Αγαπημένες σκηνές όλων των εποχών!

Δεν ξέρω αν υπάρχει σχετικό τόπικ και βαριέμαι να ψάχνω…

Χθες το μεσημέρι αποκοιμήθηκα και άκουγα μες στο κεφάλι μου αυτό.

Όλη μέρα χθες και σήμερα έπαιζε μέσα στο κεφάλι μου και ξαναπαιζόταν σε λούπα η σκηνή από τα “Εγκλήματα” που η Σωσώ πλησιάζει με μια θηλιά στο κρεβάτι την ώρα που κοιμάται ο Αλέκος… Για να μην τα πολυλογώ, ξαναθυμήθηκα τον διάλογο Σωσώς-Πέπης, στο επεισόδιο που ο γιος τους, ο Τέλης, αφηγείται τις ιστορίες των πρωταγωνιστών…

Επεισόδιο 57 (36:02).
-Τον αγαπώ. Τον θέλω νεκρό ή, έστω, ζωντανό, να γερνάει δίπλα μου και να τον βλέπω να γερνάει, να παίρνω εκδίκηση που γερνάω κι εγώ.

^Για μένα η πιο στενάχωρη φράση που έχει ειπωθεί ποτέ γενικά, σε τηλεόραση και κινηματογράφο.

Και, ακόμα, το “Μιχαλάκη” της Σωσώς τη στιγμή που ψυχορραγεί…

Η πιο πετυχημένη σειρά που παίχτηκε ποτέ στην ελληνική tv, με τις καλύτερες ερμηνείες! Θα μπορούσα να αναφέρω αμέτρητες σκηνές, αλλά η αποπάνω αιμορραγεί τη μικρή καρδούλα μου όσο καμία άλλη και είμαι σίγουρη ότι έχει περάσει απαρατήρητη από πολλούς, ενώ είναι από τις λιγοστές -αν όχι η μοναδική- “κατάθεση ψυχής” της αγαπημένης μας villain… Το γεγονός ότι η ηθοποιός “έφυγε” πρόσφατα με κάνει να στενοχωριέμαι ακόμα περισσότερο, γιατί τελικά δεν γέρασε, ούτε στο σήριαλ ούτε στην πραγματικότητα.

Θα επανέλθω και με άλλες αγαπημένες σκηνές από σειρές και ταινίες.

Οι δικές σας;

10 Likes

Θα επανέλθω όταν έχω χρόνο για μεγάλα posts, γιατί εδώ έχει ζουμί - και ωραίες προσωπικές ιστορίες πιθανότατα

2 Likes

Ειναι παρα πολλες οι αγαπημενες μου σκηνες αλλα μονο μια με συγκλονιζει ΚΑΘΕ φορα που την βλεπω και κλαιω ΚΑΘΕ φορα οπως οταν την πρωτοειδα:
Στο 0:41’’ γυρναει και κοιταζει πισω του τον δρομο,συνειδητοποιει οτι κανεις δεν τον κυνηγα,οτι μπορει να αφησει πισω του ολο του το παρελθον εχοντας κανει full circle και να συνεχισει να ζει.To Homecoming του Jerry Goldsmith που συνοδευει την σκηνη συγκλονιζει ακομα και τον πιο ανιωθο θεατη…

1 Like

Ωραίο νήμα αυτό.

Θα ξεκινήσω κάπως “ανορθόδοξα” και θα βάλω την τελική σκηνή από το “Δεσποινίς Ετών 39” του '54, του θρυλικού διδύμου των Σακελλαρίου - Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία του πρώτου.

Επειδή κατάφερα σχετικά πρόσφατα (πριν 2-3 χρόνια δηλαδή) να τη δω ολόκληρη, το τέλος με άφησε πραγματικά άφωνο, κολλημένο στον τοίχο, όχι μόνο από την εξαιρετική ηθοποιία του Λογοθετίδη (ο κορυφαίος Έλληνας ηθοποιός μέχρι σήμερα για εμένα) και της Στεφανίδου, αλλά -κυρίως- από το πόσο απίστευτα τολμηρό ήταν ένα τέτοιο τέλος σε ελληνική ταινία πριν 70+ χρόνια, βάσει των ηθών και των κοινωνικών συνθηκών της εποχής.

Χαρακτηριστικό είναι ότι -όπως αναφέρεται- υπήρξαν τέτοιες αντιδράσεις από το κοινό της εποχής για το πεσσιμιστικο τέλος, που ο Σακελλάριος ξαναγύρισε την ταινία, με άλλον τίτλο (Ο Ρωμιός Έχει Φιλότιμο) σχεδόν 15 χρόνια μετά με τον Κωνσταντάρα.

