Dream Theater - Train Of Thought (2003)
Ενα βημα λιγο πιο πισω στον χρονο, και σημερα αποδιδουμε τα ευσημα στον 7ο δισκο των Dream Theater, ο οποιος διαφημιστηκε ως ο πιο βαρυς και σκληρος που εχουν κυκλοφορησει. Δεν ειμαι απολυτα πεπεισμενος για αυτην την δηλωση, καθως καθε δισκος της μπαντας εχει μελωδικες στιγμες παντου και σε καθε τραγουδι, αλλα μπορουμε σιγουρα να συμφωνησουμε οτι ειναι ενας απο τους πιο επιθετικους που εχει δει το φως μεσα απο το τουνελ.
Μετα απο μια δεκαετια γεματη με κυκλοφοριες που διαμορφωναν τον prog ηχο για ολες τις αλλες μπαντες, το 2003 ηταν ουσιαστικα η πρωτη φορα που οι Dream Theater επελεξαν προκαταβολικα και πληρως συνειδητα τι ηχο θελουν και πως “πρεπει” να ακουστουν στον επομενο τους δισκο, στον οποιο αντλουν και ενα μεγαλο κομματι εμπνευσης κυριως απο παλιοτερες μπαντες του metal. Το προϊόν ηταν το Train Of Thought με το καταμαυρο εξωφυλλο που περιεχει κορακια, ενα σκοτεινο δασος, ενα σκοτεινο τουνελ, κι ενα ορθανοιχτο ματι να σε προιδεαζει και για το ηχητικο αποτελεσμα. Ενας δισκος που σιγουρα εφερε και αρκετους νεους φανς στην μπαντα, ενα αφησε πληρως ικανοποιημενη και μια σημαντικη μεριδα των παλιων φανς. Προσωπικα δεν συμμεριζομαι τον ενθουσιασμο, χωρις ομως να δηλωνω και απογοητευμενος. Το ToT αποτελει εναν αξιοπρεπη δισκο με καποια πωρωτικα τραγουδια, που ομως χανει σε αρκετα σημεια, και περιεχει τουλαχιστον δυο τραγουδια που θα μπορουσαν και να λειπουν κατ’εμε. Ας ξεκινησουμε ομως με τα επι μερους, αφου πατησουμε play και ακουσουμε την γνωριμη τελευταια νοτα με την οποια κλεινει το Six Degrees Of Inner Turbulence και τραβαει για κανα διλεπτο, ενα τρικ που χρησιμοποιουν σε δευτερο σερι δισκο.
Το As I Am που ξεκιναει τον δισκο, σιγουρα δεν ανηκει στα δυο τραγουδια που θα εκοβα. Δε νομιζω πως υπαρχει εστω κι ενας ανθρωπος που ακουει την μουσικη των Dream Theater και αγνοει πως μια απο τις μεγαλυτερες τους μουσικες επιρροες (μαζι με πολλες αλλες φυσικα) ειναι οι Metallica. Ο τροπος με τον οποιο ξεκιναει ο δισκος διαλυει καθε αμφιβολια για κατι τετοιο, αφου τα 467 δευτερολεπτα του As I Am ειναι η απαντηση στην ερωτηση “Αν ο James Hetfield ζητουσε απο τον Petrucci και την μπαντα του να ηχογραφησει ενα τραγουδι για τον επομενο δισκο των Metallica μετα απο τα LOAD και RELOAD, πως θα ακουγοταν αυτο το τραγουδι?”. Σιγουρα ενα απο τα καλυτερα τραγουδια του δισκου, με καταπληκτικο σολο, με πωρωτικη ερμηνεια απο τον LaBrie, με πιασαρικο ριφφ και ρεφρεν, και ακομα και με ενα μεγαλοπρεπεστατο yeah βγαλμενο απο καποια live εκτελεση του Wherever I May Roam.
