Έβαλα έναν έξτρα περιορισμό σε μένα και απέφυγα τα μπλακντεθμέταλς και τις πολλές obscure-ίλες, είναι άλλωστε ξεχωριστό κομμάτι στην προσωπική σχέση μου με τη μουσική.
Προτίμησα να παραθέσω δίσκους που προφανώς τους θεωρώ κορυφαίους και ταυτόχρονα συνθέτουν ένα κράμα εποχών και αναμνήσεων.
“Accident of Birth” (BRUCE DICKINSON)
Ρέστα από Μπρούσαρο αλλά και Roy-Z, τι να πρωτοπιάσω εδώ, τον εναρκτήριο δυναμίτη “Freak” (who leads you to your dark secret?), το εξίσου δυνατό “Starchildren” (coming out of nowhere and to nowhere return -στιχάρες γενικά, ε), το υπερέπος “…Aquarius”, την υπέροχη ωδή στον Crowley ή μήπως την αιώνια χιτάρα “Road to Hell”. Βασικά δεν υπάρχει καν απλά καλό κομμάτι στο δίσκο, όλα είναι από 10 και πάνω (οκ, υπερβάλλω αλλά δεν πειράζει).
“Blackwater Park” (OPETH)
Εκεί γύρω στο 2001 το Metal Hammer πρόσφερε μαζί με 12μηνη συνδρομή και 2 CD δώρο με επιλογή από μία μικρή λίστα. Ένα από αυτά ήταν και το “Blackwater Park”, το οποίο όταν το άκουσα πρώτη φορά πάγωσα από την απογοήτευση. Ο λόγος ήταν τα πάρα πολλά ντεθ μέταλ σημεία. Όχι ότι είχα πρόβλημα με το death, ήδη άκουγα αρκετό από αυτό, αλλά ήθελα το ντεθ να είναι ΝΤΕΘ και το ατμοσφαιρικό να είναι ΜΕΛΩΔΙΑ.
Εντάξει όμως, ευτυχώς έπεισα τον εαυτό μου να το βάλει και 2η φορά και όλα πήραν τον δρόμο τους. Αυτό το “Bleak”…
“Californication” (RED HOT CHILLI PEPPERS)
Πέρα από το όποιο συναισθηματικό δέσιμο (λύκειο, εφηβικοί έρωτες κτλ), νιώθω ότι πραγματικά πρόκειται για μια απίστευτη συλλογή feelgood κομματιών ενίοτε και με βιτριολικό χιούμορ.
“Deeper Kind Of Slumber” (TIAMAT)
Μουσικά μπλέκει άψογα γκοθιές και 70s, πηγαίνοντας από το instant hit “Cold Seed” στο ψυχεδελικό “Alteration x10” και διαμέσου ενός “The Desolate One” καταλήγει στο υπέροχα μελαγχολικό “Phantasma De Luxe”.
Στιχουργικά, καταγράφει τα ναρκωτικά και τις παραισθήσεις/παρενέργειες τόσο ψυχρά που μετατρέπεται σχεδόν σε ατόφιο τρόμο.
“Empires” (VNV NATION)
Ήταν λίγο περίεργο παιδί ομολογουμένως ο συμφοιτητής μου ο Νικόλας, αλλά να είναι καλά όπου βρίσκεται μια και με «έμπασε» στα του EBM/darkwave etc. Το “Empires” κατέληξε να είναι από τα πιο πολυακουσμένα άλμπουμ μου, μιας και αποτελούσε στάνταρ επιλογή όταν επιστρέφαμε με κολλητό σπίτι του λιώμα τα χαράματα. Και δώστου χορό στα Underworld/Second Skin όταν έβαζε κάνα “Legion” ή “Darkangel” ο Φακίνος…
“Final Frontier, The” (IRON MAIDEN)
Όπως έλεγα σε @RiderToUtopia προχτες, το connection που έκανα από το πουθενά με αυτό το άλμπουμ ήταν κάτι που δεν περίμενα. Highlight το “When The Wild Wind Blows” να παίζει κάποιο χάραμα, λίγα χρόνια μετά, στο ηρωικό Helios Rock Bar στην Ίο.
“Gypsy Punks” (GOGOL BORDELLO)
Χάρη Καραολίδη να είσαι καλά. Για μερικά χρόνια παίζει να μην περνούσε ημέρα που να αμελούσα να βάλω κάποιο κομμάτι της παλαβής παρέας του Eugene Hutz (τότε που είχανε και τον σωστό τον βιολιστή). How many final frontiers we gonna mount with maybe no victory laps? Undestructable!!