Κάπου πριν το 01:28:00, ο Λογοθετίδης κουβαλάει όλη την τραγωδία μόνος του, αλλά συστήνω να την δείτε όλη, αν αρέκεστε στον παλιό, καλό ελληνικό κινηματογράφο, γιατί έχει τρομερό ενδιαφέρον το όλο (κάπως απότομο, μάλιστα) πέρασμα από την ευτράπελη κομεντί στο τελικό δράμα.

7 Likes
  1. Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα

Στην τρίλεπτη πρόποση του Χρήστου οι συνδαιτημόνες βρίσκονται αντιμέτωποι με τη σκληρή πραγματικότητα της χαμένης νιότης και των χρόνων της οργής που είναι πλέον παρελθοντικοί. Όσο δύσκολο κι αν είναι να το να το αποδεχτούμε. Όπως και το ότι η Βέρα (κάποια Βέρα τέλος πάντων) δεν ήρθε ποτέ.

  1. Οι Απόντες

Ξαναβλέποντας την ταινία πρόσφατα (ξέρετε εσείς) για ν-οστή φορά, εστίασα περισσότερο στο πρώτο μισό, το φαινομενικά “φωτεινό”. Στην σύντομη σκηνή που η παρέα παίζει μπάσκετ (την πρώτη απ’ τις δύο) υπάρχει το πρώτο συμβολικό σημάδι της επερχόμενης διάλυσης. Είναι ο γεμάτος καταφρόνηση τρόπος που ο Ανδρέας κοιτάει τον Αντώνη, με την προοδευτική ένταση μεταξύ των δύο στη συνέχεια της ταινίας να λειτουργεί ως καταλύτης.

  1. Ας Περιμένουν οι Γυναίκες

Ναι είναι κάργα basic, αλλά είναι εν πολλοίς και όλη ουσία του τίτλου. Αναφέρομαι προφανώς στον δήθεν καβγά Πάνου και Αντώνη που θα καταλήξει στην ιστορική ατάκα “ο ορισμός του πέναλτι κυρία μου”, κατά τον οποίο παρελαύνει μια σειρά ασήμαντα καφενειακά θέματα (ποδόσφαιρο, μικροπολιτικά, τοπικισμοί) ξέρετε αυτά για τα οποία ολόκληρες γενιές τσακώνονταν στα καφενεία, κυρίως επειδή ήθελαν να καθυστερήσουν όσο γίνεται την επιστροφή στο σπίτι.

  1. Όλα Είναι Δρόμος: Η Τελευταία Νανόχηνα

ΟΚ, ξέρω, Βιετνάμ, Ηλία ρίχτο και τα σχετικά (βέβαια το ότι και αυτή η σκηνή έχει υποβιβαστεί από περαστικούς του ελληνικού σινεμά σε κάτι “αστείο” και “καλτ” είναι σοβαρό λάθος), αλλά το φινάλε τη Νανόχηνας πολύ απλά παγώνει το αίμα διότι το να μεταμορφωθεί ένας ηθοποιός σαν τον Βέγγο απ’ τη μια στιγμή στην άλλη σε αγνή Οργή Θεών συνιστά υπερβατική στιγμή του εγχώριου κινηματογράφου.

  1. 2001: A Space Odyssey

Μέσα σε όλο του το μεγαλείο, το δημιούργημα του Κιούμπρικ, χωρίς να μπορώ να πω κατά πόσον ήταν εξαρχής σκοπός του, παίζει απίστευτα με αποκρυφιστικά concept περί altered/higher consciousness. Ο μονόλιθος είναι το divine spark που θα οδηγήσει στο επόμενο στάδιο. Μένει τώρα η απενεργοποίηση της Λογικής (HAL shutdown και ακολούθως Stargate sequence) άρα και του φόβου που μας αποτρέπει από το να εξερευνήσουμε το άγνωστο “παραπέρα”.

  1. Luzzu

Στη μάλλον αγαπημένη μου ταινία της τρέχουσας δεκαετίας, η σκηνή στο νεκροταφείο καϊκιών (πρέπει να δείτε τα μαλτέζικα καΐκια για να καταλάβετε, είναι σαν ζωντανά) όπου ο παλιός κόσμος περιμένει να πεθάνει, είναι το μεγαλύτερο σφίξιμο που έχω νιώσει ποτέ σε κινηματογραφική αίθουσα.

11 Likes

πωπω τι υπερτουμπανο τοπικ, νομιζω θα καούμε.