Το This Dying Soul που ακολουθει, ειναι το 2ο χρονολογικα μερος του Twelve Step Suite, και κατα την ταπεινη μου γνωμη ειναι το πιο εντυπωσιακο, πιο καυλωτικο, πιο φαντασμαγορικο και εν τελει το καλυτερο τραγουδι του δισκου. Ξεκιναει με μια εκρηξη απο 4 νοτες απο τον Petrucci και την δικαση του Portnoy, συνεχιζει με εναν ορυμαγδο απο ριφφαρες και σολιδια που καταληγουν στην βασικη μελωδια του τραγουδιου και ενα ακομα μεγαλοπρεπεστατο ριφφ, πριν αρχισει σιγα σιγα και δειλα δειλα να μιλαει στον καθρεφτη ο LaBrie, που μας θυμιζει πως ολοκληρο αυτο το εγχειρημα ξεκινησε απο τον καθρεφτη του Portnoy απο το οχι και τοσο μακρινο τοτε 1994. Αυτο το τραγουδι το λατρευω τοσο πολυ, που ολοκληρη αυτη η αναρτηση θα μπορουσε κυριολεκτικα να αποτελειται απο διθυραμβους για το This Dying Soul, οποτε θα συντομευω σιγα σιγα για να παμε και στα σπιτια μας. Ή και οχι.
Αυτα τα κατι παραπανω απο 11 λεπτα του This Dying Soul χαρακτηριζονται απο δεκαδες εναλλαγες, πολλαπλες επαναληψεις των ιδιων μελωδιων με διαφορετικα οργανα (ή και με το ιδιο οργανο αλλα με αλλο ηχο), απειρα βαρια και μελωδικα σημεια, και ενα ρεφρεν που τσακιζει κοκκαλα, και αλλωστε μας το λεει και κυριολεκτικα στα μουτρα. I wanna feel your body breaking λοιπον, και μετα απο το δευτερο ρεφρεν συνεχιζουμε με ενα πανεμορφο σημειο στην γεφυρα, με καταιγισμο απο μελωδιαρες που χτιζουν σιγα σιγα προς ενα υπεροχο callback στο στακατο ριφφ απο το Glass Prison, και το τραγουδι εχει πλεον ξεφυγει στα παντα. Τοσο πολυ, που ξαφνικα ακουμε ενα σημειο tribute στο Blackened των Metallica, πριν το ασμα ολοκληρωθει στα 10 λεπτα και 30 δευτερολεπτα μετα απο απειρο κιθαροπληκτροψωλαρισμα © . Σε εκεινο το σημειο ο ακροατης νιωθει εως και μικρη ανακουφιση που το τραγουδι τελειωσε, καθως εχει φτασει στα ορια του. But wait! There’s More! Κι ακριβως επειδη o ακροατης δεν αντεχει αλλο με τιποτα, οι Petrucci και Myung προσφερουν ακομα 55 δευτερολεπτα επιδειξης που μας βαζουν τα μυαλα στο μπλεντερ. Μια επιδειξη που εν προκειμενω ειναι οχι απλα απαραιτητη, αλλα φημες λενε πως οποιος πατησει skip σε αυτο το τραγουδι χωρις να ακουσει αυτο το τελευταιο σημειο, αυτοαναφλεγεται.
Κι αν τα εντεκαμιση λεπτα του This Dying Soul περνανε νερακι, δεν μπορω να πω το ιδιο και για τα επομενα δυο τραγουδια του δισκου, τα οποια παντοτε τα εβλεπα ως μια ενοτητα. Τα Endless Sacrifice και Honor Thy Father εχουν μεσα και τα δυο παμπολλα υπεροχα σημεια τα οποια “αναζητω” ενιοτε και γι’αυτο βρισκω replay value στον δισκο, αλλα εν τελει η διαρκεια τους, και καποια σημεια τα οποια πλεον τα βαριεμαι αρκετα, μου δημιουργουν παντοτε την απορια για το αν χρειαζοταν να τραβαει το πρωτο για εντεκαμιση λεπτα και το δευτερο για ακομα δεκα.
Η μελωδικη εισαγωγη, το nu-metal ριφφ στο ρεφρεν, το εκτεταμενο ρεφρεν (Mo-ments Wasted, I-solated), το (ακομα ενα) Metallica riff στην γεφυρα, αυτο εδω το φανταστικο σημειο, και τα γκαζια στο τελος του 1ου, μαζι με την τρομακτικα καλη εισαγωγη, το βασικο ριφφ, τα μελωδικα κουπλε, αυτο εδω το αψογο σημειο, και αυτο εδω το θεσπεσιο σημειο στο 2ο, δινουν παρα πολλους ποντους. Δυστυχως ομως για το συνολικο αποτελεσμα, λιγο το ανελεητο και ατελειωτο κιθαροπληκτροψωλαρισμα ©, λιγο η αδιακοπη επαναληψη, λιγο η ελλειψη διαλειμματος για να αναπνευσουν καπως τα τραγουδια, και λιγο καποιες εντελως cringe στιγμες οπως οι Nintendo ηχοι απο τον Rudess στο Endless Sacrifice και το σημειο με τα samples απο διαφορες ταινιες στην μεση του Honor Thy Father που αποτελουν ενα τεραστιο μεσαιο δαχτυλο στον πατριο του Portnoy, χαλανε αυτα τα τραγουδια στα ματια μου (και στα αυτια μου), και κατι πρεπει να θυσιαστει. Κραταω λοιπον το πρωτο, δυστυχως πεταω το δευτερο.
