3 άλμπουμ για 2 θέσεις (4-6). Πφφφ… Επίπονο να αφήσω κάποιο εκτός πεντάδας αλλά αναγκαστικά. Γενικά, χρονιά απίστευτη.
1) North Mississippi Allstars - Shake Hands with Shorty
Talking about best debuts ever, αυτό πρέπει να είναι ένα από τα αγαπημένα μου. Oι NMAS ήταν λες και βγήκαν από άλλο ανέκδοτο. Τίγκα σαουδερνικό country & Delta blues & blues rock. Ο Luther Dickinson θαμπώνει με τις κιθάρες του. Όταν παίζει slide ειδικά (είτε στραμμένος προς τα blues των R.L. Burnside και Fred McDowell που διασκευάζουν κυρίως εδώ έτσι κι αλλιώς, είτε προς τους σπουδαιότερους του southern rock), μαγεύει. Πώς γίνεται να κάνεις έναν τέτοιο ήχο να μην ακούγεται retro? Κι όμως γίνεται. Λίγο η λούπα στην ηλεκτρισμένη εισαγωγή του Shake ‘em on Down, λίγο μια άναρχη αίσθηση που προκύπτει από την live ατμόσφαιρα της ηχογράφησης, λίγο τα πολλές φορές διπλά φωνητικά που αν και πατάνε σε κλασσικές φόρμες, ακούγονται πιο μοντέρνα (κι όμως γίνεται) κι ένα groove που συνήθως δεν βρίσκεις σε τέτοιο βαθμό σε blues κυκλοφορίες. Τα highlights άπειρα. Από τα ηλεκτρισμένα blues των Drop Down Mama και Drinking Muddy Water στο Hendrix-ικό funky blues rock (και με ένα μπάσο να παίζει παπάδες) του Goin’ Down South κι από κει στα Skinny Woman και All Night Long όπου τιμούν τους θεούς Allman Brothers με jams για τα οποία θα ήταν περήφανοι αν ήταν δικά τους, ο δίσκος σπέρνει και φωνάζει πως “ήρθαμε και εις το επανιδείν”.
2) Gov’t Mule - Life Before Insanity
Στα 2 αγαπημένα μου άλμπουμ τους. Ποια 2 δηλαδή. Το αγαπημένο μου. Αριστούργημα.
Αξίωμα: τα εναρκτήρια τραγούδια των άλμπουμ των Mule είναι blues rock κομματάρες. Καμία έκπληξη που το Wandering child σκίζει, όπως και τα παρόμοιας λογικής Bad Little Doggie, Lay Your Burden Down, World Gone Wild. Μιλάμε για κάποια από τα καλύτερα riffs τους ever. Aλλά δεν μένουν εκεί.
Το ομότιτλο είναι moody και Zeppelin-ίζει επικίνδυνα, όταν οι ακουστικές μελωδίες του In My Life τελειώνουν, πάρε ένα εκρηκτικό If I Had Possession Over Judgement Day, το Tastes Like Wine, περισσότερο tastes like poison, ευτυχώς το ρεφρέν σε λυτρώνει. Οι Gov’t Mule έχουν απίστευτο συναίσθημα. Και πουθενά δεν γίνεται καλύτερα αντιληπτό από τα μελωδικότερα τραγούδια τους όπως το προαναφερθέν, Tastes Like Wine ή τα Fallen Down, Far away και Νο Need to Suffer. Καταπληκτικά ρεφρέν, μελωδίες απίστευτης ομορφιάς, solos και ερμηνείες που αγγίζουν τα μέσα σου. Fuuuuck… Μπορώ να βάλω 2 νo.1 κύριε θρεντστάρτερ?
H ενισχυμένη χρήση πλήκτρων γλυκαίνει και στρογγυλεύει τον ήχο. Τους προτιμώ έτσι.
