Dream Theater - Octavarium (2005)
Σιγουρα δεν ειμαι ο μονος σε αυτο το φορουμ (και γενικοτερα) που νιωθει πως η φλογα για την μουσικη των Dream Theater εχει αρχισει να ζεσταινει την καρδουλα μου ξανα, με την ελπιδα πως σε λιγους μηνες θα την τσουρουφλιζει. Με αφορμη την προσφατη επιστροφη του Mike Portnoy στην μπαντα, τις επερχομενες εξαναγκαστικα επετειακες συναυλιες της μπαντας σε ολον τον κοσμο (δηλαδη Ευρωπη, Αμερικη αντε και κανα 2-3 χωρες σε Ασια και Ωκεανια), και τον 16ο δισκο της μπαντας που θα κυκλοφορησει καποια στιγμη μεχρι τον Οκτωβριο το αργοτερο, ειπα να γραψω λιγα λογια για καποιες απο τις δισκογραφικες δουλειες των Dream Theater, ξεκινωντας με ενα απο τα αγαπημενα μου.
Οι Dream Theater εχουν κυκλοφορησει 15 δισκους, και αρα τo Octavarium ως 8ο, τοποθετειται ακριβως στην μεση της δισκογραφιας τους. Ειναι ο 4ος δισκος με τον Jordan Rudess στα πληκτρα, ο οποιος με αυτον τον δισκο ξεπερασε τον Kevin Moore σε κυκλοφοριες με τους Dream Theater, και δεν κοιταξε ποτε πισω.
Στο Octavarium οι Petrucci και Portnoy, που αποτελουσαν παντοτε τους κυριους υπευθυνους για την συλληψη ολων των ιδεων της μπαντας, μουσικων και μη, αποφασισαν να ασχοληθουν θεματικα με τον αριθμο 8, και τον σημαντικο ρολο που εχει στην μουσικη. Το αποτελεσμα ηταν ενας δισκος με 8 τραγουδια, που εχει στο εξωφυλλο 8 μεταλλικες σφαιρες, εναν λαβυρινθο στο βιβλιαρακι σε οκταγωνικο σχημα, χταποδια, αραχνες, και ουτω καθ’εξης. Η αριθμολαγνεια σε αυτον τον δισκο λειτουργει θετικα για το συνολικο αποτελεσμα, αφου εδωσε την αισθηση πως η μπαντα γενικα ψαχνεται ακομα, θελει να δημιουργησει κατι διαφορετικο, και εχει ορεξη να ασχοληθει με την βαρυτητα μιας νεας κυκλοφοριας. Αυτος ο δισκος παντοτε μου εδινε την εντυπωση πως ηταν ο τελευταιος δισκος της μπαντας πριν αυτη πεσει σε καποια μορφη τελματος δημιουργικα, κατι που αποδειχθηκε απο την χλιαρη αποδοχη που ειχαν οι δυο επομενοι δισκοι (προσωπικα τους λατρευω) και εν τελει απο τον εκνευρισμο και την φυγη του Portnoy λιγα χρονια αργοτερα.
Ας παμε ομως στο ζουμι. Πολλοι μπορει να διαφωνουν με αυτο, αλλα για μενα το Octavarium ειναι ο καλυτερος δισκος των Dream Theater απο οσους δεν κυκλοφορησαν στα 90ς. Η εμφαση σε πιο απλες δομες και πιο φυσιολογικες διαρκειες τραγουδιων εχει λειτουργησει καθε φορα που το δοκιμασαν υπερ τους, και οταν το songwriting ειναι σε τοσο υψηλο επιπεδο τοτε το αποτελεσμα μονο θετικο μπορει να ειναι.