Το πεμπτο τραγουδι του δισκου εχει τον τιτλο Vacant και ειναι απο αυτα που λατρευουν να μισουν οι διαφοροι σκληροι καργιοληδες που προτιμουν το μετσαλ τους καυτο και ασαλιωτο, καθως προκειται για 3 απο τα πιο κινηματογραφικα και ατμοσφαιρικα λεπτα που εχουν γραψει ποτε οι Dream Theater. Για μενα, αυτες οι στιγμες τους αποτελουν και μερικες απο τις μεγαλυτερες τους κορυφες (Space Dye Vest εσενα κοιταω), οποτε ως αναμενομενο αυτο το μικρο ιντερλουδιο που εχει μονο μπασο, τσελο και πιανο, το λατρευω. Οχι απλα ειναι απαραιτητο, αλλα μακαρι να ειχε αλλο ενα τετοιο ο δισκος.
Προχωρωντας προς το τελος, το μειζον προβλημα του Train Of Thought εμφανιζεται σε καποιον βαθμο και στα δυο τελευταια κομματια, δηλαδη στο ορχηστρικο Stream Of Consciousness και στο επικης διαρκειας In The Name Of God, που κλεινει τον δισκο.
Ο τιτλος του πρωτου απο τα δυο φερνει αμεσως στο μυαλο τον στιχο που ουρλιαζει ο James LaBrie σε ενα απο τα καλυτερα τραγουδια της δισκογραφιας τους, το Lines In The Sand. Αυτο καθε αλλο παρα τυχαιο ειναι, αφου αυτος ο τιτλος αρχικα προοριζοταν ως το ονομα του 4ου δισκου τους, πριν οριστικοποιηθει στο μεταξυ μας κατα πολυ ευηχο και πιο ταιριαστο Falling Into Infinity. Στα δια ταυτα, το Stream Of Consciousness ειναι ενα παρα πολυ ωραιο ορχηστρικο τραγουδι, το οποιο ομως πληγεται κι αυτο απο το οτι ξεχναει να τελειωσει, και απο τις πολλες επαναληψεις. Αποτελει το μεγαλυτερο σε διαρκεια instrumental κομματι των Dream Theater στα 11:14, και προσωπικα αν επρεπε να αξιολογησω και να καταταξω ολα τα ορχηστρικα τους, θα το εβαζα στον πατο, χωρις καν να το θεωρω κακο - και οχι, τα διαφορα τραγουδακια του Astonishing δεν μετρανε στο ranking. Απλα εχουν γραψει πολυ καλυτερα (εσας κοιταω Ytse Jam, Erotomania, Hell’s Kitchen, The Dance Of Eternity, Enigma Machine).