Δυστυχώς το τελευταίο άλμπουμ του εκλιπόντα Allen Woody στο μπάσο. Ο Haynes ευτυχώς δεν άφησε το γκρουπ να διαλυθεί και συνέχισε, χαρίζοντας μας κι άλλες εξαιρετικές δουλειές… Εν καιρώ όμως.
3) Steve Earle - Transcendental Blues
- Ρε ποιο να βγάλω από τη πεντάδα?
- Βγάλε Steve Earle.
- Ουτε καν, 3ο με τάσεις ανοδικές.
Fucking masterpiece. Ο Earle ροκάρει σε ένα alternative στυλ με country/ bluegrass στοιχείο, ασφαλώς, όπως και λίγο heartland rock/ pop, αλλά αισθάνομαι πως δίνεται πολύ μεγαλύτερη έμφαση στο alternative στοιχείο αυτή τη φορά. Μελωδίες καλοκαιρινές, εμπνευσμένες, ιδιαίτερες αλλά και γνώριμες. Αναρωτιέμαι αν μπαντάρες σαν τους Turnpike Troubadours είχαν ακούσει τέτοιες δουλειές του Earle. Σε σημεία, ο τρόπος που συνθέτουν και συνδυάζουν τις επιρροές τους, μου θυμίζουν Steve Earle φουλ. Αστείρευτος, 15 ακόμα συνθέσεις, χωρίς να κάνει πουθενά κοιλιά, με ποικιλία που δεν σε αφήνει να βαρεθείς ποτέ και κάνει την ακρόαση του δίσκου να κυλάει νεράκι. Σε μια δισκογραφία με πάρα πολλές κορυφές, είναι στους 2-3 δίσκους του που γυρνάω πιο συχνά.
4) Fu Manchu - King of the Road
“King of the road says you move too slow…”.
Εκείνα τα χρόνια οι Fu Manchu απλά έγραφαν κομματάρες, με γαμηστερά riff και attitude πεζοδρομίου. Hell On Wheels, King of the Road, Grasschopper, το υπεραγαπημένο μου Blue Tile Fever (τα σπάω στο chorus), Weird Beard (γελάω κάθε φορά με την εκφορά του), Drive, Hotdoggin’… ΜΙλάμε για best of. Ακόμα και η διασκευή σε Devo ακούγεται σαν original.
Γενικά λατρεύω Fu Manchu όταν παίζουν με τσίτα τα γκάζια κι εδώ το κάνουν πολύ συχνά. Πιθανόν το αγαπημένο μου και πιο consistent άλμπουμ τους.
5) Spiritual Beggars - Ad Astra
Sabbath, Purple, λίγο Hawkwind αστρόσκονη, λίγο Schenker στις κιθάρες και ορίστε οι Beggars που αγάπησα. Αριστούργημα. Μάλλον το πιο “εξωστρεφές” τους άλμπουμ ως τότε. Ένα κι ένα όλα τα τραγούδια, κανένα δεν υστερεί. Είναι τόσο καλογραμμένα όλα, έχουν τόσο χαρακτήρα, τόσο εμπνευσμένα riff που πραγματικά στεναχωριέμαι που δεν έγιναν ποτέ πιο μεγάλοι. Αμαρτία. Amott, Spice και Wiberg κυρίως από άλλο πλανήτη. Πώς γίνεται με τόση 70s επιρροή να μην ακούγεσαι παρωχημένος? Γίνεται αν το 'χεις. Αριστούργημα.
Μπορώ έστω να βάλω 2 νο. 5 κύριε θρεντστάρτερ? Πάλι όχι?
6) The Hellacopters - High Visibility
Το αγαπημένο μου άλμπουμ τους. Και έμεινε εκτός πεντάδας. Συνεχίζουν στον δρόμο του Grande Rock, αλλά τα τραγούδια μου αρέσουν ακόμα περισσότερο. Δεν θα αρχίσω να απαριθμώ γιατί δεν θέλω να αδικήσω κανένα. Μου φαίνεται πως εδώ και στο επόμενο τελειοποίησαν την τέχνη του μικρού, δυναμικού ροκ κομματιού. Κατά τ’ άλλα τα ίδια. Ενέργεια, μελωδιάρες, rock ‘n’ roll. Η καλύτερη μπάντα στην ιστορία της ανθρωπότητας και άλλα τέτοια γραφικά.