Θα έρθει μια μέρα, που θα φύγει ο Woody Allen. Και παρ’όλα τα σκαμπανεβάσματά του και τις copy/paste ταινίες του, εκεινη τη μερα, ο κινηματογράφος θα γίνει πιο φτωχός.

Την τελευταία φορά που τόλμησε να βγει από την πεπατημένη του, το 2005, μας έδωσε και το τελευταίο αριστούργημά του. To Matchpoint, στο οποίο και βλέπουμε τη σκηνή με την Scarlett, ετών 21 (η οποία παρεπιπτόντως θεωρώ πως ειναι κάπως υποτιμημένη, αν και βολεύτηκε και αυτή με τη μαρβελ και τις αηδίες).

Στο καφέ, λέγονται αλήθειες. στο τέλος όμως λέγεται η υπέρτατη.

  • Men always seem to wonder. They think I’d be something special.
  • And are you?

- Well, noone has ever asked for their money back.

3 Likes

Συνυπογράφω φαρδιά πλατιά αυτή την εκτίμηση! Ο Βασίλης Λογοθετίδης ήταν ο επιφανέστερος, αυτός που κατάφερνε ιδανικά να συνταιριάζει στον ίδιο ρόλο το κωμικό με το τραγικό στοιχείο - και όχι μόνο στο “Δεσπονίς ετών 39”, ποιος ξεχνά τον “Ήρωα με Παντούφλες” την “Σάντα Τσικίτα” κ.α., με αποκορύφωμα, εννοείται, την κορυφαία ελληνική ταινία, την “Κάλπικη Λίρα”, η θέαση της οποίας αντενδείκνυται αν κάποιος είναι από πριν σε κακή ψυχολογική κατάσταση!
Πρακτικά ενσάρκωνε την ιδιοσυγκρασία του λαού μας, που επέμενε (κάτι που διατηρείται σε ικανοποιητικό βαθμό) να διακωμωδεί τις δυσκολίες της ζωής και να επιβιώνει. Γι’ αυτό και οι πολλές καλές ταινίες εκείνης της εποχής βλέπονται πολύ ευχάριστα και σήμερα μετά από τόσες και τόσες επαναλήψεις.

5 Likes

Αν κάποιος αναζητήσει στα κιτάπια της κινηματογραφικής ιστορίας -αλλά και την pop κουλτούρας, που διαχρονικά «διαβάζει» με τα δικά της γυαλιά το σινεμά ως κάτι πιο μαζικό, που επηρεάζει όσο λίγα καλλιτεχνικά ή πολιτιστικά φαινόμενα τις τάσεις των καιρών - το σπουδαιότερο cut όλων των εποχών, θα καταλήξει, σχεδόν νομοτελειακά σε εκείνες τις περίφημες σεκάνς του 2001: A Space Odyssey και του Lawrence of Arabia – δηλαδή το κόκκαλο/δορυφόρο και σπίρτο.

Θα μείνω σε αυτό του σπίρτου, το οποίο κατ΄εμέ, ότι φαίνεται να «χάνει» ελάχιστα σε ιστορικό αλλά κυρίως pop culture status quo, κερδίζει όμως ελάχιστα σε μεγαλοπρέπεια και «κλάση».
Lawrence of Arabia
Όταν λοιπόν ο, ακόμα νεαρός υπολοχαγός Lawrence ενημερώνεται για την μετάθεσή του στο Κάιρο, ανάβει ένα πούρο παρουσίας του διπλωμάτη που κανόνισε αυτή την κίνηση. Το σπίρτο εν προκειμένω, κινηματογραφείται με τέτοιο τρόπο από τον David Lean ώστε αυθόρμητα και σχεδόν αστραπιαία αναδύεται ως ένα τελετουργικό μικρό-γεγονός που συγκεντρώνει πάνω του αμέσως την προσοχή του θεατή. Τα δάχτυλά του Lawrence κρατούν τη φλόγα με προσοχή, σα να κρατούν κάτι πολύτιμο ή επικίνδυνο, ενώ το μελαγχολικό του «άδειο» βλέμμα επικεντρώνεται πάνω στη λάμψη, με μια μικρή ακίδα ειρωνείας να πεταρίζει για κλάσματα του δευτερολέπτου από τα μάτια του τεράστιου αυτού ηθοποιού που λεγόταν Peter O’ Toole.