Το Train Of Thought κλεινει με το In The Name Of God που ειναι το 5ο τραγουδι με διαρκεια μεγαλυτερη των 10 λεπτων στον δισκο. Αυτο ειναι και το μακρυτερο, με 14 λεπτα και 14 δευτερολεπτα να βασανιζουν οσους δεν αρεσκονται στην μουσικη των Dream Theater. Ομολογω πως εδω δεν εχω κανενα προβλημα με την διαρκεια. Η μπαντα εχει φροντισει να δωσει στο τραγουδι τον χωρο που χρειαζεται για να αναπνευσει και το τραγουδι, αλλα και ο ακροατης. Η εισαγωγη ειναι αργοσυρτη και επιβλητικη, η μινι-γεφυρα μετα τα πρωτα δυο λεπτα ριχνει τους ρυθμους και χτιζει ξανα ατμοσφαιρα, ο LaBrie δινει μια αξιομνημονευτη ερμηνεια (οχι με την κακη εννοια - δε θα ηταν η πρωτη φορα), καπου εδω ακουμε στιγμιαια ενα ηλεκτρονικο εφφε απο τον Jordan (που αυτην την φορα ακουγεται πολυ κουλ κι οχι σαν να χαλασε το Nintendo Switch του ανιψιου) και κατι black metal φωνητικα απο τον LaBrie στο βαθος, ενω μετα για κανα δυο λεπτα ακουμε τσιφτετελια, πριν μας οδηγησει προς το τελος το 2ο καλυτερο κιθαροπληκτροψωλαρισμα © του δισκου μετα απο τα οργια του This Dying Soul. Το τραγουδι επανερχεται με την ριφφαρα, και κλεινει με τροπο που θυμιζει τον λυρισμο και το κινηματογραφικο υφος του Scenes From A Memory. Το μονο μου μικρο παραπονο με αυτο το τραγουδι ειναι πως (Α) σε αρκετα σημεια ακουγεται πιο ελαφρολαικο κι απο Νικο Οικονομοπουλο, και (Β) θα ειχε πολυ μεγαλυτερο αντικτυπο αν ηταν το μοναδικο στον δισκο που ξεπερναει τα 10 λεπτα, καθως μεχρι εκεινο το σημειο νιωθω κουρασμενος πλεον.
Ας κλεισουμε σιγα σιγα με ακομα μια μακροσκελη ανασκοπηση απο το παρελθον, με μια σημαντικη λεπτομερεια για το γραψιμο του Train Of Thought. Η μπαντα μπηκε στο στουντιο για να γραψει τον 7ο της δισκο με τις προθεσεις που αναφερθηκαν προηγουμενως, και τελειωσε με την διαδικασια του γραψιματος μεσα σε 21 μερες, απο τις 10 Μαρτιου εως τις 3 Απριλιου. Ειμαι ο τελευταιος στον πλανητη που θα αμφισβητησει την εμπνευση και τον οιστρο αυτων των υπερμουσικων, αλλα μπορω να θεσω ενα ερωτημα οσον αφορα την ζυμωση και ωριμανση αυτων των συνθεσεων. Το Scenes From A Memory ειχε τον βασικο του κορμο γραμμενο ηδη απο το 1994 και κυκλοφορησε με αποθεωτικες κριτικες 5 χρονια αργοτερα, αφου οι Dream Theater το δουλεψαν και το εξελιξαν σε ολοκληρο δισκο διαρκειας σχεδον 80 λεπτων. Μπαντες οπως οι Radiohead ειναι περιβοητες (μην πω διαβοητες) για το οτι εχουν κυκλοφορησει τραγουδια ακομα και 20 χρονια αφου τα πρωτοεγραψαν, μεχρι να βρουν την ιδανικη φορμα για αυτα. Θα μπορουσα να βρω παρα πολλα παραδειγματα στα οποια διαφοροι καλλιτεχνες εγραψαν τραγουδια και δεν τα κυκλοφορησαν μεχρι να ειναι σιγουροι πως ακομα και μετα απο μηνες θα τα γουσταρουν το ιδιο, και πως αυτα ακουγονται οπως τα θελουν.
Μηπως αν ειχαν δουλεψει σε ολες αυτες τις συνθεσεις για τουλαχιστον κανα 2 μηνες παραπανω και ειχαν επιλεξει διαφορετικη ενορχηστρωση για καποιες απο αυτες, ειχαν βγαλει κατι ακομα καλυτερο και πληρεστερο? Ενα εγχειρημα με 7 τραγουδια συνολικης διαρκειας σχεδον 70 λεπτων ειναι αρκετα τολμηρο, και σιγουρα πετυχε μερικως, αλλα προσωπικα δεν θα μπορουσα να καταταξω με τιποτα το Train Of Thought πολυ ψηλα στην δισκογραφια τους. Το ακουω για αυτο που ειναι, αλλα δεν επιστρεφω και πολυ συχνα σε αυτο. Ειμαι γενικα κατα της πολλης κοπτοραπτικης στην μουσικη αφου σεβομαι τις προθεσεις του καλλιτεχνη και την αξια του αυθορμητισμου, ομως εδω περα δηλωνω ευθαρσως πως ειμαι σιγουρος οτι το αποτελεσμα θα ηταν καλυτερο αν οι Dream Theater εκοβαν καπου 3-4 λεπτα απο τραγουδια οπως τα Endless Sacrifice, Honor Thy Father και Stream Of Consciousness. Ετσι οπως ειναι, του βαζω 5 στα 7 αστερια