“Here Come The Waterworks” (BIG BUSINESS)
Οι BIG BIZ μετά το αλήτικο “Head for the Shallow” ωρίμασαν και έγραψαν heavy rock κομματάρες με αυθεντικό Seattle πνεύμα, όπως κανένας δεν είχε καταφέρει για πολλά, πολλά χρόνια μέχρι τότε.
“Imrama” (PRIMORDIAL)
Ένας δίσκος (σχεδόν) 10αρι που (σχεδόν) κανείς δε θα αναφέρει όταν μιλάει για τη συγκεκριμένη μπάντα. Και όμως αν το pagan metal είχε ποτέ νόημα, αυτό είναι τα 10 κομμάτια του “Imrama”. To the ends of the earth my comrades!
“Judgement” (ANATHEMA)
To πιο «περίεργο» άλμπουμ των Βρετανών κουβαλάει μια ζεστή 70s αύρα που μπορεί να αρχικά να ξένιζε τον οπαδό των “Eternity”/“Alternative” όμως γρήγορα αφήνει το στίγμα της. Παρότι φέρει και αυτό τόνους μελαγχολίας μέσα του, έχει διάσπαρτες, κρυμμένες αχτίδες αισιοδοξίας κλείνοντας γλυκόπικρα τη δεκαετία.
“King For A Day, Fool For A Lifetime” (FAITH NO MORE)
Απ’ ότι είδα το βάλατε οι περισσότεροι, απλά να πω ότι πέρα από την αδιανόητη αλληλουχία κομματιών όπου ένα chill-out “Evidence” μπορεί και ακολουθείται από ένα σκισμένο “Gentle Art…” σα να μην τρέχει τίποτα, το “Just a Man” παίζει να είναι το απόλυτο κλείσιμο δίσκου ever.
“Light at the End Of The World, The” (MY DYING BRIDE)
Η επιστροφή των MDB στα doom/death μονοπάτια ήταν θριαμβευτική. Αφού νομίζω ότι αν αυτό το νέο τηλεσκόπιο που λένε τα παιδιά στο Ειδήσεις από τον Κόσμο ζουμάρει κάποια στιγμή για τα καλά σε μια μαύρη τρύπα, επάνω στην είσοδό της θα γράφει “She is the Dark”. Ειδική μνεία και στο καθηλωτικά υπνωτικό (ή υπνωτικά καθηλωτικό) “Into the Lake of Ghosts”.
“Mandylion” (THE GATHERING)
H πρώτη απόπειρα των Ολλανδών με το ΘΕΙΟ ΠΛΑΣΜΑ στο μικρόφωνο, μας έδωσε ένα ατμοσφαιρικό metal γεμάτο λυρισμό που όμοιό του κανείς δεν σκεφτεί να παίξει το ’95. More than anything I wanna fly in strange machines…
“Nephilim, The” (FIELDS OF THE NEPHILIM)
Όλος ο δίσκος, παρότι φοράει έναν υποβλητικό goth μανδύα, εν τέλει είναι η επιτομή του occult rock πολύ πριν την εφεύρεση του όρου και με πολύ μεγαλύτερη σοβαρότητα και σπουδή σε σχέση με την πλειοψηφία των 00s/10s σχημάτων που μας ζάλισαν με τον δήθεν μυστικισμό τους. Και το “Last Exit for the Lost” με φέρνει σε trance mode κάθε μα κάθε φορά που το ακούω.
“Oceanic” (ISIS)
Τιμημένα early 00s, με τις ατρόμητες προσμίξεις σας, δώσατε δίσκους σαν κι αυτόν που κάνανε τη γη να χάνεται κάτω από τα πόδια μας. Κι αν σε εκείνο το ιστορικό live του 2005 κατά βάση παίξανε σχεδόν όλο το “Panopticon”, οι στιγμές στο “Carry” και το κλείσιμο με το “The Beginning and the End” ήταν χρονομηχανή για τότε που η γη ήταν έρημη και ασχημάτιστη· ήταν σκοτάδι πάνω από την άβυσσο…
“Prince Of The Poverty Line” (SKYCLAD)
Το Πανεπιστήμιο του Δρόμου που σκάρωσαν οι Ramsey/English μαζί με τον Walkyier (και στη πορεία μάζεψε κι άλλους εκλεκτούς «καθηγητές») έδωσε το 1994 μερικές από τις καλύτερες διαλέξεις του.
“Quaternity” (SABBATH ASSEMBLY)
Οι συγκεκριμένοι ακόλουθοι της Process Church of the Final Judgment (τρέχα γύρευε) εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της occult rock παπαρολογίας που υπονόησα παραπάνω. Το “Quaternity” δεν είναι σε καμία περίπτωση instant-hook δίσκος αλλά αν μπει κανείς στη «φάση» του είναι αρκούντως εθιστικό.