Ο δισκος ξεκιναει με το The Root Of All Evil , που αποτελει το τριτο και μεσαιο (αλλα οχι μακρυτερο, ισα ισα που ειναι το κοντυτερο) μερος του Twelve Step Suite, δηλαδη του πιο προσωπικου και ισως μεγαλυτερου project που εχει αναλαβει ποτε ο Portnoy, και διηρκεσε σχεδον μια δεκαετια, ξεκινωντας απο το Glass Prison στο Six Degrees Of Inner Turbulence. Οπως και στους δυο προηγουμενους δισκους, ο δισκος ξεκιναει με την ιδια νοτα με την οποια εκλεισε ο προηγουμενος, με το Octavarium να κλεινει αυτον τον κυκλο. Το The Root Of All Evil το λατρευω, καθως βρισκω στον ρυθμο του, στην συνδεση του με το This Dying Soul, στις μελωδιες, στο σολο του, και κυριως στο ρεφρεν του, την πεμπτουσια των Dream Theater. Δηλαδη ενα πολυπλοκο μιγμα απο τεχνικα αρτια και πολυπλοκη μουσικη, πιασαρικα σημεια, ζεστο ηχο και πανεξυπνες αλλαγες. Η εισαγωγη δημιουργει τελεια ατμοσφαιρα, το βασικο ριφφ χτιζεται σιγα σιγα, και τα τυμπανα του Portnoy ειναι η πιο ιδανικη ιαχη για τον πολεμο που θα ακολουθησει. Ολοι μας ζουμε για αυτες τις επιθυμιες και λαχταρες που μας καινε μεσα μας, και δεν υπαρχει καλυτερος τροπος να εκφρασει κανεις αυτην την λαχταρα απο οτι στο ρεφρεν του εναρκτηριου κομματιου.
Σε μια αρκετα ενδιαφερουσα επιλογη που προκαλει εκπληξη, οι Dream Theater χωνουν το κλασικο “πιανο και φωνη με ολιγον τι απο τα υπολοιπα” τραγουδι τους στην θεση νουμερο 2 για τον δισκο, με τον τιτλο The Answer Lies Within. Γνωριζοντας οτι υπαρχουν αρκετοι που εχουν αλλεργια σε αυτες τις στιγμες των DT, δε μπορω παρα να απορησω καθως για μενα αυτες οι στιγμες ειναι συνηθως μερικες απο τις καλυτερες τους. Εδω βρισκουμε και την πρωτη φορα που η μπαντα συνεργαζεται με συμφωνικη ορχηστρα, με μαεστρο τον Jamshied Sharifi, ο οποιος φοιτησε στο Berklee College Of Music την ιδια περιοδο με τους John Muyng, John Petrucci, Kevin Moore και Mike Portnoy. Περισσοτερα για αυτο προς το τελος… προς το παρον, Don’t Let a Dagobahhh
Περναμε στο These Walls. Δεν εχω πολλα λογια για αυτο το τραγουδι. Σε εναν ιδανικο κοσμο, το These Walls παιζει στο MTV τρακοσες φορες την ημερα, ολα τα 14χρονα κοριτσακια τραγουδανε απεξω καθε στιχο αυτου του τραγουδιου αντι να πωρωνονται με Taylor Swift, οι Dream Theater εχουν παρει Grammy απο το 2005, και το ρεφρεν χρησιμοποιειται σε καθε τρεηλερ για μπλοκμπαστερ του Χολιγουντ στην σκηνη που ο ηρωας φαινομενικα αυτοθυσιαζεται για την σωτηρια του ανθρωπινου γενους. Υπαρχει καλυτερος ηχος κιθαρας απο οτι στο ριφφ του These Walls? Οχι βεβαια, ρητορικο ηταν το ερωτημα. Μεχρι και τα πληκτρα του Jordan ειναι τελεια σε αυτο το τραγουδι. Και τι φανταστικο outro ειναι αυτο γαμω τον γαλαξια μου.