7) Beachwood Sparks - Beachwood Sparks
Κι άλλο άλμπουμ για τα καλοκαίρια που έρχονται (κι αυτά που φύγαν). Απίστευτο άλμπουμ. 60s-70s California scene, folk/ country rock, 60s psychedelic pop, αγγελικές μελωδίες, αιθέριες. Oι Byrds και οι Buffalo Springfield είναι ζωντανοί. Moυ φέρνουν λίγο και σε 60s Dylan, αυστηρά μέχρι Nashville Skyline. Αν κάποιος έχει έρθει σε επαφή με την καλειδοσκοπική ματιά των Chris Robinson Brotherhood, κοντά είναι κι αυτοί αλλά με μια πιο pop τραγουδοποιία (λιγότερο Grateful Dead) και χωρίς το jam στοιχείο.
Και όποτε πιάνουν την φυσαρμόνικα, είτε σφίγγεται η καρδιά, είτε γλυκαίνει και λιώνει.
Πανέμορφο κι αδικημένο άλμπουμ γιατί λίγοι δοκίμασαν.
8) Ryan Adams - Heartbreaker
Το “To Be Young” που ξεκινά τον δίσκο, είναι καρφί 60s Dylan, όταν ανακάλυπτε τον ηλεκτρισμό. Δεν είναι η μοναδική φορά που μου φέρνει σε αυτόν.
Και σπέρνει. Εντάξει, υποψιασμένοι ήμασταν, ο ιθύνων νους των φοβερών, Whiskeytown, δε θα μπορούσε να απογοητεύσει ιδιαίτερα Αλλά δεν ξέραμε τότε πόσα αποθέματα έμπνευσης έκρυβε μέσα του. Εδώ δοκιμάζει πράγματα που έκανε και με την μπάντα του (folk, country rock) αλλά και πιο ηλεκτρισμένες στιγμές όπως το σχεδόν Bo Diddley-ικό Shakedown on 9th Street. Κατά βάση όμως μιλάμε για ένα συχνά ήπιων τόνων άλμπουμ που ανακαλύπτεις συνέχεια μέσα τον εαυτό σου.
Είναι απίστευτο πόσο ευαίσθητος, γλυκός και ανθρώπινος ακούγεται (αληθινά ανθρώπινος, με τις αδυναμίες του). Ακόμα με ενοχλεί όμως ότι κάποιες από αυτές τις αδυναμίες ήταν η δεύτερη φύση του για καιρό, έστω και αν δεν ισχύει πια (?). Όπως και να 'χει, με συγκινεί η μουσική του όσο λίγες τα τελευταία χρόνια και δε θα μπορούσα να τον αφήσω εκτός.
9) Nevermore - Dead Heart in a Dead World
Το πρώτο άλμπουμ τους που αγόρασα, πρώτη μέρα που το έφερε το Musical στην Πάτρα. Χωρίς να έχω διαβάσει κριτικές, τίποτα. Και μου έπεσαν τα σαγόνια. Η εντύπωση που μου έκανε ο δίσκος, επιβεβαιώθηκε κι από τους κριτικούς της εποχής λίγο μετά. Πιο απλό μεν αλλά ντάξει, το απλό των Nevermore για άλλες μπάντες θα ήταν το πλέον πειραματικό, ρηξικέλευθο δημιούργημά τους. Λιγότερο death metal, περισσότερο χεβιμεταλλικό (γελάω), σολάρες συντριπτικές με τεχνική και ουσία, μελωδίες από άλλο πλανήτη, ρυθμοί θεϊκοί. Τα riffs για ακόμα μια φορά απίστευτα. Μόνος του ο Loomis του δίνει και καταλαβαίνει. Ακόμα και τα hits (Believe in Nothing, Heart Collector, Inside Four Fucking Walls!) τα προσκυνάω, τα πλέον πιασάρικα κομμάτια τους έως τότε. Είχαν αποψάρα για το τι είναι σύγχρονο metal και στην δίνανε σε κάθε άλμπουμ, λίγο διαφοροποιημένη αλλά πάντα Nevermore.