Το σπίρτο, σε μια επίδειξη κινηματογραφικής λιτότητας και σεναριακής οικονομίας, χωρίς να ασπάζεται με τόσο προφανή και «εύκολο» τρόπο τον συμβολισμό, αποτελεί την σύντομη σύνδεση του Lawrence με τον Δυτικό πολιτισμό – απλό εργαλείο που παράγει φως και φωτιά. Γνώση αλλά και καταστροφή. Κάτι που μπορεί να επιβληθεί σε κόσμους που λειτουργούν κάτω από διαφορετικούς ρυθμούς και κανόνες.
Η υπαρξιακή βαρύτητα του σπίρτου τονίζεται από τη στατικότητα του συγκεκριμένου πλάνου από τον Lean και την φωτογραφία του Freddie Young που παίζει με το φως και την αντίθεσή του με το τριγύρω σκοτάδι, για να φορτίσει ολοένα και περισσότερο (αλλά τόσο – όσο) το συμβολικό και συναισθηματικό βάρος της σκηνής.

O Lawrence επικοινωνεί για πρώτη φορά (για τον θεατή τουλάχιστον) την επιθυμία του να ανήκει κάπου και ταυτόχρονα η ανικανότητά του να συνδεθεί πλήρως είτε με τους Άγγλους είτε με τους Άραβες. Η ηγετική του φύση ακουμπάει ανεπαίσθητα την οθόνη, καθώς παράλληλα υπονοείται φευγαλέα ο τρόμος του για την εργαλειοποίηση αυτής του της πτυχής, ως κάτι ανεξέλεγκτα καταστροφικό. To ηχητικό «χαλί» του σπίρτου (το άναμμα, το «κρακ» της φλόγας, η σιωπή καθώς εκείνη «ανακατεύει» τον αέρα του δωματίου και «χορεύει» γύρω από τον δημιουργό της) εντείνει την αίσθηση ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια γένεση, μπροστά στον Χρόνο που μόλις ξεκίνησε να μετράει:

Όλος ο κόσμος της ταινίας μέχρι τώρα είναι το ξυλάκι του σπίρτου.
Ο Lean έχει την προσοχή του θεατή και είναι έτοιμος να αλλάξει τη ρότα της αφήγησης.

Σε κλάσματα του δευτερολέπτου η ταινία ανοίγεται στον θεατή (ο δυϊσμός του Δυτικού πολιτισμού, η θολή φύση της εκάστοτε ταυτότητας, η ματαιοδοξία της εξουσία κτλ) ενώ με μια πιο συμπυκνωμένη αμεσότητα προϊκονομεί το μέλλον του ήρωα – και ολόκληρου του Αραβικού κόσμου: o Lawrence κρατάει τη φλόγα, καθώς δεν είναι πια ταχυδρόμος ή αποστολέας και λήπτης μηνυμάτων των ανωτέρων του, αλλά ο πρωταγωνιστής. Το σπίρτο η πρώτη σοβαρή ένδειξη πως οι όποιοι μετέπειτα πολιτικοί σχεδιασμοί και αποφάσεις που θα ορίσουν τη μοίρα του τόπου αυτού, θα πηγάζουν από τον άνθρωπο και τους φόβους/επιθυμίες/ανάγκες του.

Ξαφνικά ο Lawrence φυσάει το σπίρτο και ο Αραβικός ήλιος ανατέλλει πάνω από την ξένη ήπειρο.

Η έρημος απευθείας προβάλλει πάνω στο ασυνείδητο του θεατή χιλιάδες χρόνια ιστορίας, χιλιάδες πολιτισμούς και αγώνα. Το σπίρτο «σπάει» την συμβατική Δυτική εικονογραφία και προσγειώνει τον Lawrence και τον θεατή στο ξένο και ανοίκειο – όλοι οι φόβοι, ανησυχίες και εσωτερικά συμπλέγματα αποδοχής/καταπίεσης/εξουσίας/ματαιότητας/ανασφάλειας βρίσκονται πλέον σε ένα «εξωγήινο» μέρος με κατάμαυρη γη και έναν πορτοκαλο-κόκκινο ουρανό. Η φλόγα σβήνει και ο θεατής γνωρίζει πλέον και εκείνος σε ακόμα πιο απόλυτο βαθμό, την αλήθεια του Lawrence: η επικίνδυνη, στιγμιαία και ακατάληπτη φλόγα φωτίζει προσωρινά ένα απύθμενο σκοτάδι - η φλόγα θα ανάψει όλη την έρημο με τρόπο σοκαριστικά κυριολεκτικό.

