Την θυμάμαι ακόμα τη στιγμή. Αμυδρά μεν και με κάποια «θολά» σημεία, αλλά δύναμαι να ανακαλέσω την ουσία της αίσθησης που μου άφησε.
Ευρισκόμενος στην στήλη των Album Reviews του MH, «έπεσα» πάνω στην κριτική του ομώνυμου ντεμπούτου των Universe217. Αν δεν με απατά η μνήμη μου (καθότι το τεύχος βρίσκεται στην πατρική οικία), την κριτική έκανε ο Β. Ζαχαρόπουλος. Γνωστός για την χαρακτηριστική άνεση με την οποία χειρίζεται το γραπτό λόγο, ο συγκεκριμένος συντάκτης παρέδωσε ένα λυρικό κείμενο-«κατάθεση ψυχής», πλήρως αποθεωτικό για την μπάντα και το υπό αξιολόγηση πόνημά της. Η συγκεκριμένη κριτική αποτελεί, κατά την άποψή μου πάντα, ό,τι αρτιότερο κι πιο ενδεικτικό έχει γραφεί στο περιοδικό τόσο για την ίδια την κυκλοφορία, όσο και για την προοπτική του συγκροτήματος. Θυμάμαι ότι στα τότε δικά μου «ποιοτικά» μάτια (ενδεχομένως και στα τωρινά / έχω να το διαβάσω από τότε το κείμενο), τοποθετούσα άνετα την κριτική στο πλάι κειμένων του Ε. Αρανίτση (πρωτίστως) και του Μ. Στεφανίδη (δευτερευόντως) στην Ελευθεροτυπία, που «καταβρόχθιζα» μετά μανίας εκείνη την περίοδο, «στύβοντας» το μυαλό μου να εξάγω νοήματα ή/και να προβληματιστώ περαιτέρω.
Επίσης, αν δεν κάνω λάθος (πολλά αν και αμφιβολίες μαζεύτηκαν / ελπίζω να μην ξεφτιλίζομαι αυτήν τη στιγμή, ενθυμούμενος εσφαλμένα και γράφοντας πράγματα που δεν ισχύουν), νομίζω ότι στην κριτική υπήρχε και μία αναφορά στην πρώτη επαφή του συντάκτη με τους Universe217, σ’ ένα «ανύποπτο» live, εμπειρία η οποία αποδείχθηκε καθόλα συνταρακτική και αποκαλυπτική.
Όπως και να ‘χει, για τα δικά μου κριτήρια, έχοντας διαβάσει το συγκεκριμένο κείμενο, ήταν αδύνατο να μην αγοράσω το δίσκο. Αυτό, όμως, που καθυστέρησε αρκετά, λόγω των τότε συγκυριών (στρατιωτική θητεία, εργασία και μεταπτυχιακές σπουδές, προσωπικά ζητήματα κ.ά.) ήταν η πρώτη δια ζώσης επαφή με το συγκρότημα. Αυτό έλαβε χώρα πριν 9 χρόνια, στο υπόγειο, κατά την παρουσίαση του ακόλουθου -νέου τότε- δίσκου τους:
Σοκ και δέος, αμηχανία μπροστά σε ό,τι παρακολουθούσα, περίεργη και διεστραμμένα όμορφη ατμόσφαιρα και απόκοσμη η εμπειρία, εν τω συνόλω, της πρώτης μου παρουσίας σε live τους. Λόγω των όσων βίωσα εκείνο το βράδυ, όπου τους «πετυχαίνω» ζωντανά και μπορώ να παραβρεθώ, απλά δεν το χάνω. Το πιο ασφαλές που μπορεί να ειπωθεί για τους U217, είναι ότι αν οι δίσκοι τους σου «μιλάνε» μία φορά, τότε η παρακολούθηση των ζωντανών εμφανίσεών τους «εκτοξεύει» την απόλαυση το βίωμα στο υπερπέραν.
Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε οποιοδήποτε πόνημά τους, καθότι όλα τυγχάνουν αριστουργηματικά, αλλά, προσωπικά, έχω μία ιδιαίτερη αδυναμία στο “Never”. Και αυτό διότι θεωρώ ότι σε αυτήν την κυκλοφορία το 4ο «όργανο» της μπάντας, ήτοι η συγκλονιστική φωνάρα της Τάνιας Λεοντίου, «λάμπει» περισσότερο από ποτέ.
Αργόσυρτο στο μεγαλύτερό του μέρος, «δυσκολοχώνευτο», «μεγαλώνει» λίγο πιο πολύ με κάθε ακρόαση και όλως περιέργως δύναται να επιφέρει ψυχική κάθαρση σε δύσκολες ψυχικές καταστάσεις ή να σε ισοπεδώσει ακόμη περισσότερο. Είπαμε… Δύσκολη περίπτωση το συγκρότημα. Ξεχνάμε διασκέδαση, μουσικό «χαλί» κατά τη διάρκεια έτερων δραστηριοτήτων κ.λπ. Εδώ μιλάμε για πλήρη αφοσίωση. Και αν και δεν το συνηθίζω, εδώ θα ανηφορίσουμε βήμα-βήμα τον Γολγοθά, έως ότου (και αν) εντοπίσουμε λίγο φως. Έχουμε και λέμε, λοιπόν:
“Mouth”: Πιο αργό και από το θάνατο, με σπαρακτική φωνητική εισαγωγή από την Τάνια (live, χαμηλώνουν τα φώτα, χαμηλώνει και το μικρόφωνο η Τάνια και ανατριχιάζουν μέχρι και τα μπετά στο συγκεκριμένο σημείο). Σε καλεί να σύρεις το σαρκίο σου, όσο μπορείς, βέβαια. Και μετά τη «γέφυρα», η φωνάρα θρηνεί, υπό το «φόντο» ενός πεσιμιστικού riff, σ’ ένα συγκλονιστικό outro. Απίστευτο εναρκτήριο.
