταινια του,εμπορικη και κριτικη καταστροφη,μια περιπετεια-κωμωδια και σατυρα των ταινιων του Ερολ Φλην με πειρατες και λοιπους περιεργους…πλακα εχει,Γουολτερ Ματαου ωραιος μεσα,ακυρη ταινια αλλα με αρκετο χαβαλε και ανεμελια…σιγουρα μακρυα απο τον καλο του εαυτο…
8.Φραντικ
Χαρισον Φορντ,Εννιο Μορικονε,ταινια-φορος τιμης σε Χιτσκοκ και γενικοτερα ενα παρα πολυ καλο θριλερ,με σχετικα γρηγορους ρυθμους και εντυπωσιακη σκηνοθεσια.Η γυναικα ενος γιατρου που βρισκεται για συνεδριο στο παρισι απαγαγετε απο το πουθενα,διχως κανενα λογο και ο συζυγος της,μονος εναντιων ολων προσπαθει να λυσει το μυστηριο και να την βρει…η σκηνη στο μπαλκονι κλασσικη…πολυ καλη και αυτη…
Απο δω και μετα,εξαιρουμενου των ‘‘Mαυρων φεγγαριων του ερωτα’’,που ειναι και αυτο μια αρκετα καλη ταινια,αξια της φημης του και μαλλον η τελευταια σε αυτο το επιπεδο,οι υπολοιπες,πιανιστας,ολιβερ τουιστ,ενατη πυλη,με απογοητευσαν και βαργιεμαι να γραψω και για αυτες:p.
Ενηγουεη,ειναι καμποσες οι ταινιες ακομα που δεν ανεφερα,εβαλα στο πολλ αυτες που μαλλον θεωρουνται οι πιο σημαντικες αλλα,καποιες δεν τις εχω δει ακομα,οπωτε,γιου νοου,οποιος εχει δει/ψηνεται/τα παντα ολα,χωνει εδω…
ναι,right guess,βαργιεμαι ελεινα και κανω πολ γραφοντας κατεβατα 4 το πρωι…:/…