Εξακολουθώ να έχω πολύ δουλειά ( ) οπότε θα κάνω ένα copy paste από μια μαλακίτσα που είχε γραψει παλιότερα (όχι σε φόρουμ). Μερικές αγαπημένες μου πολιτικές ταινίες λοιπόν:
Αμήν (2002)
Όταν μιλάμε για τον Κώστα Γαβρά κάποια πραγματα είναι αυτονόητα. Αυτή την φορά ο Έλληνας σκηνοθέτης καταπιάνεται με το ολοκαύτωμα και με την αληθινή ιστορία ένος γιατρού, μέλος των SS που συνειδητοποιεί την φριχτότητα που γίνεται και έστω και καθυστερημένα προσπαθεί να αντιδράσει. Στην προσπάθειά του, σαν σωστός χριστιανός, θα ζητήσει την βοήθεια της καθολικής εκκλησίας για να του γυρίσει και αυτή την πλάτη και να του δείξει το πραγματικό της πρόσωπο. Ο Γαβράς τα χώνει με το γάντι και με ιστορικά επιχειρήματα στην εκκλησία και τον ρόλο της αναφορικά με τη ναζιστική παράνοια και ξεγυμνώνει κάθε χριστιανική αυταπάτη.
Hunger (2008 )
Οι τελευταίοι δύο μήνες ζωής του αγωνιστή του ΙΡΑ, Μπομπι Σαντς, ο οποίος ενώ είναι φυλακισμένος αποφασίζει να προβεί σε μια εξαντλητική απεργεία πείνας προκειμένου να διαμαρτυρηθεί στην Βρετανική κυβέρνηση για την μη ικανοποίηση των αιτημάτων του. Δυο χρόνια μετά το “Ο άνεμος χορεύει στο κριθάρι” το ιρλανδικό ζήτημα επανέρχεται, με άλλο στυλ όμως αυτή την φορά, πολύ πιο σκληρό, πολύ πιο ωμό και με λιγότερη διάθεση για εξιστώρηση γεγονότων. 76 λεπτά σκληρών και σοκαριστικών σκηνών μέσα στην φυλακή-κόλαση και ένας φανταστικός, εικοσάλεπτος διάλογος ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και έναν παπά συνθέτουν μια αντιεμπορική ταινία μακριά από τα κλισέ που μένει βαθιά χαραγμένη στις μνήμες όσων (αντέξουν να) την δουν.
O λαβύρινθος του Πάνα (2006)
Λίγο μετά του ισπανικού εμφυλίου, η μικρή Οφηλία θα μετακομίσει με την μητέρα της στο σπίτι του νέου πατριού της, του Λοχαγού Βιντάλ, μέλος του στρατού του φασίστα Φράνκο. Η νέα της ζωή μοιάζει εφιάλτικη ωστόσο εκείνη θα βρει διέξοδο σε έναν φανταστικό κόσμο με περίεργα πλάσματα που ξεπροβάλει κάτω από το κρεβάτι της και μέσα στον τοιχο του δωματίου της. Ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο δημιουργεί ένα αριστούργημα, ένα σκοτεινό, ενήλικο παραμύθι που θυμήζει την “Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων” και παράλληλα μια πολιτική-ιστορική ταινία για την ισπανική επανάσταση. Παίρνοντας ξεκάθαρα θέση υπέρ των ανταρτών και δίχως να διστάσει να χρησιμοποιήσει σκηνές ωμής βίας, ο Ισπανός δημιουργός γυρίζει μια μαγευτική ταινία που μένει ανεξίτιλη.
Ο άνεμος χορεύει στο κριθάρι (2006)
Δέκα περίπου χρόνια μετά το “Γη και Ελευθερία” ο Κεν Λόουτς επιστρέφει στις αμιγώς πολιτικές ταινίες και αυτή την φορά καταπιάνεται με την ιστορία της ιρλανδικής απελευθέρωσης από την αγγλική κατοχή. Καταγράφοντας την δημιουργία και την πρώιμη δράση του ΙΡΑ μέχρι και το σχίσμα του μέσα από τα μάτια δύο αδερφών που τελικά καταλήγουν σε διαφορετικά στρατόπεδα, ο Λόουτς μας κάνει κατατοπιστικότατα μαθήματα ιστορίας και παράλληλα δημιουργεί μια από τις πιο δυνατές πολιτικές ταινίες που έχουμε δει.
Persepolis (2007)
Μια ταινία κινουμένων σχεδίων αποκλειστικά για μεγάλους. Η πρόσφατη ιστορία του Ιράν μέσα από την προσωπική ιστορία μιας νεαρής κοπέλας. Μια ιστορία για την ενηλικίωση και την ωρίμανση και παράλληλα μια πολιτική κριτική πάνω στο καταπιεστικό κράτος του Ιράν. Το γεγονός ότι η ταινία απαγορεύτηκε από τις αρχές του Ιράν και δεν βγήκε ποτέ στις αίθουσες της χώρας λέει πολλά.