“Enter”: Και ναι! Μπορούμε να πάμε και πιο αργά. Doom στο τετράγωνο στην εισαγωγή, με φωνή/-ες που στοιχειώνει/-ουν, σαν βγαλμένες από σκηνές της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Και μετά η φωνή λειτουργεί απειλητικά και σαγηνευτικά, υπό τους ήχους μίας παραληρηματικής ψυχεδέλειας που οδηγούν χωρίς διακοπή στο…
“Mark My World”: Η μπάντα πραγματοποιεί αυτό που ακριβώς λέει ο τίτλος. «Σημαδεύει» τον κόσμο σας. Mark my wor(l)d for it! Σύντομη, groove ψυχεδέλεια, με εθιστικό riff, λειτουργεί άνετα ως φυσική συνέχεια του “Enter”, ενώ στο σημείο που η Τάνια επαναλαμβάνει τον τίτλο του κομματιού, φτύνοντας τα σωθικά της, καλό θα είναι να μη βρεθείς στο διάβα της. Τέρμα επικίνδυνη η κατάσταση.
“Stay”: Σύγχρονος θρήνος. Experimental doom, από τα έγκατα της γης, σέρνεται σαν τη λάβα, κατακαίοντας το είναι σου. «Άρρωστη» και απόκοσμη η ερμηνεία της Τάνιας.
“Gravity”: Άλλοι πλανήτες, άλλη διάσταση. Ταξιδιάρικη «σφήνα», με τις ατμόσφαιρές της και τα όλα της. Το rhythm section τα «σπάει» εδώ. Και καθώς «πέφτει» ο ρυθμός, αναρωτιέσαι: «Φτάσαμε;».
“Harm”: Στοιχειωτικές «ψαλμωδίες» Τάνιας, με τον Γεωργακόπουλο να «χτίζει» το κομμάτι -ή ορθότερα να συνεχίζει- πάνω στην εθιστική μελωδία του δεύτερου μισού του “66” (από το ομώνυμο ντεμπούτο). Μετά το break, μάς προσφέρεται ένα in-your-face κλείσιμο, με ψυχασθενική φωνητική ερμηνεία. Ύμνος.
“She”: Δεν υπάρχουν λόγια. Αριστουργηματική, ατμοσφαιρική σύνθεση, με τα φωνητικά της Τάνιας να προκαλούν αβίαστα λυγμούς. Σπαραγμός, απώλεια, φευγαλέες εικόνες, μετάνοιες, νοσταλγία. Εκείνη… Αυτή… Μόνο μία γυναίκα με τόση δυναμική, όση κατέχει η Τάνια, θα μπορούσε να ερμηνεύσει αυτό το «ποίημα». Εν τω μεταξύ, τι στο δι@ολο συμβαίνει και το συγκρότημα έχει τόσο γ@μημενα εθιστικά outro στα κομμάτια του;
“Electrified”: Ηλεκτρισμένο, αρχετυπικό doom για αποσυμπίεση απ’ ό,τι προηγήθηκε. Κινείται σε παρεμφερείς ρυθμούς με εκείνους αυτοκινητοπομπής που συνοδεύει σωρό νεκρού προς τον τόπο ταφής. Τα μοιρολόγια τα αφήνουμε στην Τάνια, προφανώς.
“Never”: Τι να πούμε; Τι να γράψουμε; Αυτός ο ύμνος κυκλοφορούσε επί σειρά ετών «ασκεπής», δημιουργώντας έναν αστικό μύθο. Κάποιος, κάπου είχε ακούσει την τραγουδάρα ζωντανά. Εντέλει κι ευτυχώς, το αριστούργημα βρήκε την studio «Ιθάκη» του στην ομώνυμη κυκλοφορία. Απόλυτη κάθαρση. Συγκλονιστικό τραγούδι που πετυχαίνει τόσα πράγματα κατά τη διάρκειά του. Σε σέρνει, σε ταράζει, σε προβληματίζει και στο τέλος σε προκαλεί σ’ ένα Σαμανικό χορό, όπου τα όρια πραγματικότητας και φαντασίας καθίστανται δυσδιάκριτα. «Πρωθιέρεια» η Τάνια και ναι, το παραδεχόμαστε… Δεν υπάρχει διαφυγή από το σύμπαν που έχει δημιουργήσει το συγκρότημα. Ποτέ!
Σαν να πέρασε αρκετός καιρός που δεν έχουμε νέα τους, λέω εγώ. Για να επισπεύδουμε λίγο τις εξελίξεις.
Συγκρότημα που πιστοποιεί ότι, ακόμη και στην σημερινή εποχή, γίνεται να περάσεις τα μηνύματά σου… με λίγα λόγια.