Ακολουθει ο χτυπος της καρδιας που αποτελει την ψευτικη νοτα A♯/B♭ στην οκταβα, και περναμε στην διασκευη στους U2, ακομα μια περιεργη επιλογη για τοσο περιοπτη θεση σε δισκο, ποσο μαλλον μιας και δεν ειναι στο τελος οπως ειθισται. Α οχι ωπα σορρυ, μπερδευτηκα, βλεπω στα booklet notes οτι το τραγουδι το εχει γραψει ο Petrucci. Περιεργο, θα ορκιζομουν οτι εχω ακουσει αυτο το τραγουδι σε δισκο των U2 γυρω στις 20 φορες. Λοιπον, περα απο την πλακα, οποιος κραζει το ποσο εμπορικο και πιασαρικο ειναι το I Walk Beside You μπορει καλλιστα να πατησει ενα skip και να αφησει εμας τους υπολοιπους να το τραγουδησουμε απεξω κι ανακατωτα, γνωριζοντας καθε στιχο και καθε νοτα. Πανεμορφο, θαλπωρενιο, νοσταλγικο και αισιοδοξο τραγουδι, που θυμιζει ξεκαθαρα στο υφος τα b-sides της δισκαρας Falling Into Infinity, και συγκεκριμενα τα Where Are You Now? και The Way It Used To Be. Σε εναν ιδανικο κοσμο, θα ειχαμε κανει την εισοδο στο παρτι του γαμου με την νυφη με αυτο το τραγουδι περυσι, αλλα τι να γινει, δεν μπορουμε να τα εχουμε ολα.
Καπου εδω περναμε στα πολυ σοβαρα. Για το Panic Attack αρκει να γραψω μονο ενα πραγμα. Ειναι το τραγουδι των Dream Theater με τον δευτερο (!!) υψηλοτερο αριθμο ακροασεων στο Spotify, με πανω απο 39 εκατομμυρια αυτην την στιγμη, πισω μονο απο το Pull Me Under φυσικα. Ενας λογος για αυτο ειναι σιγουρα πως το τραγουδι συμπεριλαμβανεται στο Rock Band 2. Ο πιο βασικος λογος ομως ειναι πως το τραγουδι ειναι 436 δευτερολεπτα ασταματητης και ατελειωτης καυλας. Ριφφαρες, σολαρες, ρεφρεναρες, εναλλαγαρες και ολα τα αλλα σε -αρες.
Πως ακολουθεις εναν 7λεπτο οργασμο μετα απο τοσο πωρωτικη τελειοτητα? Καταρχας, μαζευεις τα σαγονια σου απο το πατωμα, μετα πας και πινεις ενα ποτηρι νερο, κι οσο το κανεις αυτο, οι Dream Theater σου δινουν ευκαιρια για διαλειμμα με τα περιπου 57 δευτερολεπτα της ψευτικης νοτας C♯/D♭ στην οκταβα, στα οποια παιρνουμε μια ατμοσφαιρικη εισαγωγη με synths απο τον Jordan, που μας οδηγει στο επομενο τραγουδι. Κι αφου λοιπον παρεις την ανασα που χρειαζεται, ακολουθουν ΑΚΟΜΑ 7 ΛΕΠΤΑ ΟΡΓΑΣΜΟΥ με το Never Enough, το οποιο ειναι ισως το αγαπημενο μου τραγουδι στον δισκο. Ενα απο τα παρα πολλα καλα που εχουν δωσει οι Muse στην παγκοσμια μουσικη, ειναι οτι επηρεασαν μεχρι και μπαντες πολυ παλαιοτερες απο αυτους. Το Never Enough ειναι η απαντηση στην ερωτηση “τι τραγουδι θα εγραφε ο Matthew Bellamy αν τον επαιρνες στους Dream Theater?” . Μια τοσο φοβερη ερωτηση εχει φυσικα και φοβερη απαντηση. Περαν του λυρισμου που εχουν χωσει ο Petrucci και ο Rudess κυριως στο τραγουδι και στα διαφορε κουπλε, pre-chorus και ρεφρεν, εχουμε και μια δισολια που τσακιζει ακομα και την ψυχη του Christian Bale στο Equilibrium. Η δισολια απο μονη της βασικα θα αρκουσε για να βαφτισουμε αυτο ως το καλυτερο τραγουδι του δισκου. @nnnkkk κανε μια χαρη στον εαυτο σου και ακου αυτο το τραγουδι, αν δεν το εχεις ακουσει ηδη.