Ημερολόγια Μοτοσικλέτας (2004)
Επειδή όλες οι επαναστάσεις γίνονται πρώτα μέσα μας! Η ταινία εξιστωρεί το ταξίδι του Ερνέστο Γκεβάρα (αυτού που αργότερα θα μείνει στην ιστορία ως Τσε) και του κολλητού του, Αλμπέρτο Γκρανάδο στην Λατινική Αμερική. Η ιστορία της ιδεολογικής συνειδητοποίησης του μεγάλου Αργεντίνου μέσα από μια ταινία που όσο περνάει η ώρα γίνεται όλο και πιο μαγευτική, όλο και πιο συγκινητική.
Ο Βασιλιάς (2002)
“Είναι πολύ προσβλητικό να σε διώχνουν από κάποιο τόπο… Πολύ προσβλητικό” Ένας πρώην φυλακισμένος πόυ μετακομίζει στο χωριό από το οποίο κατάγεται με σκοπό να ξεμπλέξει από την παλιά, κακή του ζωή. Αλλά οι κάτοικοι του χωριού δεν τον παίρνουν με καλό μάτι και σύντομα η προκατάλειψη γίνεται ξεκάθαρη εχθρότητα. Μια από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες του σύγχρονου σινεμά. Μια αλληγορία κατά του ρατσισμου και του συντηριτισμού της κοινωνίας.
Ο Πιανίστας (2002)
Η ιστορία ενός διάσημου Πολωνοεβραίου πιανίστα και τα όσα ακολουθησαν μετά την επίθεση του Χίτλερ στην Πολωνία μέσα από τα μάτια του. Ο Ρόμαν Πολάνσκι εξιστωρεί με απίστευτα σκληρό τρόπο την ναζιστική βιαιοτητα απέναντι στους Εβραίους. Μια σπουδαία ταινία, ρεαλιστική, συγκινητική, αλλά και με δόσεις αισιοδοξίας.
Το πείραμα (2001)
Βασισμένη σε ένα πραγματικό πείραμα που είχε λάβει χώρα στην Γερμανία το 1971 η ταινία εξιστωρεί τον εθελούσιο εγκλεισμό (και με αμοιβή 2.000 δολλαρίων) 20 αντρών σε μια φυλακή για δυο εβδομάδες με τους μισους να παίρνουν τον ρόλο των φύλακων και τους άλλους μισούς αυτόν του φυλακισμένου. Μια σχεδόν προφητική ταινία λίγο πριν την μεγάλη έξαρση με τα ρέαλιτι τύπου Big Brother.
Το τσεκούρι (2005)
Ένας απεγνωσμένος άνεργος οικογενειάρχης και η προσπάθειά του να βρει δουλειά για να καταλήξει εν τέλει να την στήνει στους επίσης άνεργους ανταγωνιστές του προκειμένου να τους “βγάλει από την μέση” και να γίνει πιο εύκολη η αναζήτησή του. Ο Κώστας Γαβράς καταφέρνει μέσω μιας μαύρης κομεντί να κάνει μια σκληρή κριτική στην μάστιγα της ανεργίας και κατ’ επέκταση στον παραλογισμό του καπιταλιστικού συστήματος.
V for vendetta (2005)
Βασισμένο στο ομώνυμο κόμικ του Άλαν Μουρ, μπορεί να απέχει χιλιόμετρα από τον αντίστοιχη «χάρτινη» ιστορία (βασικά δεν λέει μία μπροστά της) ωστόσο ακόμα και έτσι πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία. Χωρίς να ενδιαφέρεται για το αν θα είναι politically correct με βάση βέβαια πάντα την αντικομμουνιστική νοοτροπία της αμερικάνικης κοινωνίας, το V for vendetta δεν είναι απλά μια φουτουριστική περιπέτεια επηρεασμένη από το «1984». Είναι ένα πραγματικό, αντιεξουσιαστικό μανιφέστο ικανό να αλλάξει μυαλά.
Οι ζωές των άλλων (2006)
Την ίδια χρονιά με την «μαύρη λίστα», μια άλλη ευρωπαϊκή ταινία κλέβει καρδιές στις κινηματογραφικές αίθουσες. Το γερμανικό «Οι ζωές των άλλων» συγκινεί, προβληματίζει και εντυπωσιάζει παράλληλα με τα ιδεολογικά ερωτήματα που θέτει αναφορικά με την Γερμανία πριν την πτώση του τείχους της ντροπής. Εξαιρετικός ο Ούλριχ Μούε σε έναν από τους κεντρικούς ρόλους της ταινίας λίγο πριν πεθάνει.
Θα επανέλθω και με άλλες κάποια στιγμή.