“Ride The Lightning” (METALLICA)
Αν και τελειοποίησαν τη συγκεκριμένη προσέγγιση στο “Master…”, ο συνδυασμός μεγαλύτερης τραχύτητας και σκοτεινής ατμόσφαιρας φέρνει την αστραπή στη κορυφή της προσωπικής λίστας μου (ΟΚ, παίζει ντέρμπι με το “Justice…” και κάπου χώνεται και το “Black…” για αρχαίους συναισθηματικούς λόγους). Cliff-αρε είσαι τεράστιος!
“Symbol of Life” (PARADISE LOST)
Κάπου έπρεπε να χώσω και τους LOST, τα υπόλοιπα υποψήφια γράμματα ήταν πιασμένα, οπότε “Symbol…” και άντε γεια, άλλωστε για την εποχή του ήταν (σχεδόν) μία τελειότητα. Πέρα από τα πολυσυζητημένα “Pray Nightfall”, “No Celebration” κτλ, τα χιτάκια “Erased”, “Self-Obsessed” είναι «ένοχες» απολαύσεις.
“Theli” (THERION)
Δίσκος που ξεκινάει με τέτοιο κομμάτι σαν το “To Mega Therion” είναι καθορισμένος από τη μοίρα να στέκει ως ανυπέρβλητο μνημείο στο διηνεκές.
“Unknown Pleasures” (JOY DIVISION)
Α ρε Ian, τι δαίμονες κουβαλούσες στο κεφάλι σου… Πάλι καλά που άντεξες για μερικά χρόνια και μαζί με τους υπόλοιπους τους μετατρέψατε σε μουσική και στίχους. Got the spirit, lose the feeling…
“Vulgar Display Of Power” (PANTERA)
Καλό το “Cowboys…”, δε λέω, επαναστατικό σχεδόν, αλλά οι metal/hard rock επιρροές που διατηρούσε ακόμα σε μεγάλο βαθμό κάπου κρατούσαν τους τεξανούς από το να ολοκληρώσουν το μετασχηματισμό τους σε αυτό το μεταλλο-hardcore του δρόμου στο οποίο υπήρξαν κυρίαρχοι για τα επόμενα χρόνια. “Fucking Hostile” και Μπιν Λάντεν γαμιέσαι!
“Wish You Were Here” (PINK FLOYD)
Είμαι από αυτούς που τους αρέσουν όλες οι περίοδοι των FLOYD, ωστόσο στο “Wish…” είναι που βρίσκω το απόλυτο σημείο ταύτισης, με ένα απίστευτο κομμάτι αποχαιρετισμού στον άλλοτε συνοδοιπόρο τους σπασμένο στα 2 και ενδιάμεσα τρία υπέροχα μουσικά δοκίμια για την απώλεια και την αλλοτρίωση. Και πόσο σπάνιο να γράφει κάνεις κάτι τόσο απλοϊκό και συνάμα τόσο μεστό σαν το ομώνυμο…
Χ
Σόρι, αλλά δεν…
Είπα να κάνω καμιά κλεψιά a la Arsene @Lupin και να βάλω “XIII Floor Party” αλλά όχι, άλλωστε εδώ οι ΤΡΥΠΕΣ είναι ένα βήμα πριν το να γίνουν η υπερβατική μπάντα που τελικά κατέληξαν να είναι.
“You’re Nothing” (ICEAGE)
Δεν ξέρω αν γενικά έχουν ξεχαστεί οι ICEAGE, αλλά τότε που βγήκε αυτός ο δίσκος, βήμα μπροστά σε σχέση με το ντεμπούτο, ήταν μια απαραίτητη ένεση για το (post) punk αλλά και γενικότερα για το ροκ των υπογείων. Δεν ήταν ό,τι πιο σύνηθες να βγαίνει μια μπάντα πιτσιρικάδων, που να έχει τέτοια ενέργεια συνδυασμένη με μουσική άποψη. Νιώθω ότι θα μπορούσαν να έχουν κάνει καλύτερα πράγματα στη συνέχεια αλλά σε κάθε περίπτωση το “You’re Nothing” ήταν όλα αυτά που έπρεπε να είναι.
“Zoon” (THE NEFILIM)
Μεγάλη επιστροφή και κερδισμένο στοίχημα από τον McCoy, το κράμα goth/industrial/deathrash που διάλεξε να κάνει θα μπορούσε να βγει άνετα αχταρμάς και τελικά όχι απλά είχε νόημα αλλά έγινε και σημείο αναφοράς των ωσμώσεων που συνέβησαν στα 90s.