Μετα το διπλο χτυπημα των προηγουμενων δυο τραγουδιων, μια ακομα ψευτικη νοτα (η τελευταια, D♯/E♭) , εκφραζεται με προσευχες και μοιρολογια σε ακαθοριστη γλωσσα, που προιδεαζουν την ομορφια με τιτλο Sacrificed Sons. Η δευτερη συνθεση στην οποια εχει παιξει μεγαλο ρολο η συμφωνικη ορχηστρα του Jamshied Sharifi, ειναι μια που εχει πολυ ιδιαιτερο χαρακτηρα στιχουργικα. Δυο δισκους και 4 χρονια αργοτερα, οι Dream Theater ως Νεουορκεζοι που ειναι αποφασισαν να αποδωσουν φορο τιμης στα περιπου 3000 θυματα της 11ης Σεπτεμβριου 2001 με αυτο το τραγουδι. Οι στιχοι ανηκουν στον Τζιμη τον Λαμπρι, και αν και φαινομενικα δινουν μια απλοικη προσεγγιση στον θρησκευτικο χαρακτηρα της τρομοκρατικης εκεινης επιθεσης, προς το τελος μετατρεπονται σε μια εξυπνη και μασκαρεμενη κριτικη προς την θρησκοληψια και προς τις φιλοσοφικες προεκτασεις μιας τετοιας επιθεσης, οσον αφορα την ανθρωποτητα και τι σημαινουν τετοια γεγονοτα για αυτην. Μουσικα το Sacrificed Sons ειναι απλα υπεροχο, και το πρωτο στον δισκο που μας θυμιζει ποσες εναλλαγες μπορουν να χωσουν οι Dream Theater σε ενα τραγουδι σχεδον 11 λεπτων και να μας κανουν να νιωσουμε πως εχουν περασει μολις 3-4 λεπτα. Τα μελωδικα και ατμοσφαιρικα σημεια κυριως στο πρωτο μισο του τραγουδιου ειναι πανεμορφα, τα βαρια και groovy σημεια ειναι πωρωτικα, και η ορχηστρα προσθετει παρα πολυ στο ηχητικο αποτελεσμα.
Και ολοκληρωνουμε με το ομωνυμο magnum opus του δισκου, το οποιο εχει την διολου ευκαταφρονητη διαρκεια των 24 λεπτων και 00 δευτερολεπτων. Η διαρκεια δεν ειναι τυχαια φυσικα, και παιζει κι αυτη με το θεμα του 8 και των πολλαπλασιων του. Για το Octavarium, οπως αλλωστε και για καθε τεραστιο τραγουδι των Dream Theater, θα μπορουσε να γραφτει ξεχωριστη αναρτηση με μπολικες σελιδες. Θα αρκεστω σε μια πολυ συντομη περιγραφη, αφου για κατι τετοια τραγουδια το καλυτερο που μπορει να κανει κανεις ειναι να αγνοησει ολα οσα γραφω και απλα να βαλει να ακουσει το αναθεματισμενο ασμα κανα 2-3 φορες σερι για να το εκτιμησει πληρως.
