Συμφωνώ σε όλo το παραπάνω σκεπτικό! Yπάρχει άρρηκτα συνδεδεμένη με τα heavy cgi blockbuster η νοοτροπία ότι οι ταινίες αυτές χάνουν υπερβολικά σε μικρότερη οθόνη -και εγώ το κάνω σε πολύ μεγάλο βαθμό, όχι όπως παλιότερα but still…-
Εμένα το μεγάλο μου «αγκάθι» είναι πάνω από όλα η δια δραστικότητα με άλλους θεατές στην αίθουσα, το κοινωνικό κυρίως κομμάτι δηλαδή του να πηγαίνεις σινεμά και να βλέπεις την οποιαδήποτε ταινία μαζί με κόσμο. Αυτό με προβληματίζει στο αν η τηλεόραση ενσωματώσει τελείως το ευρύτερο εμπορικό σινεμά (δεν θα αργήσει μαζί του και όλο το υπόλοιπο) και στο μέλλον έχουμε την επιλογή να δούμε τα πάντα είτε σπίτι είτε σε επιλεγμένες αίθουσες. Το σπίτι θα υπερισχύσει, οι μισοί+ κινηματογράφοι θα κλείσουν και η δια δραστικότητα του να βλέπεις μια ταινία μαζί με κόσμο και ότι αυτό επιφέρει, θα εξαλειφθεί… στην παρούσα φάση πιστεύω ακράδαντα ότι οι comic book movies που έχουν γίνει η κύρια ατραξιόν της δεκαετίας μας, λόγω format και κυρίως λόγω της επιθυμίας να υπάρχουν shared universes που θα ανήκουν σε αυτά 30 ταινίες, πρέπει σιγά σιγά να μεταπηδήσουν στην μικρή οθόνη γιατί θα βολέψει πολύ περισσότερο στην οικοδόμηση τέτοιων προσπαθειών και στην καλύτερη απεικόνισή τους.
Σήμερα βγαίνει μια Star Wars ταινία και παρότι θα κάνει ταμείο η μέση αντίδραση είναι ‘‘ποιος νοιάζεται’’ γιατί τα μεγάλα franchises και τα wanna be μεγάλα franchises είναι πλέον ακραία τυποποιημένα και δεν έχουν αυτό τον χαρακτήρα της ‘‘γιορτής’’ όταν βγαίνουν. Ίσως όσο θα πέφτουν τα εισιτήρια και το μοντέλο JL θα φέρνει μέσω της τηλεόρασης τα ίδια ή και παραπάνω έσοδα, να καταλήξουν όλα στην tv σταδιακά…
Θυμάμαι ακόμα πχ τον χαμό πριν κυκλοφορήσει το Jurassic Park, το Fellowship of the Ring, του Revenge of the Sith και πολλών άλλων, που φάνταζαν σαν το γεγονός της χρονιάς και τώρα πχ τη κυκλοφορία ενός νέου Star Wars ή Avengers κτλ που ναι μεν θα κάνει εισιτήρια, θα έχει τεράστια προβολή κτλ αλλά ο μέσος θεατής είναι και σε φάση ‘‘ας πάω δε γαμιέται, αφού πάνε όλοι’’ και γενικότερα δεν έχει επουδενί την μοναδικότητα του ‘‘event της χρονιάς’’ που είχαν τέτοιες ταινίες παλαιότερα -με ότι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο που θα την δεις ή θα βιώσεις το όλο event…
Tελευταία φορά που ίσως θυμάμαι μια ταινία να μου προκαλεί αυτό το συναίσθημα, ήταν καλώς κακώς το Avatar. Δεν είμαι fan του, αλλά ξύπνησε και με το παραπάνω μνήμες Τιτανικού, Jurassic Park, T2, Lord of the Rings, Phantom Menace κτλ που πήγαινε πχ όλο το Ηράκλειο που έμενα τότε και κόσμος κάθε ηλικίας, όπου ήταν το απόλυτο γεγονός της χρονιάς σχετικά με το blockbuster σινεμά επισκιάζοντας όχι μόνο τις υπόλοιπες κυκλοφορίες αλλά και σχεδόν την ίδια την χρονιά του σχετικά με την γενικότερη pop κουλτούρα.
Σε βαθμό που όσο και αν έγινε χαμούλης πρόσφατα με sequel Star Wars trilogy ή Avengers κτλ, θεωρώ ότι δεν το έφτασαν συνολικά… είχε όμως πίσω του έναν δημιουργό παλιάς σχολής και ένα στούντιο στα πόδια του. Αυτό σήμερα δεν παίζει να ξαναγίνει ποτέ, ακόμα και στα επερχόμενα sequel του ο ίδιος ο Cameron θα ζοριστεί πολύ για να έχει τον πλήρη έλεγχο που είχε 10 χρόνια πριν.