Ασύλληπτη δισκάρα.
10) Pearl Jam - Binaural
Εντελώς οπαδικά, πρώτα 6 Pearl Jam δεκάρια. Το φοβερό μαζί τους είναι πως, μετά τα 3 πρώτα, ανοίγουν πολύ τον ήχο τους, δοκιμάζουν διαφορετικά πράγματα, που προσωπικά με ξένιζαν στην αρχή, αλλά γρήγορα κολλούσα και τώρα με τραβάνε πιο συχνά. Ακούω το Thin Air τώρα και μπαίνει αυτή η φοβερή γέφυρα πριν το τελευταίο verse και πριν το τραγούδι αυξήσει την έντασή του και ανατριχιάζω. Insignificance και ανατριχιάζω στα καπάκια από την εισαγωγή ήδη. Μόνο σε μένα ακούγεται πιο μοντέρνο το riffing με αυτά τα κοψίματα στα drums? Μοντέρνο όμως με μια '00s έννοια, σε σύλληψη και ήχο. Αλλά μόλις μπει το chorus και η φωνάρα, βγαίνει όλη η τεράστια προσωπικότητα τους μπροστά.
Το να μην βάζω τέτοιο άλμπουμ στην πεντάδα, δείχνει πως η χρονιά είναι καταπληκτική για μένα, όπως επίσης και συμπίπτει με τα χρόνια που άρχισα να είμαι πολύ ενεργός σαν ακροατής οπότε υπάρχουν μεγάλες αγάπες και αδυναμίες. Θα μπορούσε κάποια άλλη μέρα να είναι πεντάδα αλλά μπήκαν ήδη 5 φορές νομίζω. Καλά είναι. Καμία αμφιβολία πάντως πως πρόκειται για ακόμα ένα αριστούργημα.
Λίγα honorable…
The Haunted - Made Me Do It
Ποιος είναι αυτός ο Aro, άντε να δούμε. Καλύτερο intro στην ιστορία της μουσικής. Στιβαρό, ωραίο, δυσοίωνο. Bury Your Dead, ισοπέδωση, ευχαριστούμε για την αλλαγή σβέρκου. Οκ, ο Aro δεν είναι Dolving αλλά δουλεύει. Σαφώς μελωδικότερο (με την μελωδία την πικρή των At the Gates) αλλά μακελεύει κι αυτό δίχως αύριο, thrash-άρει ανελέητα (“Victim iiiiced…”), μεγάλη δισκάρα χωρίς περιττές στιγμές. Αν το βρείτε στην διπλή έκδοση με το live cd, τσιμπήστε το. Σπέρνει κι αυτό.
Nashville Pussy - High as Hell
Μεγάλη μπαντάρα. Ρίξανε ελαφρώς τις μεγάλες τσίτες (ελαφρώς) αλλά παραμένουν καυλωμένοι. Τονίζουν το southern στοιχείο λίγο περισσότερο (Skynyrd δλδ), κατά τ άλλα ίδιοι και απαράλλαχτοι. Μπαχαλάκηδες. Φτιαγμένοι για να προκαλούν (Struttin’ Cock, Blowjob From a Rattlesnake ), να ροκάρουν και να περνάνε καλά. Μαζί τους κι εγώ. Δεν ξέρω αν παίρνει κάποιος σοβαρά τέτοιες μπάντες, που απροκάλυπτα δεν τους νοιάζουν τα βαθιά νοήματα, η “τέχνη”, κτλ. αλλά κάποιες πείθουν και οι Nashville Pussy σίγουρα ανήκουν σε αυτές.