Στα πρωτα 8 λεπτα του τραγουδιου (I. Someone Like Him) ο Rudess μας παιρνει τα μυαλα με μια φαντασμαγορικη εισαγωγη α λα Pink Floyd, την οποια εχει ηχογραφησει με την χρηση κιθαρας ποδιάς και συνεχους δαχτυλοπλατφορμας. Ναι, αυτα ειναι ελευθερες μεταφρασεις για αυτο εδω και αυτο εδω αντιστοιχα. Στα επομενα 4 λεπτα εχουμε ενα κλασικο σημειο Dream Theater με μια ρετρο μπασογραμμη απο τον Muyng (II. Medicate - Awakening), ενω στην συνεχεια τα ριφφακια χτιζουν σιγα σιγα προς πιο επιθετικες και βαριες φορμες (ΙΙΙ. Full Circle) μεχρι να οδηγηθουμε σε ενα κλασικο prog κιθαροπληκτροψωλαρισμα © στο οποιο δινουν ολοι οτι εχουν (IV. Intervals), και που ειχε λειψει ελαφρως απο τα πρωτα 7 τραγουδια, αλλα οχι και παρα πολυ.
Καποια απο αυτα τα σημεια τωρα που τα ακουω, θυμιζουν πολυ εντονα αυτα που εγραφαν οι Dream Theater στο Awake και στο Change Of Seasons, κι αυτο με κανει να χαμογελαω. Καπου στα 3 λεπτα πριν το τελος μπαινει ξανα ο Τζιμης ο Λαμπρης στην εικονα και εκτροχιαζεται σιγα σιγα ολο και περισσοτερο μεχρι να φτασει στο σημειο να φωναζει οργισμενος (και με black metal δευτερα φωνητικα ηχογραφημενα σε ξεχωριστο καναλι) “trapped INSIDE, this OCTA VA RIUM” 4 φορες, πριν οδηγηθουμε προς την Λυτρωση (απο το μαρτυριο για καποιους που δεν αντεχουν τους Dream Theater) στα τελευταια λεπτα (V. Razor’s Edge). We move in circles λοιπον, κι ετσι ενας δισκος που στα βαθια του επιπεδα μιλαει για τον κυκλο της ζωης, την ενδοσκοπηση και την επιστροφη σε γνωριμες και αγαπημενες καταστασεις, καταληγει να ειναι το τελος του κυκλου των Dream Theater με την Atlantic Records, το τελος του κυκλου των πρωτοτυπων και καινοτομων δισκων, και η αρχη του τελους για τον Portnoy στην μπαντα, ο οποιος ομως θα κλεισει τελικα τον κυκλο του εχοντας επιστρεψει στην Πηγη πλεον. Το Octavarium κλεινει τελικα με τις τελευταιες του νοτες να αποτελουν επαναληψη της αρχης του δισκου, αφου ειναι ιδιες με τις πρωτες νοτες του The Root Of All Evil.
Συνολικα ο 8ος δισκος των Dream Theater ειναι ενα μικρο αριστουργημα που λατρεψα απο την πρωτη στιγμη, και που εχει “γερασει” ακομα καλυτερα, αφου ειναι αυτος της μπαντας απο τα 2000ς στον οποιον επιστρεφω πολυ πιο συχνα απο οτι οποιοσδηποτε αλλος, με τεραστια διαφορα. Να αναφερω καπου εδω οτι το αποπανω γραφημα δειχνει πως καθε τραγουδι εχει γραφτει σε διαφορετικη νοτα, ενω τα μικρα ιντερλουδια (που στο CD ηταν με αρνητικες διαρκειες πριν το ξεκινημα του επομενου τραγουδιου) συμβολιζουν τα μαυρα πληκτρα στο πιανο, οπως φαινεται ξεκαθαρα. Για κατι τετοια μικρα τσαλιμακια αγαπαμε τους Dream Theater ακομα παραπανω.
Καπου εδω κλεινω κι εγω τον κυκλο για αυτον τον δισκο και θα επιστρεψω με τον επομενο οταν εχω καποιον ειρμο στην σκεψη μου, ισως σε κανα μετρό στον γυρισμο απο την δουλεια… Cheers.