Ο Γιαννης Οικονομιδης, γεννημενος εις την Λεμενον της Τσιπρου το '67, ειναι ο σκηνοθετης των ταινιων ‘σπιρτοκουτο’ και ‘ψυχη στο στομα’…πολυ συζητηση εχει πεσει γυρω απο αυτες τις ταινιες λογω του υφους τους και της συννειδητης επιλογης του σκηνοθετη να χρησιμοποιει μια ακραια προσσεγγιση των καταστασεων που θιγει του μεσω μιας ακαταπαυστης υβρεολογιας και μπινελικιων ανευ προηγουμεου+ σωματικης βιας σε δευτερο πλανο…
και στις 2 ταινιες σχολιαζει αρχικα την τυπικη ελληνικη μικροαστικη οικογενεια και στη συνεχεια την μικροαστικη κοινωνια γενικοτερα…με αυτη τη συνεχομενη φασαρια και λεκτικη/σωματικη βια, ο Οικονομιδης βρισκει το δικο του τροπο να μεταφερει την αγωνια, την πιεση, το αγχος, το ‘στριψιμο της βιδας’, την απογνωση και την τρελα που περικλυει την ζωη του ελληνα μικροαστου, χωρις υπεκφυγες και διχως να κρυβει απολυτως τιποτα…
Ο κοσμος που ειδε τις ταινιες πανω κατω χωριστηκε σε δυο στρατοπεδα, εκεινους που απλα γελουσαν με το συνεχες μπινελικι και εβλεπαν τις ταινιες σαν σκουπιδια ή κωμωδιες, φορεις ατακων και γελοιοτητων, ενω οι υπολοιποι εκνευριστηκαν, ενιωσαν την πιεση και την ψυχολογικη κατα βαση βια στο πετσι τους και μετα που ηρεμησαν καταλαβαν οτι παρ’ολο το περιεργο του εγχειρηματος, ο σκηνοθετης ειχε πραγματα να πει, πραγματα που ενδομυχα τα γνωριζουμε ολοι και το χειροτερο, τους εκανε να τα νιωσουν με την επιπονη για τα νευρα θεαση των ταινιων του…οκ, υπηρχε βεβαια και το τριτο στρατοπεδο που απλα δεν του αρεσε και δεν ενεκρινε αυτη τη τακτικη που ειναι προφανως δεκτον, μιας και μιλαμε για ακραιες ταινιες…
εγω ανοικω σε αυτους που ζοριστηκαν για να τελειωσουν και τα δυο εργα, τσατιστηκα, νευριασα, αγχωθηκα και εκλεισα εν τελη το dvd οταν τελειωσε η ταινια, θελοντας τσιγαρο και κανα ποτο για να ηρεμησω…γενναιο ελληνικο σινεμα των ακρων, διχως ταμπου και κολληματα και ριζοσπαστικο οσο μπορει…για την καθε ταινια ξεχωριστα δεν μπορω να γραψω τωρα τη γνωμη μου αλλα το συζηταμε αν ψηθει κανεις…
Φετος βγηκε η καινουρια του ταινια, ονοματι ‘‘Μαχαιροβγαλτης’’, την οποια δεν εχω δει ακομα, εχω ακουσει οτι ξεφευγει απο το στυλ των παραπανω ταινιων-καλυτερα γτ νομιζω το εξαντλησε-, παιρνει πατημα απο το βιβλιο ‘ο ταχυδρομος χτυπαει παντα δυο φορες’(δεν το εχω διαβασει αλλα εχω δει την ταινια με τον Νικολσον και την Λανγκ)+ αρκετα καλα σχολια απο πολυ κοσμο-ειναι μεσα στα αμεσα μου σχεδια για σινεμα…οποιος το εχει δει (ρεδραμ8) ) να πει καμια γνωμη…
Νομιζω οτι ο Οικονομιδης αξιζει δικο του τοπικ, αφου ξεχωριζει και αυτος σαν τη μυγα μεστο γαλα απο τους υπολοιπους ελληνες σκηνοθετες με την ριζοσπαστικη του ματια και τη θαραλλεα γνωμη του οπου ξεγυμνωνει τον νεοελληνα μικροαστο απο καθε καθωπρεπισμο και υποκρισια, παρουσιαζοντας τον ετσι οπως κατα βαθος ειναι…δεν εχω δει ακομα (δυστυχως) τον Κυνοδοντα αλλα μπορω να υποθεσω οτι ανηκουν ολοι μαζι στην ιδια ομαδα των νεων ανησυχων και ταλαντουχων ελληνων σκηνοθετων που προσπαθουν να κανουν κατι το διαφορετικο αλλα και παραλληλα αιχμηρο/ουσιαστικο μεσα στην κλασσικη πλεον ελληνικη κινηματογραφικη παρωδια των σεξοκωμωδιων που κατακλυουν καθε λιγο και λιγακι τις αιθουσες…
Την καλυτερη προταση για να περιγραψει παντως τις ταινιες του Οικονομιδη την εδωσε ο ιδιος ο σκηνοθετης, λεγοντας ‘‘Οι ταινίες μου είναι πυροβολισμός εξ επαφής’’…
υγ. ειχα δει το σπιρτοκουτο στο σινεμα…διπλανε μου μεσε ελληνα εμετικε θεατη, ΚΩΛΟΣ,ΜΟΥΝΙ,ΠΟΥΤΑΝΑ,ΑΡΧΙΔΙΑ,ΓΑΜΗΣΙ,ΚΩΛΟΣ,ΠΟΥΤΣΟΣΚΑΜΠΙΛΟ,ΤΣΙΜΠΟΥΚΙ,ΠΟΥΤΣΑ!ΧΑ, τρομερα αστειο ε?μπορω και γω να βρισω!γαμω τα γελια ε?ειδες μπινελικι σε μεγαλη οθονη και γελασες ε?που να δεις εμενα να τα απαγγελω μπροστα σου,ποσο θα γελασεις?βλακα!