Halford - Resurrection
Φοβερή επιστροφή. Μάζεψε μια μπαντάρα και επέστρεψε με τιμές αρχηγού. Ακούγεται η συγγένεια με τις δουλειές του Dickinson, ελέω Roy Z, αλλά κι αυτοί οι συνειρμοί εκλαμβάνονται ως θετικοί. Kι αν έχει ένα-δύο filler, τα καλά κομμάτια είναι έπη, μεγάλα (Silent Screams) ή μικρά (Resurrection, Cyberworld, Made in Hell, Saviour). Συγκίνηση.
Armored Saint - Revelation
Άντε, αφού έγραψα για Halford, ας γράψω και για τους θεούς μου, τους Armored Saint, κι ας έχουν κι αυτοί 1-2 φίλερ. Pay Dirt, The Pillar, After Me, The Flood, Tension, Creepy Feelings, οκ, σερί που θα ζήλευαν πολλοί. Γκρουβ, μοντέρνοι και κλασικοί συνάμα, ο τρελός στη φωνή σε απίστευτη φόρμα, ρεφρέν θεϊκά. Χαλάει το σερί λίγο με Damaged αλλά πάρε Den of Thieves και καπάκια Control Issues, κομμάτια που περήφανα φέρουν το όνομά των Saint. Mια μικρή κοιλιά, και πάρε για κλείσιμο δολοφονικό What’s Your Pleasure (με credit Prichard) και moody Upon My Departure και άντε γεια. Συγκίνηση και πάλι.
Pain of Salvation - The Perfect Element, part I
Κορυφαίο άλμπουμ, πανέμορφο. Αλλά μακριά κι αγαπημένοι, έτσι?
To τέλος με το πιάνο του In the Flesh, μου θυμίζει Theater με Moore, άρα προσκυνώ. Aλλά γενικά δε μου θυμίζουν πολλά πράγματα. Απίστευτη μίξη ήχων και ιδιωμάτων. Πολλή pop (ειδικά σε ρεφρέν), ρυθμοί στριφνοί, κιθάρες πότε βαριές, πότε στρεντάρουν, πότε μπλουζίζουν, φωνητικά που μέχρι και soul τραγουδιστές θα ζήλευαν. Συναίσθημα, γυρίσματα…
Idioglossia απερίγραπτο. “Βαρύ” και ιδιοφυές. Her Voices ακόμα καλύτερο. Τα instrumental σημεία είναι απίστευτα, η ενορχήστρωση παρομοίως, η δε αλλαγή μετά το 6ο λεπτό με το βιολί, είναι απλά συγκλονιστική. Καλύτερη στιγμή στην ιστορία της μουσικής. King of Loss μετά…
Ουφ, δεν περιγράφω άλλο, το άλμπουμ είναι μια συνεχής συναισθηματική κορύφωση και δεν το αντέχω.
Από μακριά κι αγαπημένοι.
Slobberbone - Everything You Thought Was Right Was Wrong Today
Επειδή η χρονιά είναι πολύ δύσκολη και μου ήταν ήδη αρκετά επίπονο το αυτομαστίγωμα επειδή ξέχασα το Barrel Chested το '97, θα βάλω αυτό σαν honorable, αν και θα έπρεπε να είναι σίγουρα μες στην δεκάδα. Οι Slobberbone είναι μια καταπληκτική μπάντα που από τραγούδι σε τραγούδι περνάνε από πανέμορφη country, σε folk, σε σκληρό hard rock και punk, με μια φοβερή ορμή και ενέργεια. Αλλά ό,τι κι αν αγγίζουν, τους βγαίνει. Μπορούν να ακουστούν άγριοι, ντελικάτοι, απίστευτα μελωδικοί και σε πείθουν όποια πλευρά του εαυτού τους κι αν σου παρουσιάζουν κάθε φορά. Θεϊκή μπάντα κυρίως στα 2 αυτά άλμπουμ, αλλά όλα καλά είναι. Πολύ καλά.