Ξανά με κόκκινα τα δικά μου.
Στην Ελλάδα και για την γενιά μας που μεγάλωσε μετά τη μεταπολίτευση, τουλάχιστον ένα 25% του πληθυσμού γεννήθηκε από γονείς που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί και με ανάλογη αντίληψη της πραγματικότητας νουθέτησαν πολιτικά τα παιδιά τους. Το 25% που λέω προκύπτει αν αθροίσεις τα ποσοστά των κομμάτων της αριστεράς και βάλεις και το μέρος αυτό των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ που “αλληθωρίζουν” αριστερά, έχουν αριστερό λόγο και ψηφίζουν ΠΑΣΟΚ γιατί το θεωρούν καλύτερη εναλλακτική από τη ΝΔ ως κυβέρνηση.
Δεν αμφισβητώ πως το αν κάποιοι πείστηκαν για την αριστερή φιλοσοφία σημαίνει κάτι. Αλλά πρέπει και εσύ να δεχτείς πως το αν περισσότεροι δεν πείστηκαν σημαίνει άκόμα περισσότερα!
Δεν το λέω ως επιχείρημα για κάτι. Αυτό που λέω είναι ότι η κυρίαρχη ιδεολογία αυτή τη στιγμή δεν είναι η αριστερή. Κατά συνέπεια θέλει ενέργεια για να αλλάξεις γνώμη ενώ η μη ενέργεια σε “διατηρεί” στα δεξιά. Για να το θέσω πιο άκομψα, ο περισσότερος κόσμος είναι δεξιός γιατί σε τέτοια κοινωνία γεννήθηκε και αδυνατεί να το δικαιολογήσει ιδεολογικά έστω και στοιχειωδώς. Το ότι δεν έχει πειστεί παραπάνω κόσμος προς την ιδεολογία που εγώ πιστεύω, είναι μία αυτοκριτική που αριστερά πρέπει να κάνει, δεν αντιλέγω. Παρεμπιπτώντως οι γονείς μου είναι συντηρητικοί δεξιοί, αν αυτό σου λέει κάτι.
Ως “το σπίτι μας” εννοείς αυτή την χώρα ή τον κόσμο γενικότερα; Γιατί η απάντηση μου στην κάθε περίπτωση μπορεί να διαφέρει…
Απαντώντας με την Ελλάδα ως σπίτι μας, δεν θεωρώ πως όλα βαίνουν καλώς, για την ακρίβεια είμαι πολύ προβληματισμένος/δυσαρεστημένος με την πορεία της χώρας μας. Παρ’ όλα αυτά, δεν είμαι απεγνωσμένος ώστε να επιλέξω μία “βουτιά” στο άγνωστο, σε καταστάσεις που δεν μπορούν ούτε οι υποστηρικτές τους να προβλέψουν και να δώσουν απαντήσεις για αυτές.
Δεν απαξιώνω το πολίτευμα αυτής της χώρας επειδή στην εξουσία βρίσκεται μία διεφθαρμένη και ανίκανη κυβέρνηση. Δεν θα ήθελα να δώ την αλλαγή του πολιτεύματος αλλά την βελτίωση του τρόπου λειτουργίας του μέσα από την εφαρμογή των νόμων που ήδη υπάρχουν, την βελτίωση της παιδείας, την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας μέσω της χρήσης δημοψηφισμάτων για σημαντικές αποφάσεις όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, και φυσικά την βασικότερη δικλείδα κατά της διαφθοράς των κρατικών λειτουργών και των εκλεγμένων αντιπροσώπων: Toν περιορισμό του κράτους.
Εννοώ και τα δύο. Η καλύτερα δεν εννοώ τίποτα από τα δύο. Γιατί δεν το περιορίζω εθνικά, δε μου λέει κάτι αυτός ο διαχωρισμός. Αυτό που λκέω είναι ότι οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Ότι τα δικαιώματα των “μικρών” συρρικνώνονται διαρκώς, πολλά μάλιστα από αυτά γίνονται σκόνη σε μερικά μόλις χρόνια όταν χρειάστηκαν αιώνες αγώνων για να κατακτηθούν. Δε σχολιάζω τα άλλα που αναφέρεις γιατί πιστεύω ότι είναι κατανοητό πλέον ότι αυτό που εσύ ονομάζεις βελτίωση εγώ το ονομάζω χειροτεύρευση.
Πολύ γενικό αυτό που γράφεις: Σε ορισμένες περιπτώσεις εθνικών επαναστάσεων (Ελλάδα 1821) έχεις να κάνεις με έναν λαό που είναι όντως απεγνωσμένος από 400 χρόνια ξένης κυριαρχίας και είναι λογικό να θέλει να ρισκάρει γιατί τα πράγματα χειρότερα δεν μπορούσαν να γίνουν. Ευτυχώς σήμερα δεν είμαστε σε εκείνη την κατάσταση.
Οι επαναστάσεις που ονομάζεις “αστικές” (την Αμερικάνικη και τη Γαλλική δεν εννοείς;) είχαν ένα σημαντικότατο θεωρητικό υπόβαθρο που ενέπνεε όσους συμμετείχαν σε αυτές με ένα πολύ ξεκάθαρο όραμα του πως θα ήταν οι κοινωνίες που θα προέκυπταν από αυτές.