Ο μεγάλος μου φόβος παραμένει στη φάση αυτή το Dune πάντως. Όσο καλό και να είναι -αν είναι-, θα βλέπαμε άλλη ταινία 10 χρόνια πριν, είμαι σίγουρος για αυτό…
Overall πάντως ναι, η ‘‘τέχνη’’ έχει δώσει την θέση της στην τεχνική και παράλληλα η αισθητική εμπειρία έχει αντικατασταθεί από την κατανάλωση…
Τέσπα δεν ξέρω και εγώ, δεν είμαι σίγουρος ότι έχω σταθερή άποψη για το μέλλον των αιθουσών και του σινεμά ψυχαγωγίας, ούτε έχω κατασταλάξει κάπου -παραπάνω ίσως να μην βγάζω νόημα καν -
ΜΕ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ, είπα να συνεχίσω την κάθοδο μου στην βρώμικη πλευρά των blockuster του σήμερα μετά το JL και την ευχάριστη έκπληξη του GodzillaVSKong και να τσεκάρω κάτι που άφηνα εκτός ηθελημένα γιατί μύριζε μαλακία από χιλιόμετρα
Λοιπόν για να κάνω ένα disclaimer, εγώ είμαι μεγάλος fan του Mignola και των comic του. Τον έχω συναντήσει σε comicon εξωτερικού, έχω υπογεγραμμένα κάποια τεύχη, έχω αγοράσει και πολλά πράγματα που έχει κάνει πλην Hellboy και γενικότερα η συγκεκριμένη του δημιουργία είναι από τα πολύ αγαπημένα μου πράγματα στην βιομηχανία.
Παρόλα αυτά, την ταινία την είδα χωρίς bias και expectations όπως είχα κάνει και με εκείνες του Del Toro. Θεωρώ εξαρχής ότι το μυστικιστικό κλίμα του comic, το ιδιαίτερο σχέδιο του Mignola που έπαιζε πολύ μεγάλο ρόλο στην απόδοση του κλίματος -μακριά από το μέσο σχέδιο ενός δημοφιλούς comic, όσο και αν αυτό ήταν λίγο πολύ από τα underground διαμάντια των 90ς- και το λαογραφικό του ύφος αναφορικά με τις περισσότερες κλασσικές περιπέτειες του Hellboy, είναι πάρα πολύ δύσκολο να αποτυπωθούν στην μεγάλη οθόνη μιας 100+ budget ταινίας.
Σαν μεταφορά λοιπόν, δεν είναι καθόλου καλό και ας κρατήσω αυτό. Αν κάποιος είναι φαν του comic και προσμένει μια αξιοπρεπή μεταφορά, θα χάσει. Οι χαρακτήρες πχ του ίδιου του Hellboy, του καθηγητή Μπρούμ κτλ, δεν είναι κοντά στους πρωτότυπους. Είναι διαφορετικοί, απλά. Ούτε το μπαστάρδεμα μικρών κομματιών από διάφορες ιστορίες κάνει justice έστω και στα 4 καρέ τα οποία αντέγραψαν. Πετάξαν καρέ (όχι ιστορίες, μικρές ή μεγάλες), κυριολεκτικά καρέ από διάφορα comic του Mignola και αυτό μόνο, δεν τα συνέδεσαν ποτέ, απλά να υπάρχουν εκεί για λόγους… πιστότητας στο πρωτότυπο υλικό??.
Ούτε η γενικότερη αισθητική του έχει σχέση με το comic. Μόνο θετικό (αν αρκεί τεσπά σε κάποιον αυτό για να το πει θετικό), ότι κάποια από τα πλάσματα ή τοποθεσίες, έχουν υποστεί καλά practical effects ή cgi και οπτικά κάνουν σε ένα βαθμό justice στο εικαστικό του comic. Λίγα πράγματα αλλά φαίνεται ότι γίνεται ένα αξιοπρεπές cosplay σε σημεία.
Σαν ταινία, είναι πάρα πολύ κακή. Πάρα πάρα πάρα πολύ κακή. Η κεντρική ιστορία είναι πολύ random και αδιάφορη, οι χαρακτήρες σχεδόν αντιπαθητικοί -πρωταγωνιστές και ανταγωνιστές- και το σενάριο α-πα-ρα-δε-κτο . Aπαράδεκτο. Άθλιο χιούμορ, άθλιες ‘‘θεματικές’’, δεν ξέρω τι άλλο να πω…χαοτικά άθλιο σενάριο, τέτοιο πράγμα δεν το περίμενα και έχω να δω χρόνια.
Οι ερμηνείες απαράδεκτες επίσης. Τον Χάρμπορ τον συμπαθώ και δείχνει ότι προσπαθεί σε αυτή τη ταινία να κάνει κάτι, φαίνεται. Απλά τον παίρνει η μπάλα και δεν έχει σχεδόν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης στη ταινία -αν και πρωταγωνιστής- πλην του να περιφέρεται, να κάνει ΠΟΛΥ ΚΑΚΟ χιούμορ και να συμμετέχει σε απαίσιες σκηνές δράσης. Ο Ίαν Μακσέην, φαίνεται σαν να πήγε στο σετ απλά για να πει μηχανικά τις ατάκες του και να πληρωθεί.