Το ιδιοφυές αυτό cut ανήκει στην Anne V. Coates: το αρχικό πλάνο ήταν μια μετάβαση μεταξύ σκηνών, όπου η μία σκηνή ξεθωριάζει σταδιακά στην επόμενη. Σήμερα, κάτι τέτοιο γίνεται εύκολα με ψηφιακό μοντάζ. Εκείνη την εποχή όμως, οι σκηνοθέτες έπρεπε να παραγγείλουν πρόσθετα κομμάτια φιλμ, να τα εκθέσουν και να τα ενώσουν προσεκτικά, δημιουργώντας το fade away effect που έχουμε στο μυαλό μας οι περισσότεροι.
Η δοκιμαστική προβολή έπεισε τον Lean πως το απότομο cut ήταν η κατάλληλη επιλογή για τη συγκεκριμένη σκηνή, αφού ήδη το πρωτότυπο film έμοιαζε με κάτι-σαν-απότομο-cut λόγω της επιλογής της Coates να χρησιμοποιήσει από μόνη της λιγότερα κομμάτια film στο edit. Ο Lean αφαίρεσε νομίζω άλλα 2 και προέκυψε το τελικό αποτέλεσμα.
Επίσης η Coates είχε πείσει πρόσφατα εκείνη την εποχή τον Lean να ασχοληθεί με το Γαλλικό Νέο Κύμα, το οποίο έβριθε jump cuts και παραδόξως ο πιο παραδοσιακός και άλλης σχολής Βρετανός σκηνοθέτης το αγκάλιασε πλήρως – εξού και η εσκεμμένη επιλογή να εκμεταλλευτεί το κάτι-σαν-jump-cut της Coates και να δημιουργήσει το iconic (μέχρι και σήμερα) match cut: το pairing δύο εικόνων που συνδέονται οπτικά και κάνουν το cut σχεδόν αόρατo.
Και αυτό είναι και άλλο ένα πλεονέκτημα της κινηματογραφικής επεξεργασίας του post-production με αναλογικά και όχι ψηφιακά μέσα όπως σήμερα -η αναλογική επεξεργασία σε οδηγεί να εξερευνάς σκηνές ουσιαστικά, όχι να πηδάς ψηφιακά από τη μία στην άλλη. Λίγοι σκηνοθέτες σήμερα (μιλάω για το πιο mainstream κινηματογραφικό τοπίο, ακόμα και για εκείνο του mainstream που έχει αγγίξει το auteur level) έχουν τέτοια εμμονή στη λεπτομέρεια αλλά και στη διαδικασία.

Αυτά, θα επανέλθω σταδιακά με διάφορα, η συγκεκριμένη σκηνή με έχει σημαδέψει όσο λίγες από πολύ μικρή ηλικία - μίλησε κατευθείαν εκεί που έπρεπε να μιλήσει, ακόμα και χωρίς να είχα πλήρη αντίληψη τότε για το τι ήθελε να πει…
Lawrence of Arabia - is it one of the top 10 films of all-time? | NeoGAF

10 Likes

Την πρώτη φορά που είδαμε την ταινία με φίλους, παίζει να κάναμε pause και rewind κάμποσες φορές. Ευκαιρία να την ξαναδώ:

2 Likes

Είδα για πολλοστή φορά, αλλά μετά από αρκετά χρόνια, το Dead Poets Society.

Μικρότερος θα έλεγα αναντίρρητα ότι η τελική σκηνή ήταν το ατού της ταινίας και η αγαπημένη μου. Φυσικά και είναι κορυφαία σκηνή, αλλά με την τωρινή θέαση και ίσως λόγω της ηλικίας, αλλά και της γονεϊκότητας, θα πω ότι ολόκληρη η σκηνή της αυτοκτονίας (προσωπικά, τοποθετώ την αρχή της από το σημείο που μπαίνει ο πατέρας στο θέατρο και τον αντιλαμβάνεται ο Neil, για να μην πω από τη στιγμή που ο Neil λέει ψέματα στον Keating) είναι όλη η κορύφωση και το νόημα της ταινίας. Οι γονείς εννοείται πως εμπίπτουν στις τραγικές φιγούρες (ιδιαίτερα η μητέρα, όταν αντιλαμβάνεται τι έγινε), παρά την τεράστια ευθύνη τους. Τρομερή ηθοποιία από όλους, αλλά και κορυφή η σκηνοθετική κλιμάκωση, με την υποψία του εφιάλτη του πατέρα, που αφήνει μία χαραμάδα ελπίδας πριν την αποκάλυψη.

Επίσης, παλαιότερα μού άφηνε μία επίγευση αισιοδοξίας με την τελευταία της σκηνή η ταινία, αλλά τώρα θεωρώ πως πρόκειται εν γένει για ένα εντελώς πεσσιμιστικό φιλμ, για να μην πω θρίαμβο του κομφορμισμού. Αυτό μού έκανε ιδιαίτερη εντύπωση.

10 Likes

Αν και προφανώς εκτιμώ Κύκλο, μου άρεσε πάντα αυτός ο αντίλογος:

2 Likes