Το σημαντικό θεωρητικό υπόβαθρο το βλέπεις μόνο εκεί που εσύ συμφωνείς ή μου φαίνεται; Δεν υπάρχει θεωρητικό υπόβαθρο στον κουμμουνισμό; Αυτό δεν περίμενα να το ακούσω ακόμα και από πολέμιούς του. Όραμα υπάρχει σε όλες τις ιδεολογίες αλλά ανάθεμα κι αν μπορούσαν να σου απαντήσουν στην Γαλλική επανάσταση πώς θα διοργανώνονταν τα κονσέρτα του Στράους σε ένα αστικό περιβάλλον.(Δε σχολιάζω την Επανάσταση του 21 γιατί δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα όσο τα παρουσιάζεις. Είναι εξίσου αστική και ίσως και περισσότερο από ότι εθνική και τα περί απόγνωσης μου φαίνονται πολύ ρηχά ως ιστορική ανάλυση. Πώς και γιατί ήταν απεγνωσμένοι;)
:-s; Άρα τι θέλεις να μου πεις με αυτό;
Τίποτα παραπάνω απο αυτό που λέω. Δεν είναι κάποια κατηγορία προς εσένα.
Αυτή η φράση με ενόχλησε. Γιατί είναι σαν να αμφισβητείς την εντιμότητα των πεποιθήσεων του συνομιλητή σου και να του προσάπτεις πως ενώ αναγνωρίζει την σημασία του “μοναδικού ερωτήματος που μετράει” -όπως εσύ το ορίζεις- βρίσκει “ένα σωρό ερωτήματα για να το αποφύγει”
Για κάτι ανάλογο με είχε κατηγορήσει και ο Leper σε άλλο θρεντ και με πρόλαβε και του απάντησε ο Κάρβου πως “προφανώς ο Mule δεν βλέπει να γίνεται αυτή τη στιγμή κάποια μάχη στην οποία θα έπρεπε να συμμετέχει”. Είναι σαν να σου προσάψω εγώ πως “12 πρωταθλήματα πήρε ο Ολυμπιακός τα τελευταία 13 χρόνια και δεν ήρθες ούτε σε μία φιέστα στο Καραϊσκάκη” ενώ ξέρω πως εισαι βάζελος.
Και με ενοχλέι και ιδιαίτερα η χρήση της λέξης “οκνηρός” γιατί θεωρώ πως δεν με χαρακτηρίζει σε καμμία πτυχή της προσωπικότητας μου…
Ό,τι πιστέυω και γουστάρω το κάνω με μεγάλο πάθος και ενθουσιασμό, πιθανά να το έχεις διαπιστώσει.
Τώρα αν νιώθεις πιό κοντά σου τον αναρχικό, αυτό είναι μία άλλη ιστορία. Δικαίωμα σου είναι.
Δεν ήταν απάντηση προς εσενα αλλά προς τους χρήστες που ανέφερες (δε θυμάμαι πλέον ποιοι ήταν) που έθεσαν ένα σωρό από ερωτήματα τα οποία κατά την άποψή μου αποφεύγουν το βασικό ερώτημα. Εσύ έχεις ξεκάθαρη άποψη και τη σέβομαι. Όσοι όμως, από τη μία δε θέλουν τη σημερινή κατάσταση και από την άλλη φοβούνται να κινηθούν προς νέες κατευθύνσεις νομίζω ότι μπορούν δίκαια να χαρακτηρισθούν οκνηροί.
Η πραπάνω φράση σου περιέχει αντίφαση ή εμένα μου φαίνεται έτσι; Aπό την μία -προς τιμήν σου- αποστασιοποιείσαι από τον Σταλνισμό και τα στραβά της ΣΕ και από την άλλη φοράς την ταμπέλα της “αντίδρασης” (ξύλινος λόγος για τον χαρακτηρισμό κάθε μη-μαρξιστή) στους καλλιτέχνες που μετανάστευσαν για να γλιτώσουν από τον Σταλινισμό…:-k
Τελικά είχαν αντικειμενικούς λόγους να την κάνουν ή όχι; Aν αναγνωρίζεις πως είχαν γιατί τους “τα χώνεις”;
Νομίζω πως δεν έχει αντίφαση αν καταλάβεις τι εννοώ. Ο καλλιτέχνης πέρα από την ιδιότητά του αυτή, είναι και πολίτης. Στη δυναμική διαδικασία του περάσματος από τον αστισμό προς τον κουμμουνισμό η κοινωνία θα χαρακτηρίζεται από συγκρούσεις ανάμεσα στους πολίτες (δεν εννοώ απαραίτητα ένοπλες, εννοώ εξουσίας και άσκησης πολιτικής κατεύθυνσης). Ένας καλλιτέχνης λοιπόν, όσο σπουδαίος και να είναι, αν είναι φορέας του συντηρητισμού και προτιμάει την παλιά κοινωνία, καλώς να την αναζητήσει. Αποστασιοποιούμαι από τον Σταλινισμό γιατί πολλές φορές η διαδικασία ήταν αντίστροφη. Ο Στάλιν σταμάτησε τη διαδικασία της αλλαγής της κοινωνίας και πολλοί καλλιτέχνες (ορθότερα: πολίτες γενικότερα) έμειναν πιο πιστοί στο όραμα του Μερξισμού και το πλήρωσαν με τη ζωή τους. (Χονδροειδής ανάλυση του σταλινισμού αλλά σε λίγες γραμμές, συγχώρεσέ τη μου).