Η ταινία πλασαρίστηκε πολύ ως rated R και για αυτό το λόγω, γεμίζει κάθε 3 λεπτά με cgi-σπλατεριές της κακιάς ώρας, όλοι βρίζουν για κάποιο λόγο ακατάπαυστα και εντελώς εκτός κλίματος, ενώ το χειρότερο από όλα είναι ότι κάνει καρα-μπαμ ότι η επιλογή αυτή είναι τελείως forced για να φανεί η ταινία… ενήλικη? Δεν ξέρω…
Ένα πράγμα που την έκανε σχεδόν un-watchable από ένα σημείο και μετά για εμένα, ήταν και η επιλογή να χρησιμοποιούν ΚΑΘΕ ΓΑΜΗΜΕΝΗ ΣΚΗΝΗ σχεδόν, και καλά τύπου ροκιές, μεταλλορίφ, ποπ-ροκ τραγούδια και μεταλλιές, ώστε και καλά να…αντιγράψουν το Gurardians 100%? Nα δείχνουν ότι η ταινία είναι bad-ass? Ότι είναι ο Hellboy AKA Hell AKA Διαβολικό άρα πετάμε ριφάρες και σολίδια ακόμα και όταν ο Hellboy είναι ξαπλωμένος και κοιτάει το ταβάνι? Γελοίο σαν θέαμα αν μη τι άλλο…
Γενικά η ταινία δεν νομίζω ότι είναι η χειρότερη του 2019, είναι από τα χειρότερα πράγματα που έχω δει γενικότερα στη ζωή μου με 0 fun value σε κάθε της επίπεδο. Από αυτές που λίγο ντράπηκα που την είδα μέχρι το τέλος
for the record μόνο, ούτε το Hellboy του Del Toro έκανε πλήρη justice στο comic αλλά σαν ταινία ήταν απολαυστικά και τα 2 (ειδικά το 2ο) και σίγουρα δεν έχουν καμία σχέση με αυτό το έκτρωμα.
Για να στανιάρω μετά, είπα να εμπιστευώ το Α24 και να δω το πρώτο σκηνοθετικό πόνημα του Jonah Hill, το Mid90s.
Κυρίως για 4 λόγους, Α24 ο πρώτος , δεύτερον γιατί το trailer είχε ένα vibe Linklater, Kids, ανεξάρτητο 90ς σινεμά κτλ, τρίτον γιατί αν κάτι μου λείπει από τα 10-18 χρόνια μου σε επίπεδο δραστηριοτήτων, σήμερα στα σχεδόν 40 μου, είναι το skate , τέταρτον γιατί δεν πίστεψα από το trailer ότι θα ήταν μια ταινία που θα βασιζόταν εντελώς στο nostalgia.
Λοιπόν σε γενικές γραμμές ήταν μια αξιόλογη πρώτη απόπειρα και ένα αρκετά ευχάριστο coming to age έργο, όχι πρωτότυπο ούτε και ξεκομμένο εντελώς από την νοσταλγία που κουβαλάει, αλλά όχι και το nostalgia porn που τείνουν σήμερα πολλές σειρές και ταινίες (strangest things και λοιπές σαβούρες) να πουλάνε για να τραβήξουν κόσμο…
Έχει ένα ημι-ερασιτεχνικό ύφος και πατάει αρκετά στο στυλ τoυ Larry Clark, Richard Linklater και παρόμοιων ανεξάρτητων αμερικανών δημιουργών των 90ς με καλή σκηνοθεσία, αρκετά grounded και to the point. Όχι πάντα πολύ πετυχημένα, ο ρυθμός της ταινίας δεν είναι πάντα ο ιδανικός, ούτε και το ίδιο το σενάριο καταφέρνει να ξεφύγει από μια κλισέ προδιαγεγραμμένη πορεία αλλά και πάλι στέκεται αρκετά αξιοπρεπέστατα μόνο του σαν ιστορία.
Οι ερμηνείες είναι επαρκής και διακατέχονται από έναν εσκεμμένο ή μη ερασιτεχνισμό που ταιριάζει πολύ στη ταινία -όλα τα παιδιά εξαιρετικά-, ενώ το soundtrack ντύνει πολύ πετυχημένα κάθε σχεδόν σκηνή της ταινίας…
Γενικά αν και όχι κάτι συγκλονιστικό ή break through στο κομμάτι του, είναι μια αξιοπρεπέστατη προσπάθεια, ειλικρινής πάνω από όλα στον εαυτό της και στο κοινό που θα την παρακολουθήσει…